Nastawnia w Więcborku została wpisana na listę zabytków. Zarządca infrastruktury po tegorocznej kontroli stanu technicznego obiektu podjął więc działania zmierzające do jego zabezpieczenia przed dalszą degradacją. Zamierza też m.in. wyremontować dach nieużywanego budynku na stacji, która nie pełni już dziś żadnej roli w obsłudze technicznej pociągów.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dość zaskakujące postępowanie – na prace remontowe budynku nastawni w Więcborku. Stacja leży w ciągu linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Dawniej trasa krzyżowała się tam z linią nr 240 Świecie nad Wisłą – Złotów. Obecnie ruch odbywa się tylko na pierwszej ze wskazanych linii, a jego skala jest bardzo niewielka.
Okresowa kontrola stanu zabytku wykazała konieczność interwencji – Posterunek ruchu Więcbork nie posiada obsady, a stacja nie jest wykorzystywana dla potrzeb techniczno-ruchowych i obsługi pasażerskiej – opisuje Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Skąd więc decyzja o podejmowaniu prac? – Nastawnia w Więcborku została wpisana na listę zabytków. Po przeprowadzonej w kwietniu okresowej kontroli stanu technicznego obiektu [okazało się, że] konieczny jest remont m.in. dachu i rynien oraz demontaż starego komina – opisuje nasz rozmówca.
– Aby zapobiec niszczeniu budynku, wykonawca zabezpieczy obiekt przed wejściem do środka osób postronnych. Szacunkowa wartość prac to ok. 20 tys. zł – uzupełnia przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Jak wskazuje Karol Jakubowski, obecnie trwa analiza złożonych w postępowaniu ofert. Na stronie internetowej spółki nie ma jeszcze informacji o przebiegu postępowania.
Stacja obsługuje głównie pociągi towarowe z przekroczoną skrajnią Wiosną tego roku prowadzono
pewne prace remontowe na niespełna 30-kilometrowym odcinku Więcbork – Obkas. Wówczas zarządca infrastruktury informował nas, że stopień wykorzystania linii jest bardzo niewielki. Kursują tamtędy bowiem przede wszystkim uruchamiane dość rzadko pociągi towarowe z przekroczoną skrajnią. PKP PLK nie przewidywały możliwości znaczącego zwiększenia ruchu.
Przypomnijmy, że niedawno PKP PLK
wyłączyły z eksploatacji perony na kujawsko-pomorskim odcinku linii nr 281. Oznacza to, że co prawda formalnie można tam uruchamiać choćby okazjonalne przewozy pasażerskie, ale nie jest możliwe wyznaczenie postoju handlowego. Jedną ze stacji, na których stan techniczny nawierzchni nie pozwala na przeprowadzenie wymiany podróżnych, jest właśnie Więcbork.