NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Wielkopolska: Modernizacja linii do Międzychodu w ramach Kolej+?

| Kasper Fiszer 17.07.2020 32

Wielkopolska: Modernizacja linii do Międzychodu w ramach Kolej+?
Pociąg specjalny w Międzychodziefot. Kasper Fiszer
Województwo wielkopolskie zapowiada przygotowanie analiz dotyczących m.in. ekonomicznych aspektów planu modernizacji tras kolejowych prowadzących do Międzychodu. Przedstawia też dwa pomysły na finansowanie ewentualnej inwestycji. Środki na ten cel mogłyby pochodzić albo z RPO, albo z programu Kolej+.
Niespełna 11-tysięczny Międzychód leżący w północnej części województwa wielkopolskiego od lat pozbawiony jest dostępu do kolei pasażerskiej. Od dawna lokalne samorządy starają się doprowadzić do przywrócenia przewozów na docierających tam liniach kolejowych – nr 363 ze Swierzyny i 368 z Szamotuł. Na razie jednak stan techniczny wszystich dochodzących do Międzychodu tras nie pozwala na prowadzenie ruchu.

Niezbędne są analizy dotyczące technicznych i ekonomicznych aspetów inwestycji

Województwo wielkopolskie zapewnia, że podejmie działania, które mogą doprowadzić do zmiany tej sytuacji. – Do opracowania planowane są w najbliższym czasie analizy techniczne i ekonomiczne, które są elementem przygotowania inwestycji – mówi Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Dokument ma wskazywać możliwości przeprowadzenia modernizacji lub remontu w standardzie tzw. rewitalizacji istniejącej infrastruktury liniowej.

Analizy przeprowadzą zainteresowane samorządy lokalne przy współudziale urzędu marszałkowskiego. Szansą na finansowanie prac ma być natomiast możliwość pozyskania środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021 – 2027. Obecnie województwo prowadzi z PKP PLK konsultacje dotyczące listy odcinków, które potencjalnie miałyby zostać przeznaczone do remontu ze środków unijnych, którymi dysponować będzie region. Samorząd zaproponował m.in. przywrócenie przejezdności tras biegnących do Międzychodu. – Ostateczne decyzje będą uzależnione od wyników analiz oraz od dostępnej alokacji – zastrzega przy tym nasz rozmówca.

Region nie utworzy komunikacji autobusowej na okres do zakończenia modernizacji torów

Innym pomysłem na remont połączeń ma być wykorzystanie możliwości programu Kolej+. – Samorząd planuje zgłoszenie kilku projektów liniowych, które ze względu na ograniczone środki finansowe nie znalazły się dotąd w tym obszarze interwencji strukturalnej programu regionalnego. Wśród tych projektów planujemy również zgłoszenie przedsięwzięcia dotyczącego połączenia kolejowego do Międzychodu – zapowiada przedstawiciel UMWW.

Do czasu przywrócenia pociągów regionalnych mieszkańcy miasta nie mogą natomiast liczyć na zapewnienie przez władze regionu innego rodzaju transportu pubicznego, w tym przede wszystkim połączeń autobusowych. – Na obecnym etapie nie są rozważane inne możliwości organizacji wojewódzkich przewozów do Międzychodu – stwierdza bowiem Robert Pilarczyk.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5