Partnerzy serwisu:
Biznes

Wołowiec: Jesteśmy gotowi do nowej perspektywy unijnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
13-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wołowiec: Jesteśmy gotowi do nowej perspektywy unijnej
– Jesteśmy gotowi do aktualnej perspektywy unijnej adekwatnie do etapu, na którym ona się znajduje. Szukamy dialogu z wykonawcami, wprowadzamy nowe rozwiązania. PKP PLK zmieniły się na zewnątrz i wewnątrz – powiedział Aleksander Wołowiec, członek zarządu ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Kilka dni temu zakończyły się konsultacje społeczne Dokumentu Implementacyjnego, czyli dokumentu bazowego który określi najważniejsze inwestycje m.in. kolejowe realizowane w perspektywie finansowej UE w latach 2014 – 2020, z rozliczeniem do 2022 roku. Aleksander Wołowiec, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawił opinii publicznej szereg zmian, które zaszły w strukturach zarządcy narodowej sieci kolejowej. Ich celem ma być lepsze przygotowanie zarządcy infrastruktury do wykorzystania unijnych środków.

Wszystkie rozwiązania mają zostać wprowadzone, lub już zostały wprowadzone, w celu eliminacji np. problemów z niedotrzymywaniem terminów w realizacji kontraktów przez wykonawców. Aleksander Wołowiec był gościem panelu infrastrukturalnego w ramach Gospodarczego Trójkąta Weimarskiego, który odbył się 6 i 7 lutego w Krakowie.

Gotowi adekwatnie do działań UE

Aleksander Wołowiec zaznaczył na samym początku, że umowa stowarzyszeniowa, której częścią jest Dokument Implementacyjny z wszystkimi sugerowanymi inwestycjami, nie jest jeszcze podpisana. – Programy operacyjne jeszcze nie istnieją w poszczególnych obszarach. Na pytanie, czy PKP Polskie Linie Kolejowe są przygotowane do nowej perspektywy odpowiadam, że jesteśmy przygotowani adekwatnie do etapu, na którym ona się znajduje – komentował Aleksander Wołowiec.

– Wprowadziliśmy politykę zarządzania ryzykiem, metodologię zarządzania projektowego, czyli uniwersalne instrumenty, które pozwalają kierować portfelem inwestycji. Myślę, że to, że zarządca infrastruktury jest biznesem, można udowodnić na wiele sposobów. Komisja Europejska postrzega nas jako biznes. Powołano platformę zarządców infrastruktury kolejowej w Europie, gdzie przewodniczącym jest przedstawiciel PKP PLK. Jest to dowód uznania zmian i dynamiki, jaka rysuje się u polskiego zarządcy infrastruktury kolejowej – tłumaczył Aleksander Wołowiec.

– Mamy zintegrowany system raportowania i monitorowania inwestycji. Jest przeprowadzana reorganizacja Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Bazujemy na pomocy technicznej, dzięki czemu mamy wsparcie prawne w trzech dużych obszarach – zamówień publicznych, ochrony środowiska oraz negocjacji z inwestorami. Bardzo często ta rozmowa bazuje na elementach prawnych. Jesteśmy w ciągłym dialogu z wykonawcami. Nie słyszeliście państwo w ciągu ostatniego półtora roku o zejściach z budów, o konfliktach na wielką skalę. To wszystko było neutralizowane zanim mleko się rozlało. To otwarcie na wykonawców miało swoją formułę. Jesteśmy w dialogu poprzez forum inwestycyjne. Wypracowaliśmy z wykonawcami kilkadziesiąt postulatów zgłoszonych z ich strony – zapewniał Aleksander Wołowiec.

Obustronny dialog

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły właśnie przygotowywanie dokumentów bazowych, które będą zawierały część postulatów wypracowanych na drodze dialogu z wykonawcami. Postulaty dotyczą np. zaliczek kontraktowych i materiałowych, częstszych płatności, nowych kryteriów oceny. – Z drugiej strony, by była równowaga, wprowadzamy kamienie milowe, czyli kary za brak harmonogramu lub brak aktualizacji, tzn. nieczystą grę na kontraktach. Po pierwszych miesiącach stosowania dokumentów bazowych będziemy w stanie zobaczyć, co wymaga poprawy. Jest dobre podejście, jest uczenie się na błędach. Wejdziemy w nową perspektywę finansową z nowymi nawykami – tłumaczył Aleksander Wołowiec.

– Jesteśmy biznesem, dlatego nasz właściciel patrzy na nas ze strony kosztowej, i nalega na cięcie kosztów. Na tle całej restrukturyzacji PKP PLK, trzeba zobaczyć na zmiany w pionie realizacji inwestycji. Bardzo dużo elementów zmieniliśmy. Nastąpiła gruntowna reorganizacja samego procesu wsparcia inwestycji. Uległy zmianie takie elementy jak rzetelne planowanie, metodologia zarządzania ryzykiem, metodologia zarządzania projektowego, szkolenia personelu, raportowanie na różnych poziomach dla zarządu, ministra. Jesteśmy w stanie generować raporty praktycznie codziennie. Czasem tego wymaga presja na wykonawcy – mówił Wołowiec.

Według Aleksandra Wołowca, w ubiegłym roku nakłady inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych wyniosły 5,3 mld zł. – W rzeczowym ujęciu przekształca się to w ponad 1200 km zmodernizowanych torów czy 600 obiektów. W ubiegłym roku ta liczba jest imponująca, w samym grudniu te nakłady wyniosły ponad miliard złotych. Na obecny rok nasze plany wahają się od 7 do 9 mld, w zależności od tego, jakie ryzyka tam przełożymy. PKP PLK zmieniły się nie tylko na zewnątrz ale i wewnątrz – kończy Wołowiec.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Biznes

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Rynek Kolejowy 28 września 2013

Członek zarządu PKP PLK odwołany

Kadry

Członek zarządu PKP PLK odwołany

jm, Rynek Kolejowy 09 maja 2014

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Biznes

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Rynek Kolejowy 28 września 2013

Członek zarządu PKP PLK odwołany

Kadry

Członek zarządu PKP PLK odwołany

jm, Rynek Kolejowy 09 maja 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5