NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Wielka Brytania: Franczyzy nie wytrzymały próby pandemii

| Roman Czubiński 03.10.2020 66

Wielka Brytania: Franczyzy nie wytrzymały próby pandemii
fot. Train Photos
Pandemia koronawirusa skłoniła brytyjski rząd do reformy systemu kolejowego. Miejsce franczyz ma zająć ponownie utworzony jednolity operator połączeń dalekobieżnych – informuje portal wnp.pl. Zmiana formuły organizacji przewozów ma zostać przeprowadzona we współpracy z obecnymi przewoźnikami, z których wielu popiera nowe rozwiązanie.
Minister transportu w rządzie Borisa Johnsona Grant Shapps, uzasadniając taki krok, stwierdził, że przyjęte ćwierć wieku temu rozwiązania w czasie lockdownu przestały się sprawdzać. Franczyzy, na które podzielono siatkę połączeń British Rail po ich prywatyzacji w latach 90. ubiegłego wieku, mają docelowo zostać ponownie połączone w ramach jednego przedsiębiorstwa. Dotychczas firmy obsługujące poszczególne relacje były wybierane w przetargach, organizowanych przez Departament Transportu i inne instytucje publiczne.

Tymczasem obowiązywanie przyjętych w marcu przepisów nadzwyczajnych, umożliwiających pokrywanie strat prywatnych przewoźników kolejowych w zamian za przejęcie przez państwo dochodów z biletów, przedłużono o kolejne pół roku. Zmienią się jednak zasady wypłacania stałej opłaty: wyniesie ona już nie 2%, ale maksymalnie 1,5% wartości kosztów sprzed wybuchu pandemii. Jej przyznawanie nie będzie też automatyczne, ale uzależnione od wskaźników punktualności oraz satysfakcji pasażerów. Pod uwagę będą brane także ogólne wyniki finansowe. Pokrycie strat przewoźników kosztowało budżet Wielkiej Brytanii już 3,5 miliarda funtów. Z rozwiązania nie mogli jednak korzystać przewoźnicy działający w otwartym dostępie, tacy jak Hull Trains.

Operatorzy franczyz chętnie korzystali z takiego rozwiązania, zapewniającego im stały dochód i przetrwanie najtrudniejszego okresu pandemii. Z powodu znacznego spadku przewozów (w szczytowym okresie pandemii nawet o 70%) opłacalność wielu dochodowych do tej pory połączeń stanęła pod znakiem zapytania. Wielu przewoźników popiera więc nowy pomysł Ministerstwa Transportu. Cytowany przez wnp.pl dyrektor generalny Rail Delivery Group Paul Plummer uważa, że umowy przejściowe powinny stać się „odskocznią” do dalszej reformy kolei. Korzystanie z programu rekompensat będzie też kontynuowały First Grup oraz GoAhead, operatorzy wielu franczyz w różnych częściach kraju.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielka Brytania (201)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Wiecej z regionu:

Wielka Brytania (201)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5