Na utrzymanie infrastruktury PKP PLK zamierza przeznaczyć w najbliższych 5 latach blisko 30 miliardów złotych – poinformowali w Gdańsku podczas targów Trako przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP PLK. Środki na ten cel będą pochodziły z budżetu państwa. Założone cele to likwidacja wąskich gardeł, podniesienie prędkości średniej oraz dopuszczalnych nacisków na oś. Dziś rozpoczęły się konsultacje społeczne dokumentu.
– Zgłosiliśmy dziś do konsultacji wieloletni program utrzymaniowy – to nazwa robocza – do 2023 r. Jego wartość wynosi prawie 30 mld zł. To pierwszy taki dokument, który pozwoli zarządcy infrastruktury działać tak, by podnosić jej wartość – mówi sekretarz stanu w MIB Andrzej Bittel. Takie działania wymagają wieloletniego planowania oraz finansowej stabilizacji, bez której zarządca infrastruktury jest skazany na działania doraźne. – Nie dopracowaliśmy się w poprzednich latach tego typu mechanizmu. Pozwoli on nadrabiać zaniedbania i jeszcze skuteczniej inwestować w polską kolej także w aspekcie utrzymania. Dzięki temu mamy pełną spójność: KPK to modernizacje, a WPU – remonty i utrzymanie – dodaje. Podkreśla też, że opracowanie programu wieloletniego to efekt wdrażania przepisów unijnych.
W ocenie Bittela bez programu włożony w modernizację infrastruktury wysiłek poszedłby na marne. – Drugi cel to zadbanie o te linie, których stan jest obecnie gorszy. W ten sposób zamierzamy przyczynić się do zapewnienia jak najlepszej usługi pasażerom oraz operatorom towarowym – mówi przedstawiciel MIB.
Ministerstwo liczy na głosy wszelkiego rodzaju podmiotów zainteresowanych infrastrukturą kolejowa, w tym przewoźników. – Będzie liczył się także głos mieszkańców miejscowości z dostępem do kolei, ale zdajemy sobie sprawę, że najlepsze rozeznanie ma PKP PLK. Program będzie dobry wtedy, kiedy zostanie poddany ocenie i krytyce – deklaruje Bittel. – Będziemy analizować wszystkie uwagi i wprowadzać te zasadne. Dążymy jednak do tego, by uchwalić program jak najszybciej, jeszcze w tym roku – uzupełnia. Konsultacje potrwają 35 dni.
– Finalizacja programu to bardzo dobra wiadomość dla całej spółki – cieszy się członek zarządu PKP PLK Antoni Jasiński. Zapewnia, że podjęte w wyniku zainwestowania tych środków działania doprowadzą do podniesienia prędkości zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Program ma pozwolić również na utrzymanie i podniesienie parametrów linii prowadzących do mniejszych miejscowości.
WPU zawiera konkretne mierniki. Jeden z nich to podniesienie średniej prędkości handlowej pociągów towarowych z 30 do 45 km/h. – Mamy założony wykaz i harmonogram prac do 2023 r. Program zapewni bezpieczeństwo i stabilność finansowania, dzięki czemu będziemy mogli planować prace na 6 lat. Do tej pory, przy budżecie ustalanym z roku na rok, nie mogliśmy tego robić – tłumaczy przedstawiciel PKP PLK. Większość prac PLK będzie zlecała swoim spółkom zależnym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.