NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wieloletni program utrzymaniowy: 30 mld zł do 2023 r. Dziś początek konsultacji

| Roman Czubiński 27.09.2017 1,7k

Wieloletni program utrzymaniowy: 30 mld zł do 2023 r. Dziś początek konsultacji
fot. Martyn Janduła
Na utrzymanie infrastruktury PKP PLK zamierza przeznaczyć w najbliższych 5 latach blisko 30 miliardów złotych – poinformowali w Gdańsku podczas targów Trako przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP PLK. Środki na ten cel będą pochodziły z budżetu państwa. Założone cele to likwidacja wąskich gardeł, podniesienie prędkości średniej oraz dopuszczalnych nacisków na oś. Dziś rozpoczęły się konsultacje społeczne dokumentu.
– Zgłosiliśmy dziś do konsultacji wieloletni program utrzymaniowy – to nazwa robocza – do 2023 r. Jego wartość wynosi prawie 30 mld zł. To pierwszy taki dokument, który pozwoli zarządcy infrastruktury działać tak, by podnosić jej wartość – mówi sekretarz stanu w MIB Andrzej Bittel. Takie działania wymagają wieloletniego planowania oraz finansowej stabilizacji, bez której zarządca infrastruktury jest skazany na działania doraźne. – Nie dopracowaliśmy się w poprzednich latach tego typu mechanizmu. Pozwoli on nadrabiać zaniedbania i jeszcze skuteczniej inwestować w polską kolej także w aspekcie utrzymania. Dzięki temu mamy pełną spójność: KPK to modernizacje, a WPU – remonty i utrzymanie – dodaje. Podkreśla też, że opracowanie programu wieloletniego to efekt wdrażania przepisów unijnych.

W ocenie Bittela bez programu włożony w modernizację infrastruktury wysiłek poszedłby na marne. – Drugi cel to zadbanie o te linie, których stan jest obecnie gorszy. W ten sposób zamierzamy przyczynić się do zapewnienia jak najlepszej usługi pasażerom oraz operatorom towarowym – mówi przedstawiciel MIB.

Ministerstwo liczy na głosy wszelkiego rodzaju podmiotów zainteresowanych infrastrukturą kolejowa, w tym przewoźników. – Będzie liczył się także głos mieszkańców miejscowości z dostępem do kolei, ale zdajemy sobie sprawę, że najlepsze rozeznanie ma PKP PLK. Program będzie dobry wtedy, kiedy zostanie poddany ocenie i krytyce – deklaruje Bittel. – Będziemy analizować wszystkie uwagi i wprowadzać te zasadne. Dążymy jednak do tego, by uchwalić program jak najszybciej, jeszcze w tym roku – uzupełnia. Konsultacje potrwają 35 dni.

– Finalizacja programu to bardzo dobra wiadomość dla całej spółki – cieszy się członek zarządu PKP PLK Antoni Jasiński. Zapewnia, że podjęte w wyniku zainwestowania tych środków działania doprowadzą do podniesienia prędkości zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Program ma pozwolić również na utrzymanie i podniesienie parametrów linii prowadzących do mniejszych miejscowości.

WPU zawiera konkretne mierniki. Jeden z nich to podniesienie średniej prędkości handlowej pociągów towarowych z 30 do 45 km/h. – Mamy założony wykaz i harmonogram prac do 2023 r. Program zapewni bezpieczeństwo i stabilność finansowania, dzięki czemu będziemy mogli planować prace na 6 lat. Do tej pory, przy budżecie ustalanym z roku na rok, nie mogliśmy tego robić – tłumaczy przedstawiciel PKP PLK. Większość prac PLK będzie zlecała swoim spółkom zależnym.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5