Władze gminne z Milówki wystosowały pismo do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka w sprawie przyszłej modernizacji kolejowej E65 na odcinku Żywiec - Zwardoń. Jak zaznaczają, w założeniach do projektowanej modernizacji linii został popełniony błąd polegający na zaniżeniu obecnego wykorzystania przepustowości do poziomu zaledwie 24%. Poniżej publikujemy całość tekstu.
W związku z opublikowaniem Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych oraz niezadowalającą odpowiedzią na naszą propozycję dotyczącą modernizacji linii kolejowej E65 – Południe na odcinku Żywiec – Zwardoń, występujemy do Pana Ministra o przeanalizowanie na wyższym szczeblu zasadności wyboru opcji jednotorowej na tym odcinku. Uważamy, że w założeniach do projektowanej modernizacji linii został popełniony błąd polegający na zaniżeniu obecnego wykorzystania przepustowości na poziomie zaledwie 24% (pismo PKP PLK nr IYKK4b-0812-FS 2006-002/192-50/11).
Według naszych obliczeń maksymalna przepustowość tej linii w idealnych warunkach wynosi około 90 pociągów na dobę (czas jazdy na odcinku Żywiec – Węgierska-Górka wynosi 16 minut plus 5 minut na mijankę), więc to by znaczyło, że średnio kursuje codziennie na tym odcinku 21 pociągów. Z badań, które zostały przeprowadzone w marcu 2011 wynika, że kursuje codziennie od 40 do 43 pociągów (bez kursowania pociągów międzynarodowych, które zostały usunięte z bieżącego rozkładu jazdy). Sądzimy, że po przeprowadzeniu modernizacji tego korytarza, pociągi PKP Intercity i interREGIO będą kursować tą linią, jak to jest założone w w/w piśmie.
Nie zgodzimy się na pewno na zmniejszenie liczby pociągów osobowych kursujących obecnie, natomiast będziemy dążyć do uruchomienia pociągów w komunikacji transgranicznej ze Słowacją i Czechami. Dlatego uważamy, że nasz wniosek o przeprowadzenie modernizacji odcinka Żywiec- Zwardoń do linii dwutorowej jest wystarczająco uzasadniony a wykonanie skrótu przez Nieledwie przy pomocy tunelu zapewni temu przedsięwzięciu: znacznie krótszy czas jazdy, wyższy stopień interoperacyjności, wysokie parametry magistrali na całej linii oraz jeden, wysokiej klasy korytarz transportowy ze Słowacją.