Aleksander Wołowiec, członek zarządu PLK ds. inwestycji, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” zapewnia, że zmiany wprowadzone przez zarząd PKP PLK w spółce w ciągu ostatniego roku dają pozytywny rezultat. – Obraz z początku roku i obraz, który mamy teraz, bardzo się różnią. Ten obecny jest dużo bardziej optymistyczny – podkreśla.
Jakub Madrjas,,, Rynek Kolejowy”: W czerwcu doszło do drugiego już plenarnego posiedzenia Forum Inwestycyjnego. Co udaje się dzięki niemu osiągnąć?
Aleksander Wołowiec, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. inwestycyjnych: Od samego początku nasza inicjatywa powołania Forum Inwestycyjnego spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem. Zauważono, że dla usprawnienia realizacji inwestycji kolejowych niezbędne jest przywrócenie dialogu między zamawiającym, a całym rynkiem wykonawczym – projektantami, wykonawcami oraz inżynierem kontraktu, jako instytucją. Dialog, który udało się nam rozwinąć na posiedzeniu pozwolił na odbudowanie zaufania wśród uczestników procesu inwestycyjnego, co jest podstawowym osiągnięciem forum. Powstały grupy robocze, które w imię wyższej idei – uporządkowania procesu inwestycyjnego – nieodpłatnie poświęciły swój czas na przygotowanie szczegółowych ekspertyz. Gdyby PKP PLK chciały kupić taką ekspertyzę na rynku, musiałyby się liczyć z wydaniem setek tysięcy złotych. Doceniamy godziny pracy spędzone przez ekspertów, prawników, inżynierów nad przygotowaniem nowych rozwiązań w celu usprawnienia realizacji polskich inwestycji kolejowych. Materiały, które zostały wypracowane przez grupy robocze, to bardzo konkretne propozycje. Zostały przeanalizowane nie tylko akty prawne, ale również praktyki poparte doświadczeniem. Konkretnym efektem pracy grup roboczych są np. tabele ze wskazaniem słabości procesu inwestycyjnego, propozycje zmian i przyporządkowanie podmiotu odpowiedzialnego za wdrożenie danych postulatów. Część z nich jest adresowanych do PKP PLK, ale nie brakuje także takich skierowanych do ustawodawcy. Proponowane zmiany zostały podzielone na takie, które można wprowadzić bezpośrednio – np. sposób procedowania spraw w PKP PLK – oraz zmiany strukturalne, wymagające znacznie szerszego konsensusu. Wiele podmiotów, które zaprosiliśmy do Forum Inwestycyjnego m.in. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego czy Urząd Zamówień Publicznych zwracało uwagę, że jest to bardzo cenna inicjatywa, ale porządek legislacyjny w Polsce jest określony i składa się z wielu kroków – opracowanie ustawy, prace w sejmie itd. Jesteśmy tego świadomi, ale uważamy, że łatwiej o zmiany, gdy wszyscy zainteresowani mówią jednym głosem.
Jakie będą kolejne kroki? Kiedy możemy się spodziewać pierwszych efektów tych działań?
Powstała tzw. Grupa Robocza Instytucjonalna, która wypracowuje wspólne stanowiska wszystkich grup roboczych w danym zagadnieniu, a następnie wskazuje do kogo i w jakiej formie należy kierować poszczególne propozycje. Wybraliśmy także Komitet Wykonawczy, który będzie reprezentował Forum Inwestycyjne na zewnątrz. Na obecnym etapie grupy robocze systematycznie przekazują wypracowane stanowiska do Komitetu Wykonawczego, który następnie konkretne postulaty kieruje np. do ministerstw, czy też do Urzędu Zamówień Publicznych. W tym miejscu za bardzo dobrą współpracę należą się podziękowania pozostałym członkom prezydium Forum Inwestycyjnego, a mianowicie Pani Maricie Szustak, Wiceprezes Zarządu firmy Trakcja S.A. reprezentującej wykonawców oraz Panu Maciejowi Gładydze, Zastępcy Dyrektora Departamentu Funduszy UE w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Bez wspólnego zaangażowania wszystkich uczestników Forum dotychczasowe osiągnięcia nie byłyby możliwe.