Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wiaty z linii otwockiej w rejestrze zabytków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
05-07-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Mazowieckie Wojewódzki Konserwator Zabytków, 5 lipca 2010

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wiaty z linii otwockiej w rejestrze zabytków
Zespół budowlany siedmiu wiat kolejowych (wraz z budynkami poczekalni), powstałych w latach po 1936 r., położonych na linii kolejowej Warszawa – Otwock, tj. Wawer, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów oraz Świder, został wpisany do rejestru zabytków – taką decyzję podjęła Barbara Jezierska Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Przedmiotowy zespół wiat wraz z budynkami poczekalni to przykład zastosowania finezyjnej architektury modernistycznej w obiekcie kolejowym, o świetnie zachowanych proporcjach, przy zastosowaniu gry kształtów oraz skromnej dekoracji architektonicznej. Zaprojektowany został z niezwykłą dbałością o szczegóły estetyczne o czym świadczyć może specjalnie zastosowane liternictwo tablic kierunkowych. Wszystkie obiekty wyróżniają się funkcjonalnością i prostotą (zgodnie z ideą architektury modernistycznej) – co decyduje o walorze artystycznym zespołu. Oprócz wartości artystycznej obiekty posiadają wartość historyczną - stanowią materialny ślad rozwoju aglomeracji warszawskiej - oraz modernizacji linii kolejowej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Unikatowa konstrukcja dachu obiektów dodaje całości wartość naukową.

 Żelbetowe wiaty zostały wzniesione w latach 30-tych XX w. związku realizacją koncepcji budowy linii średnicowej oraz elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. W 1933 r. zawarta została umowa pomiędzy PKP a brytyjskim konsorcjum dwóch firm (English Electric Co. Ltd oraz Metropolitan Vicers Electric Export Co. Ltd) dotycząca elektryfikacji odcinków podmiejskich Warszawskiego Węzła Kolejowego do Otwocka. Konsekwencją tej inwestycji było wybudowanie nowych wysokich peronów wraz z wiatami i poczekalniami, dostosowanych do obsługi nowego taboru. Budowę zakończono w 1939 r. Autorem projektu układów torowych stacji oraz przystanków był inż. Kazimierz Centnerszwer (pracownik Biura Projektów i Studiów PKP). Ze względu na podmiejski charakter ruchu kolejowego zdecydowano zamiast dużych dworców wybudować wiaty oraz poczekalnie wraz z kasami biletowymi na peronach. 15 grudnia 1936 r. zelektryfikowano odcinek Warszawa Wschodnia – Otwock. Wówczas najprawdopodobniej w Biurze Studiów i Projektów PKP opracowano seryjny projekt wiaty peronowej, połączonej z budynkiem poczekalni i kasy biletowej. Według tego projektu wzniesiono przystanki Wawer, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów oraz Świder, postawiono je na wysokich peronach.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Zabytkowe przystanki na linii otwockiej nie muszą zniknąć

Infrastruktura

Zabytkowe przystanki na linii otwockiej nie muszą zniknąć

Gazeta Wyborcza, 2 marca 2010 02 kwietnia 2010

Pikieta w obronie wiat na linii otwockiej

Infrastruktura

Pikieta w obronie wiat na linii otwockiej

TVN Warszawa, 8 kwietnia 2010 09 kwietnia 2010

Dziś debata o przyszłości przystanków na linii otwockiej

Warte uwagi

Dziś debata o przyszłości przystanków na linii otwockiej

Gazeta Wyborcza, 19 kwietnia 2010 19 kwietnia 2010

Zabytkowe wiaty w rejestrze zabytków?

Infrastruktura

Zabytkowe wiaty w rejestrze zabytków?

Gazeta Wyborcza, 20 kwietnia 2010 20 kwietnia 2010

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Zabytkowe przystanki na linii otwockiej nie muszą zniknąć

Infrastruktura

Zabytkowe przystanki na linii otwockiej nie muszą zniknąć

Gazeta Wyborcza, 2 marca 2010 02 kwietnia 2010

Pikieta w obronie wiat na linii otwockiej

Infrastruktura

Pikieta w obronie wiat na linii otwockiej

TVN Warszawa, 8 kwietnia 2010 09 kwietnia 2010

Dziś debata o przyszłości przystanków na linii otwockiej

Warte uwagi

Dziś debata o przyszłości przystanków na linii otwockiej

Gazeta Wyborcza, 19 kwietnia 2010 19 kwietnia 2010

Zabytkowe wiaty w rejestrze zabytków?

Infrastruktura

Zabytkowe wiaty w rejestrze zabytków?

Gazeta Wyborcza, 20 kwietnia 2010 20 kwietnia 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5