Rząd Węgier ogłosił, że zostanie zbudowana kolejowa obwodnica Budapesztu. Linia ma być dedykowana przewozom towarowym. Realizacja inwestycji ma odegrać kluczową rolę w jakości świadczonych przewozów towarowych na Węgrzech.
W projekt budowy obwodnicy kolejowej odciążającej Budapeszt zaangażowała się Węgierska Organizacja Kolejowa Hungrail, która będzie wspierać merytorycznie realizację projektu. Nowa linia kolejowa będzie miała 113 km długości i będzie w całości zelektryfikowana. Linia ma być dwutorowa i w jej ciągu zostaną zbudowane dwa mosty na rzece Dunaj. Linia ma być przystosowana do ruchu pociągów kursujących z prędkością 160 km/h, ale tylko do przewozów towarowych. Nowe tory zostaną ułożone między miejscowościami Tatabanya i Cegled, a to pozwoli na skrócenie czasu jazdy niektórych pociągów towarowych przemierzających terytorium Węgier w 4-5 dni nawet do jednej doby.
Rząd Węgier wciąż oczekuje na decyzję, czy inwestycja zostanie zrealizowana ze wsparciem Chińskiego Banku Rozwoju, czy też przy środkach Unii Europejskiej. Jeśli udałoby się pozyskać chińskie finansowanie, to inwestycja ruszy na wiosnę 2014 roku. Projekt miałby być gotowy do roku 2017.
Węzeł kolejowy w Budapeszcie jest sercem węgierskiej kolei, co jest zrozumiałe w przypadku przewozów pasażerskich, ale i uciążliwe w związku z przewozami towarowymi. W ciągu dnia pociągi towarowe nie mogę wjeżdżać na najbardziej oblegane linie budapeszteńskich przedmieść, dlatego średnia prędkość pociągów towarowych jest bardzo niska. Nowa linia ma znacznie poprawić wydajność transportu towarów na terenie Węgier.