NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Wojsko wozi ciężki sprzęt koleją. „To bardziej efektywne”

| Kasper Fiszer 27.02.2021 493

Wojsko wozi ciężki sprzęt koleją. „To bardziej efektywne”
Zdjęcie ilustracyjne fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W tym miesiącu na polskiej sieci kolejowej prowadzone były przewozy ciężkiego sprzętu wojskowego. To działania rutynowe, związane z ćwiczeniami dla żołnierzy – tłumaczy Ministerstwo Obrony Narodowej. Resort finansuje utrzymanie ciekawych wagonów kolejowych pozostających na stanie PKP Cargo.
W lutym wojsko prowadziło ćwiczenia z załadunku sprzętu pancernego, w tym czołgów Leopard, na wagony, i transportowało ów sprzęt po sieci kolejowej. – Szkolenie z załadunku oraz rozładunku z platform kolejowych jest realizowane bezpośrednio przed szkoleniem poligonowym, gdy należy przemieścić większe siły i środki na znaczną odległość. Takie szkolenie jest prowadzone również bezpośrednio po zakończonym szkoleniu poligonowym, gdy sprzęt powraca do macierzystej jednostki – informuje Zespół Prasowy Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej.

Regularne przewozy na ćwiczenia

Resort tłumaczy, że siły zbrojne korzystają z kolei, ponieważ spośród wszystkich rodzajów transportu lądowego charakteryzuje się ona największą zdolnością przewozu towarów masowych. To właśnie kolej ma być jednym z podstawowych sposobów przewozu sprzętu i ludzi w rejon prowadzonych ćwiczeń. Po torach można bowiem przemieścić na dowolnym dystansie m.in. ciężki sprzęt.

– Dla żołnierzy przemieszczanie znacznej liczby sprzętu koleją jest efektywniejsze niż drogami publicznymi z wykorzystaniem zestawów niskopodwoziowych – usłyszeliśmy w ministerstwie. Kolej gra więc ważną rolę w każdym szkoleniu poligonowym: zaczyna się ono jeszcze w macierzystej jednostce na przykoszarowej bocznicy. – Transport to też element szkolenia, dlatego – szczególnie w trudnych warunkach zimowych – kierowcy muszą wykazać się opanowaniem i precyzją przy wprowadzaniu kilkutonowego sprzętu pancernego – zauważa resort. Transport sprzętu odbywa się w oparciu o tzw. indywidualny rozkład jazdy (opracowywany dla konkretnego kursu). Przewoźnikiem jest PKP Cargo.

Wagony-platformy, wagony pasażerskie i mobilne kuchnie polowe

– W mniejszym stopniu transport kolejowy może być też wykorzystywany do przemieszczania strategicznego na obszarze Europy – wskazuje MON. – Typowy transport wojskowy składa się z wagonów-platform, na których znajduje się głównie ciężki sprzęt, oraz jednego lub dwóch wagonów osobowych służących do przewozu załóg tego sprzętu – dodaje. Siły zbrojne nie utrzymują jednak własnego taboru kolejowego poruszającego się po krajowej sieci.

MON finansuje więc pozyskanie i utrzymanie wagonów, których nie byłoby na wyposażeniu PKP Cargo, a które są niezbędne do zapewniwnia odpowiedniej zdolności operacyjnej. Przewoźnik utrzymuje więc na potrzeby wojska nie tylko wagony do przewozu sprzętu, ale także te do przewozu żołnierzy oraz... czynnych kuchni polowych. – W niektórych jednostkach utrzymywane są dodatkowo platformy do przewozów wewnętrznych na obszarze bocznic wojskowych – poinformował nas Wydział Prasowy CO MON.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45337)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

W ostatnim numerze

Wiecej z regionu:

Polska (45337)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5