Partnerzy serwisu:
Biznes

Wołowiec: Dążymy do zmiany lidera na kontraktach realizowanych przez PNI

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
20-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wołowiec: Dążymy do zmiany lidera na kontraktach realizowanych przez PNI
Aleksander Wołowiec, członek zarządu PKP PLK do spraw inwestycyjnych wyjawił „Rynkowi Kolejowemu”, że Polskie Linie Kolejowe dążą do zastąpienia Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które znajduje się w stanie upadłości układowej, innym podmiotem na pozycji lidera w konsorcjach wykonujących modernizację torów między Warszawą a Łodzią oraz Krakowem i Katowicami.

– Od sześciu miesięcy rozmawiamy z PNI, ponieważ dialog jest najlepszą formą rozwiązania konfliktu. Jednak z ich strony nie widzę woli współpracy – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Aleksander Wołowiec.

W tej sytuacji PKP Polskie Linie Kolejowe mają dwa wyjścia: albo zerwać umowy z PNI i rozpisać nowy przetarg, albo zastąpić PNI inną firmą wchodzą w skład konsorcjum realizującego kontrakt dla PNI. Na razie zarządca infrastruktury skłania się ku temu drugiemu rozwiązaniu. Już raz udało się to zrobić. Zgodnie z podpisanym na początku listopada aneksem do umowy na modernizację odcinka linii E59 między Wrocławiem a granicą województwa dolnośląskiego nowym liderem konsorcjum wykonawczego w miejsce Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury zostało Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych - dotychczasowy członek konsorcjum. Polskie Linie Kolejowe chcą tą samą operację przeprowadzić w odniesieniu do kolejnych inwestycji, w których liderem jest PNI.

– Rozpatrywane scenariusze obejmują taką sytuację, w której następuje zmiana lidera. Do tego dążymy, bo to gwarantuje bezpieczeństwo i terminową realizację kontraktów. Trudniejszym rozwiązaniem jest raptowne zakończenie współpracy poprzez wypowiedzenie umów. Zakłada ono przekazanie dokumentacji zamawiającemu, ponieważ są to projekty realizowane w trybie „projektuj i buduj” i rozpisanie nowego przetargu już w trybie „buduj”. Na to oczywiście będzie potrzebny czas – podkreśla członek zarządu PKP PLK do spraw inwestycyjnych.

Przypominamy, że Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury było kluczową spółką z branży budownictwa kolejowego wchodzącą w skład grupy PKP. W listopadzie ubiegłego roku PNI zostało sprywatyzowane na rzecz Budimeksu – jednego z największych koncernów budowlanych w Polsce. Kwota sprzedaży to 225 mln zł. Tym samym była to największa prywatyzacja w historii PKP. Zarządowi kolejowej grupy bardzo zależało wówczas, aby ten proces przebiegł wzorowo w kontekście planowanych prywatyzacji najważniejszych spółek z grupy, takich jak PKP Cargo, TK Telekom czy PKP Energetyka.

Dziś jednak możemy z całą pewnością stwierdzić, że sprzedaż PNI okazała się wielką porażką. I to dla wszystkich. W sierpniu  tego roku Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury ogłosiło upadłość, a teraz Budimex walczy o jego przetrwanie. Jest to także w interesie PKP SA, a w szczególności PKP PLK, dla których jako lider konsorcjów wykonawczego realizuje dwa kluczowe kontrakty. Chodzi o modernizację torów na linii kolejowej Łódź – Warszawa na odcinku Warszawa Zachodnia - Skierniewice oraz Kraków – Katowice.

PKP SA zależy na tym nie tylko dlatego, że harmonogram tych inwestycji może wybiec poza rok 2015, a tylko do końca tego roku możemy korzystać z pieniędzy unijnych w ramach obecnego budżetu UE, ale również, dlatego że upadłość PNI mogłaby bardzo zaszkodzić innej spółce z grupy – PKP Energetyce, z którą realizuje wspomniane wyżej kontrakty w ramach jednego konsorcjum.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Biznes

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Rynek Kolejowy 28 września 2013

Wołowiec: Jesteśmy gotowi do nowej perspektywy unijnej

Biznes

Członek zarządu PKP PLK odwołany

Kadry

Członek zarządu PKP PLK odwołany

jm, Rynek Kolejowy 09 maja 2014

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Biznes

Wołowiec: Inwestycje PKP PLK pod kontrolą

Rynek Kolejowy 28 września 2013

Wołowiec: Jesteśmy gotowi do nowej perspektywy unijnej

Biznes

Członek zarządu PKP PLK odwołany

Kadry

Członek zarządu PKP PLK odwołany

jm, Rynek Kolejowy 09 maja 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5