Partnerzy serwisu:
Komentarze

Wild: KPO nie powinno być skierowane tylko do państwowej części kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Wild: KPO nie powinno być skierowane tylko do państwowej części kolei
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Projekt KPO wymaga korekty. Do grona beneficjentów należy dołączyć innych zarządców infrastruktury regionalnej niż tylko PKP PLK, a co najmniej 50%-75% środków na tabor powinno zostać skierowane na tabor regionalny - pisze w komentarzu dla “Rynku Kolejowego” Patryk Wild, radny sejmiku województwa dolnośląskiego.

Widać wyraźnie że KPO w zaproponowanej wersji ma wspierać inwestycje podmiotów znajdujących się pod kontrolą administracji rządowej, czyli PKP IC oraz PKP PLK. W przypadku taboru mamy kupować ultrapojemny tabor dla przewozów międzywojewódzkich. Z przewozów tych korzysta około 15 % pasażerów kolei a tak wielka liczba ultrapojemnych składów nie wydaje się wynikać z dostępnego modelu ruchu.

PLK nie jest jedynym zarządcą infrastruktury

Jedynym podmiotem który ma być uprawniony do korzystania ze środków na infrastrukturę kolejową ma być PLK. Jest to o tyle zdumiewające, że KPO ma dotyczyć również linii regionalnych a PKP PLK nie jest jedynym w kraju zarządcą takiej infrastruktury. Wyłączenie z grona potencjalnych beneficjentów innych zarządców ma więc tu charakter trudnego do wytłumaczenia wykluczenia podmiotowego. Jest to też nieracjonalne ekonomicznie. W KPO średni koszt jednostkowy modernizacji linii przyjęto na poziomie 22mln zł za kilometr. Dla porównania Dolnośląska Służba Dróg i Kolei nieco ponad rok temu odbudowała linię Dzierżoniów - Bielawa za kwotę jednostkową o blisko rząd wielkości(!) niższą od tych wyliczeń – dzięki czemu po 40 latach przerwy do Bielawy powróciły pociągi pasażerskie. Ta inwestycja trwała 10 miesięcy czyli kilkukrotnie krócej niż proces przejmowania tej linii od PKP SA.

Udostępnienie nawet jedynie 4% środków przeznaczonych w KPO na infrastrukturę kolejową, na przykład dla DSDiK , spowoduje zwiększenie długości zrewitalizowanej w ramach KPO sieci kolejowej o … 40% - z około 500 do 700 km i objęcie obsługą kolejnych kilkunastu miast i gmin - w tym również miast powiatowych i ważnych ośrodków turystycznych.

Upadek polskiej kolei pasażerskiej zaczął się od przekierowania zainteresowania Państwa i jego wysiłku inwestycyjnego na linie i relacje magistralne. Dotyczyło to zarówno likwidowania lokalnej i regionalnej infrastruktury jak i kupowania ciężkiego taboru dla obsługi relacji, przy zaniechaniu zakupów lekkiego taboru dla relacji regionalnych. W tym samym czasie Czesi kupowali lekkie pojazdy typu 810 i ratowali swoją regionalną infrastrukturę zachowując niemal całą sieć a swoim terenie. Te regionalne relacje zasilały pasażerami relacje magistralne i tworzyły system powszechnej dostępności, dzięki czemu kolej docierała niemal wszędzie, tworząc ogólnokrajową sieć, która była i jest „transportem pierwszego wyboru”.

Nie powtarzać błędów

Czesi uratowali w ten sposób swoją kolej a myśmy ją niemal zarżnęli. Dopiero przekazanie części odpowiedzialności za organizację transportu samorządom spowodowało, niestety tylko w części regionów, że tendencja zaczęła się odwracać. Na Dolnym Śląsku, który oprócz odpowiedzialności za organizację przewozów oraz powołania własnego przewoźnika, zaczął przejmować także odpowiedzialność za infrastrukturę - były to wzrosty w skali kraju absolutnie spektakularne i bezprecedensowe.

To co zniszczyło polską kolej ma być teraz powtarzane w ramach „planu odbudowy”. Liczenie na to że te pomysły przyczynią się do realnej odbudowy kolei, lub choćby nawet istotnej realizacji celów KPO w zakresie redukcji emisji czy redukcji wykluczenie transportowego jest naiwnością.

Projekt KPO wymaga w tym zakresie korekty. Do grona beneficjentów należy dołączyć innych zarządców infrastruktury regionalnej niż tylko PKP PLK (co najmniej tych wymienionych w decyzji wykonawczej KE i uwzględnionych w tak zwanym programie utrzymaniowym). Co najmniej 50%-75% środków na tabor powinno zostać skierowane na tabor regionalny, który realnie zdejmie z dróg miliony podróży samochodowych służących dziś codziennym nieefektywnym, wysokoemisyjnym jednoosobowym dojazdom do pracy czy szkoły.

Śródtytuły pochodzą od Redakcji
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5