Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
02-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Węgry po 28 latach przyspieszyły do 160 km/h
fot. Przemysław JezierskiEZT FLIRT kolei MÁV na stacji Budapest Keleti, 07.04.2010
Na węgierskiej sieci kolejowej przybył kolejny odcinek linii, na którym pociągi pasażerskie mogą osiągać prędkość rozkładową 160 km/h. Kilka miesięcy temu bez większego rozgłosu prędkość rozkładową do 160 km/h podniesiono na wybranych fragmentach linii Budapeszt – Székesfehérvár. Nie osiągnięto żadnych korzyści w postaci skrócenia czasu przejazdu, a do maksymalnej prędkości mogą (choć nie muszą) rozpędzać się tylko pociągi osobowe.

Węgry mają 131 km linii na 160 km/h

Węgry od lat modernizują swoją sieć kolejową, inwestując między innymi w kompleksową przebudowę kluczowych linii międzynarodowych, przy wsparciu funduszy UE. Niestety w przeciwieństwie do takich krajów jak Polska czy Czechy, w których modernizacje najważniejszych tras wiążą się z rychłym podniesieniem prędkości rozkładowych do 140/160 km/h, na Węgrzech większość odnowionych szlaków kolejowych cechowały prędkości 100/120 km/h sprzed modernizacji. Dotychczas na Węgrzech prędkość 160 km/h obowiązywała od 1997 roku jedynie na znacznych odcinkach linii Budapeszt – Wiedeń. Po 28 latach maksymalne prędkości rozkładowe wdrożono na fragmentach innej ważnej magistrali, łączącej stolicę Węgier z Balatonem. Tym samym długość odcinków linii kolejowych z V-max 160 km/h na Węgrzech wynosi obecnie 131 km, co stanowi około 1,5 procent całej sieci. Dla porównania w Polsce łączna długość odcinków linii na 160 km/h wynosi prawie 2400 km, czyli ok. 12% sieci kolejowej.

Podwyższona prędkość, rozkład jazdy bez zmian

Linia Budapeszt – Székesfehérvár to kluczowy fragment międzynarodowej magistrali, łączącej Węgry z Chorwacją. W latach 2009 – 2013 przeprowadzono modernizację 63-kilometrowego odcinka linii od stacji Kelenföld do Székesfehérvár, dostosowując poszczególne elementy infrastruktury do prędkości 160 km/h. Wdrożenie zakładanej prędkości było możliwe dopiero po zabudowie Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS poziomu drugiego, który został zaimplementowany na nowej infrastrukturze w roku 2022. Pod koniec czerwca br. bez większego rozgłosu podniesiono prędkość rozkładową do 160 km/h na fragmentach opisywanej magistrali. Nie miało to jednak wpływu na obowiązujący rozkład jazdy, bowiem jazda 160 km/h ma charakter fakultatywny i dotyczy jedynie wybranych pociągów.

Osobowe 160 km/h, InterCity 120 km/h

Maksymalną prędkość pociągi mogą osiągać na dwóch szlakach: Tárnok - Velence (23 km) i Agárd - Székesfehérvár (15 km). Określenie „mogą” jest tutaj kluczowe, ponieważ czasy przejazdu dla pociągów pasażerskich zakładają nadal prędkość 120 km/h. Jazda z szybkością 160 km/h ma umożliwić niwelowanie ewentualnych opóźnień i lepszą regulację ruchu, co z kolei przekłada się na przepustowość linii. W przypadku opóźnienia pociągu przyspieszenie do 160 km/h pozwala na nadrobienie od 3 do 5 minut. Niestety, póki co do 160 km/h rozpędzają się jedynie pociągi osobowe, obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymi FLIRT. Koleje węgierskie MÁV mają w swoim parku taborowym aż 123 pojazdy tej popularnej serii. Szybkie pociągi InterCity, zmierzające nad Balaton nadal będą mogły rozpędzać się jedynie do 120 km/h. Powodem jest brak odpowiedniej ilości taboru, dostosowanego do wyższych prędkości. Węgrzy w ostatnich latach pozyskali co prawda sporo nowoczesnych elektrowozów na 160 i 200 km/h, ale wciąż brakuje wystarczającej ilości wagonów o prędkości konstrukcyjnej 160 km/h, nawet w segmencie pociągów kategorii InterCity.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągiem elektrycznym do Görlitz? Jeszcze później…

Infrastruktura

Pociągiem elektrycznym do Görlitz? Jeszcze później…

Mikołaj Kobryński 01 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

ArcelorMittal Poland zajmie się recyklingiem szwedzkich szyn

Infrastruktura

ArcelorMittal Poland zajmie się recyklingiem szwedzkich szyn

ArcelorMittal Poland 01 listopada 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Zobacz również:

Pociągiem elektrycznym do Görlitz? Jeszcze później…

Infrastruktura

Pociągiem elektrycznym do Görlitz? Jeszcze później…

Mikołaj Kobryński 01 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

ArcelorMittal Poland zajmie się recyklingiem szwedzkich szyn

Infrastruktura

ArcelorMittal Poland zajmie się recyklingiem szwedzkich szyn

ArcelorMittal Poland 01 listopada 2025

Wojskowa odbudowa linii Zebrzydowa – Żagań będzie droższa

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij