Dziś o godzinie 20:45 rozpocznie się pierwszy mecz na Stadionie Narodowym. Czy warszawskiej komunikacji uda się sprawnie rozwieźć 60 tysięcy kibiców? Czy ograniczenia w ruchu przed meczem utrudnią powrót warszawiaków do domu po pracy?
Z powodu odwołania meczu o Superpuchar Polski, to pierwszy - i ostatni prawdziwy test wartego prawie 2 miliardy złotych stadionu. Spółka PL2012, koordynująca przygotowania do Euro, od początku bagatelizowała jednak znaczenie meczu pomiędzy Wisłą Kraków a Legią Warszawa jako testu dla stadionu - Nie śledzimy przygotowań do Superpucharu i nie mają one związku z Euro - powiedzieli przedstawiciele spółki "Rynkowi Kolejowemu" jeszcze wtedy, gdy wydawało się że mecz zostanie rozegrany. Więcej na ten temat tutaj.
Zablkowana Praga
Obsługa komunikacyjna 60-tysięcznego stadionu to wyzwanie dla warszawskiej komunikacji miejskiej. To także duże utrudnienia dla prawego brzegu centralnej części Warszawy, czyli Pragi. Z powodu meczu, już od północy w okolicy stadionu nie wolno parkować samochodów. Od godziny 17-tej wjazd na teren Saskiej Kępy, która leży na południe od Stadionu, będzie możliwy wyłącznie dla jej mieszkańców. Al. Zieleniecką, biegnącą wzdłuż Stadionu Narodowego będzie po 17-tej poruszać się wyłącznie komunikacja miejska. Ze względu na ciasne przejścia podziemne przy Rondzie Waszyngtona, urzędnicy wyznaczyli tu dodatkowe przejścia dla pieszych.
Tak poważne ograniczenia w ruchu samochodowym, przy jednoczesnym zamknięciu ul. Sokolej i Al. Solidarności w związku z budową II linii metra mogą poważnie utrudnić powrót warszawiaków do domu w popołudniowym szczycie komunikacyjnym - W dniu meczu miasto co do zasady powinno funkcjonować normalnie - mówił Łukasz Oleszczuk z Siskom, gdy przed niespełna rokiem opisywaliśmy warszawskie przygotowania do Euro w miesięczniku "Rynek Kolejowy".
Tramwajów nie potrzebujemy
Podczas Euro kibiców na stadion nie dowiozą kupione "na Euro" tramwaje Swing - na kilka godzin przed meczami zamykana będzie zmodernizowana również "na Euro" trasa tramwajowa w Al. Zielenieckiej. - Sparzyliśmy się na koncercie Madonny, kiedy tramwaje zostały zablokowane. Tramwaje są za mało mobilne, teraz odwozimy wszystkich autobusami, które są elastyczne - mówił podczas konferencji "Nie tylko Euro 2012" dyrektor warszawskiego ZTM Leszek Ruta.
Dziś aż do końca meczu tramwaje w al. Zielenieckiej będą kursować. Przybędzie nawet dodatkowa linia - 77, z placu Narutowicz do Ronda Wiatraczna. Na mecz dowozić też będzie specjalny autobus linii 909 z placu Hallera. Około godziny 22:20 wyłączony zostanie ruch tramwajowy w al. Zielenieckiej oraz na najbardziej obleganym odcinku tramwajowym w stolicy - w Al. Jerozolimskich. Trasy linii tramwajowych zostaną skrócone do pl. Narutowicza (linie 7, 8 i 24), placu Starynkiewicza (linia 9). lub pętli Banacha (linia 22), a 25 będzie zawieszona. Zamiast tramwajów będzie kursować linia autobusowa Z, która jednak ominie most Poniatowskiego Nowym Światem, Trasą Łazienkowską, al. Stanów Zjednoczonych i ulicą Kinową.
Pociągi nie mają przystanku. Wszyscy do autobusów
Kibice nie skorzystają dziś również z kolei - remont przystanku Warszawa Stadion, który ma obsługiwać mecze, opóźnił się. - PKP Polskie Linie Kolejowe chcą by, pasażerowie skorzystali z nowej stacji jeszcze w marcu - napisał nam rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz w komentarzu, do tekstu zamieszczonego tutaj.
Ciężar rozwiezienia kibiców po meczu spocznie więc na autobusach. Uruchomione zostaną specjalne linie, które będą nosić numery 903 (odjazd z przystanku Al. Zieleniecka) i 923 (odjazd z przystanku Park Sakryszewski), wzmocnione zostaną również wszystkie linie przejżdżające w okolicach stadionu. ZTM liczy także, że wiele osób przejdzie pieszo przez Most Poniatowskiego do oddalonej o ponad 2 kilometry stacji metra Centrum. Po meczu uruchomione zostaną nawet cztery dodatkowe pociągi metra.
Most Poniatowskiego dla pieszych
Aby umożliwić swobodny ruch pieszych, nie tylko linia tramwajowa, ale również jezdnia w al. Jerozolimskie będzie zamknięta - od ul. Kinowej do Ronda de Gaulle'a. Nie pojadą tam nawet autobusy. Linie autobusowe, kursujące zwykle przez most Poniatowskiego, zostaną skierowane na objazdy przez Trasę Łazienkowską lub Most Świękotrzyski. Wszystkie utrudnienia i zmiany w komunikacji mają skończyć się o 23:30.
Jak warszawska komnikacja zda dziś egzamin? - Z komunikacji podczas Święta Wszystkich Świętych korzysta milion pasażerów - o wiele więcej niż zakłada się podczas meczów - mówił podczas wspomnianej konferencji Leszek Ruta. Według niego to, i organizacja wielu innych imprez powoduje, że ZTM Warszawa ma niezbędne doświadczenie do obsługi Euro 2012. Czy miał rację, przekonamy się już dziś.