Partnerzy serwisu:

Wielka Brytania 50 lat po publikacji „Raportu Beechinga”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-07-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Kumelowski

Podziel się ze znajomymi:

Wielka Brytania 50 lat po publikacji „Raportu Beechinga”
Tej wiosny minęło 50 lat od ukazania się w Wlk. Brytanii tzw. „Raportu Beechinga”, który wcielony w zżycie (choć nie w pełni) w ciągu kilku lat spowodował rozbiórkę 1/4 brytyjskiej sieci kolejowej, zamkniecie prawie 2,5 tys. stacji i przystanków, kasację ogromnych ilości taboru (np. prawie 350 tys. 2-osiowych węglarek) oraz redukcje zatrudnienia o 70 tys. osób.

Anglia, będąc kolebka kolejnictwa i najbogatszym państwem świata II polowy XIX wieku, mogła pozwolić sobie na niemal ekstrawagancką sieć dróg żelaznych sięgających prawie każdej wioski, o bezkolizyjnych skrzyżowaniach, ze stylowymi stacjami-dworkami zawsze o wysokich, wygodnych peronach, z przebogata infrastruktura i zapleczem. Szereg linii, zbudowanych w spekulacyjnej gorączce, przynosiło straty od pierwszego dnia.

Zamożność społeczeństwa spowodowała wczesny i szybki rozwój motoryzacji, niewielkie odległości sprzyjały autobusom i pierwszym ciężarówkom. Nacjonalizacja czterech prywatnych kolei i ich polaczenie w 1948 r. w państwowe British Railways – tylko odsuwało w czasie podjęcie trudnych decyzji. W czerwcu 1961 r. szefem rady dyrektorów BR został dr Richard Beeching, specjalista przemysłu zbrojeniowego, fizyk-chemik. Wyszczególnił w swoim raporcie, iż polowa stacji i przystanków obsługuje zaledwie 2% wszystkich pasażerów, a 25% ruchu pasażerskiego jest generowane przez zaledwie 34 stacje a 1/3 całej sieci BR prowadzi tylko 1% ruchu w pociągo-milach. Powszechne redukcje trwały do 1968 roku, szok naftowy roku 1974 powstrzymał dalsze cięcia. Do dziś brytyjska opinia publiczna wspomina dra Beechinga jako „krwawego rębacza”. Cięcia poszły za daleko i dziś, szczególnie wokół wielkich ośrodków, mocno brakuje polikwidowanych linii. Tu i owdzie mówi się o przywracaniu ruchu podmiejskiego, co będzie możliwe jedynie tam, gdzie zachowano ciągły, nieprzerwany pas starotorza.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od poniedziałku strajki w londyńskim metrze

Warte uwagi

Od poniedziałku strajki w londyńskim metrze

Gazeta Wyborcza, 3 sierpnia 2010 03 września 2010

Strajk w metrze spraraliżował komunikację w Londynie

Warte uwagi

Strajk w metrze spraraliżował komunikację w Londynie

wnp.pl, 4 października 2010 04 października 2010

Od 2011 roku drożeją bilety kolejowe w Wielkiej Brytanii

Pasażer

Od 2011 roku drożeją bilety kolejowe w Wielkiej Brytanii

PAP, 29 października 2010 29 października 2010

Trwa elektryfikacja linii północnej części Anglii

Śšwiat

Trwa elektryfikacja linii północnej części Anglii

lp, Rynek Kolejowy 10 grudnia 2013

Zobacz również:

Od poniedziałku strajki w londyńskim metrze

Warte uwagi

Od poniedziałku strajki w londyńskim metrze

Gazeta Wyborcza, 3 sierpnia 2010 03 września 2010

Strajk w metrze spraraliżował komunikację w Londynie

Warte uwagi

Strajk w metrze spraraliżował komunikację w Londynie

wnp.pl, 4 października 2010 04 października 2010

Od 2011 roku drożeją bilety kolejowe w Wielkiej Brytanii

Pasażer

Od 2011 roku drożeją bilety kolejowe w Wielkiej Brytanii

PAP, 29 października 2010 29 października 2010

Trwa elektryfikacja linii północnej części Anglii

Śšwiat

Trwa elektryfikacja linii północnej części Anglii

lp, Rynek Kolejowy 10 grudnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5