Partnerzy serwisu:
Biznes

Większe dofinansowanie dla zachodniej grupy zakupowej praktycznie niemożliwe?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Większe dofinansowanie dla zachodniej grupy zakupowej praktycznie niemożliwe?
– W ramach działania 7.1 POIiŚ można uzyskać maksymalnie 50 proc. dofinansowania wydatków kwalifikowanych. Trudno uwierzyć, aby twórcy zachodniej grupy zakupowej o tym wcześniej nie wiedzieli – powiedział w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” Janusz Zubrzycki, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Złożenie przez zachodnią grupę zakupową wniosku o dofinansowanie projektu zakupu taboru wymaga wkładu własnego beneficjenta, tj. woj. wielkopolskiego. Kilka dni temu informowaliśmy o kłopotach związanych z projektem. Z przeprowadzonych analiz wynika, że poziom wkładu własnego woj. wielkopolskiego będzie musiał zostać podniesiony z 50 proc. do min. 75 proc. W przeciwnym razie projekt może upaść.

Anna Parzyńska – Paschke, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego tłumaczyła, że wniosek może zostać złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych po zabezpieczeniu finansowania wkładu własnego beneficjenta, co w świetle przeprowadzonych analiz finansowych wymaga podwyższenia poziomu dofinansowania wydatków kwalifikowanych w projekcie z 50% do min. 75%.  Więcej tutaj.

Większe dofinansowanie niemożliwe?

W komentarzu do sprawy ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Janusz Zubrzycki tłumaczy, że sytuacja jest dość dziwna zwracając tym samym uwagę na problem planowania finansowania projektu, w którym zabrakło zabezpieczenia środków na wkład własny. Dodatkowo zwiększenie dofinansowania będzie wymagało zgody Komisji Europejskiej co może być mało prawdopodobne.

– Jest to dość dziwna sytuacja. W ramach działania 7.1 POIiŚ można uzyskać maksymalnie 50 proc. dofinansowania wydatków kwalifikowanych. Trudno uwierzyć aby twórcy grupy zakupowej o tym wcześniej nie wiedzieli. Analizy finansowe w tym kontekście nie mają praktycznie znaczenia ponieważ określają wysokość luki w finansowaniu (poziom wykorzystania owych 50 proc.). Gdzie dla projektów taborowych jest to zazwyczaj 100 proc. Najwyraźniej widać, że w budżetach województw zabrakło sumarycznie około 100 mln złotych – mówi Janusz Zubrzycki.

– Wątpliwe jest aby Ministerstwo mogło coś w tej sprawie zrobić ponieważ musiałoby uzyskać zgodę Komisji Europejskiej na zmianę poziomu maksymalnego dofinansowania w działaniu 7.1 dla tego typu projektów. Jednak w takim wypadku objęło by to inne projekty taborowe na liści POIiŚ i po dodatkowe środki zgłosiłoby się Intercity. Wtedy pieniędzy w działaniu zabrakłoby dla innych, a w tym „ZGZ”. Powstałaby też dość groteskowa sytuacja. Gdyby istniał poziom dofinansowania 75 proc., o który podobno zabiega zachodnia grupa zakupowa, Przewozy Regionalne prawdopodobnie dałyby radę dopiąć montaż finansowy i zrealizować swój pierwotny projekt, który upadł jakiś rok temu m.in. przez brak finansowani ze strony województw – tłumaczy Janusz Zubrzycki.

– Powstaje pytanie, jak „ZGZ” planowała finansowanie zakupu taboru rok lub dwa lata temu nie zabezpieczając środków w odpowiedniej wysokości na wkład własny do projektu – zastanawia się Zubrzycki.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Janusz Zubrzycki członkiem zarządu ZDG TOR

Kadry

Janusz Zubrzycki członkiem zarządu ZDG TOR

ZDG TOR 02 grudnia 2015

Zubrzycki: Kolej szybko dogania drogi

Prawo i polityka

Zubrzycki: Kolej szybko dogania drogi

Edyta Wsół, Rynekinfrastruktury.pl 05 października 2015

Jak zmienić stawki dostępu?

Biznes

Jak zmienić stawki dostępu?

Janusz Zubrzycki 18 lutego 2013

Okiem Ekonomistów cz. IV: Przejście do\"wolnego rynku\" nakolei

Biznes

Kolej na nową perspektywę: Lepiej wydać mniej, a mądrze

Prawo i polityka

Kolej na nową perspektywę: Lepiej wydać mniej, a mądrze

Janusz Zubrzycki, ZDG TOR 04 maja 2015

Zubrzycki: Prywatyzacja PKP Energetyka? Bez sensu

Biznes

Zubrzycki: Prywatyzacja PKP Energetyka? Bez sensu

Janusz Zubrzycki, ZDG TOR 17 lipca 2015

Zobacz również:

Janusz Zubrzycki członkiem zarządu ZDG TOR

Kadry

Janusz Zubrzycki członkiem zarządu ZDG TOR

ZDG TOR 02 grudnia 2015

Zubrzycki: Kolej szybko dogania drogi

Prawo i polityka

Zubrzycki: Kolej szybko dogania drogi

Edyta Wsół, Rynekinfrastruktury.pl 05 października 2015

Jak zmienić stawki dostępu?

Biznes

Jak zmienić stawki dostępu?

Janusz Zubrzycki 18 lutego 2013

Okiem Ekonomistów cz. IV: Przejście do\"wolnego rynku\" nakolei

Biznes

Kolej na nową perspektywę: Lepiej wydać mniej, a mądrze

Prawo i polityka

Kolej na nową perspektywę: Lepiej wydać mniej, a mądrze

Janusz Zubrzycki, ZDG TOR 04 maja 2015

Zubrzycki: Prywatyzacja PKP Energetyka? Bez sensu

Biznes

Zubrzycki: Prywatyzacja PKP Energetyka? Bez sensu

Janusz Zubrzycki, ZDG TOR 17 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5