PKP Polskie Linie Kolejowe planują wymianę blisko 300 rozjazdów, m.in. w Krakowie, Poznaniu, Stalowej Woli czy Bydgoszczy. W marcu o realizację będą walczyć spółki z grupy PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe planują wymianę 288 rozjazdów na terenie 13 województw. Roboty na 22 liniach kolejowych obejmą wymianę rozjazdów i przylegających odcinków toru. Prace związane z wymianą rozjazdów rozpoczną się we wrześniu tego roku. Zarządca infrastruktury ogłosił już dwa przetargi w tej sprawie - na zakup materiałów oraz nadzór. Pisaliśmy o tym
w tym miejscu.
- W marcu planowany jest przetarg na zaprojektowanie i montaż rozjazdów - informuje "RK" Joanna Kubiak z PKP PLK. Szacunkowa wartość postępowania to 200 milionów złotych brutto. PLK planują podpisanie umowy z wykonawcą w II kwartale br. Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2017 – 2023, przy czym prace związane z montażem rozjazdów zakończą się w 2018 roku.
Wymianę blisko 100 rozjazdów zarządca infrastruktury planuje jeszcze w 2017 roku. Pierwsze prace ruszą we wrześniu w Bydgoszczy, Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach, Szczukowicach, Zajezierzu k/Dęblina.
Jak zaznacza zarządca infrastruktury, nowe rozjazdy to sprawniejszy przejazd pociągów pasażerskich i lepszy komfort podróży, a także podwyższenie prędkości pociągów dalekobieżnych przejeżdżających przez stacje. Składy towarowe pojadą ze stałą prędkością bez zbędnych zwolnień. Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą, rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczne ogrzewanie. Gwarantuje to szybkie usuwanie śniegu i lodu, czyli dobre działanie urządzeń i bezpieczeństwo ruchu kolejowym w trudnych warunkach pogodowych.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To kontynuacja podobnych działań, współfinansowanych z UE, w efekcie których PLK zamontowała już na terenie kraju 697 nowych rozjazdów. Projekt wart był 600 mln zł.
O przedłużenie programu wymiany rozjazdów na perspektywę unijną na lata 2014-2020
apelowała branża kolejowa podczas konsultacji społecznych prowadzonych przed nowelizacją Krajowego Programu Kolejowego. Jak
informowaliśmy, ministerstwo zgodziło się z tymi postulatami.
Aktualizacja - 6 marca 2017. Realizacją zajmą się własne spółki PLKPo publikacji artykułu pojawiły się wątpliwości związane z zapowiadanym przez PLK przetargiem na realizację programu rozjazdowego. W styczniu prezes Ireneusz Merchel
poinformował bowiem, że montażem rozjazdów zamówionych u producentów
zajmie się spółka z grupy PLK. Dlaczego teraz jest zatem mowa o przetargu?
- PKP Polskie Linie Kolejowe planują w marcu skierować zapytanie ofertowe do spółek zależnych, które zgodnie z art. 136 prawa zamówień publicznych przy temacie rozjazdowym spełniają warunki dotyczące realizacji projektu - wyjaśnia Joanna Kubiak z PLK. Prace zaplanowano w trybie „projektuj i buduj”. Przedstawicielka PLK potwierdza, że według harmonogramu pierwsze roboty rozpoczną się we wrześniu tego roku, a zakończenie montażu przewidziano do końca 2018 roku.