Kolejne prace przy modernizacji peronów trwają w Szczecinie Głównym, rusza też przebudowa kładki nad peronami. PKP Polskie Linie Kolejowe na drugi etap modernizacji stacji przeznaczyły ok. 60 mln zł. Projekt współfinansowany jest z POIiŚ.
Wszystkie prace skończyły się już na peronie nr 1, zyskał on pełne zadaszenie. Wiata od strony budynku dworca została wydłużona o odnowione elementy przeniesione z zabytkowych zadaszeń sąsiednich peronów. Na peronie, już wcześniej powstała antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i słabowidzących. Są wygodne ławki i estetyczne oświetlenie, poziom bezpieczeństwa pasażerów podnosi monitoring. Z nowoczesnego peronu odjeżdżają przede wszystkim pociągi regionalne i szynobusy w kierunku Niemiec. Podróżni w pełni skorzystają ze zmodernizowanej platformy od niedzieli, 10 marca, wraz z wejściem w życie korekty rozkładu jazdy.
Przeszklona kładka nad torami i łącznik nad peronemPrzebudowana kładka będzie przeszklona i całkowicie zadaszona. Ochroni ona podróżnych przed śniegiem, deszczem i ułatwi dojście na perony. Zamontowane będą 4 windy prowadzące na platformy i jedna przy ul. Kolumba. Obiekt zostanie połączony blisko 150-metrowym łącznikiem z drugą istniejącą kładką, wybudowaną w 2016 roku. Obecnie, przy pomocy ciężkiego sprzętu, montowane są ważące po kilkaset kilogramów podpory, które będą podtrzymywały nowoczesny łącznik. Postępują prace przy przebudowie peronu – wykonawca układa ściany nowego obiektu. Do wybudowania 400-metrowego peronu wykorzystanych zostanie około 800 ścianek typu „L”.
Od 10 marca, na czas prac przy przebudowie kładki, obiekt będzie częściowo wyłączony z użytkowania. Dla podróżnych dostępne będzie dojście od strony ul. Czarneckiego – na peron nr 4. Znajduje się tam pochylnia, z której mogą korzystać osoby z ograniczoną mobilnością. Dojście na pozostałe perony będzie możliwe wyłącznie z nowszej kładki, od strony ul. Kolumba i ul. Owocowej oraz z budynku dworca. O zmianach informuje czytelne oznakowanie oraz ulotki rozdawane podróżnym.
Nowe urządzenia srkDzięki modernizacji, na stacji Szczecin Główny zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zapewnia to sprawniejszą obsługę i większy poziom bezpieczeństwa. Wydłużenie toru przy peronie nr 2 zwiększyło przepustowość stacji, na którą może wjechać teraz większa liczba składów.
Prowadzona na stacji Szczecin Główny inwestycja jest kontynuacją przebudowy realizowanej między 2014 a 2016 r. wspólnie z PKP S.A. Przebudowany został dworzec, wybudowano nowoczesną kładkę, zmodernizowano perony nr 1 i 4.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM) Etap I Szczecin Główny”. Realizowany obecnie drugi etap prac warty jest ok. 60 mln zł netto. Projekt współfinansuje Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie wynosi ok. 51 mln zł netto. Wszystkie prace planowane są do końca roku.
KontrowersjeNiestety, obiekty peronowe, choć z pewnością nowoczesne, nie stanowią architektonicznie spójnej całości. Po
demontażu XIX-wiecznych wiat z peronu 2 i 3, obecnie znajdują się one wyłącznie na peronie 1. Peron 2 znacząco odstaje swoim stylem od starszych obiektów, jest też inny kolorystycznie od tego z peronu 4. Z kolei wiata z peronu 3 będzie jednocześnie przejściem pomiędzy kładkami nad torami (będzie zabudowane na dachu wiaty peronowej) i będzie innej budowy niż pozostałe. Na przełomie roku w Szczecinie Głównym miała też miejsce kontrowersyjna wymiana wyświetlaczy informacji pasażerskiej,
które pracowały na peronach zaledwie 6 lat.