Na większości sieci kolejowej w Polsce stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej w rozkładzie jazdy pociągów 2019/2020 pozostaną na podobnym poziomie jak w obecnym rozkładzie jazdy.
Zdecydowały o tym nie tylko PKP PLK, ale też czterech innych zarządców infrastruktury kolejowej: Cargotor, Pomorska Kolej Metropolitarna, CTL Maczki – Bór i PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.
Natomiast czterech zarządców infrastruktury kolejowej złożyło wnioski w sprawie zatwierdzenia projektów cenników na rozkład jazdy 2019/2020 w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej lub manewrowej. Do grupy tej należą PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (opłata podstawowa), Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu (opłata podstawowa), Euroterminal Sławków (opłata podstawowa i manewrowa) oraz Przedsiębiorstwo Transportowo – Sprzętowe „Betrans” sp. z o.o. (opłata manewrowa).
– Po otrzymaniu takiego wniosku prezes UTK kontroluje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej oraz analizuje zgodność przedstawionego projektu cennika z przepisami prawa. Weryfikuje również poprawność kalkulacji wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników mających wpływ na wysokość stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej. Decyzje o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia sposobu ustalania stawek jednostkowych opłat są publikowane później w Dzienniku urzędowym prezesa UTK – poinformował Urząd.
O tym, że największy zarządca – PKP PLK – utrzyma stawki na podobnym poziomie,
pisaliśmy 20 marca.