PKP PLK poinformowała a zakończeniu realizacji programu rozjazdowego. Na sieci kolejowej zamontowano 244 rozjazdy za ponad 214 mln zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o zakończeniu realizacji programu wymiany rozjazdów. Łącznie, zamontowano 244 nowe rozjazdy w 12 województwach, m.in. na stacjach Elbląg, Smardzów Wrocławski, Kraski, Radom Wschodni, Poznań Górczyn i Bąkowiec.Najwięcej nowych rozjazdów zabudowano na torach w województwach: wielkopolskim (62), zachodniopomorskim (41), mazowieckim (28), świętokrzyskim (24), dolnośląskim (21) i kujawsko-pomorskim (21). Kilkanaście nowych urządzeń służy w woj. lubelskim (12).
Jak podaje PLK, wszystkie rozjazdy wyposażane zostały w system elektrycznego ogrzewania rozjazdów (EOR), który zapobiega zamarzaniu rozjazdów i ułatwia usuwanie śniegu i lodu. Większość rozjazdów dostarczano na miejsce budowy na specjalnych wagonach - platformach, w kilku blokach. Technologia blokowa została wykorzystana m.in. przy montażu najdłuższych rozjazdów (o promieniu 1200 metrów) w Szczukowicach i Gutowcu.
Wybrane do realizacji zadnia firmy (liderami w dwóch zadaniach były Schweerbau oraz należąca do PLK spółka PPM-T) proponowali wykonanie prac jeszcze w ubiegłym roku. Podobna informacja była też na stronie ministerstwa infrastruktury. Oznacza to ponad 10 miesięcy opóźnienia. Co ciekawe,
program miał objąć o jeden rozjazd więcej, bo 245 sztuk.
Warto przypomnieć, że program rozjazdowy jest
trzykrotnie mniejszy, niż w poprzedniej perspektywie unijnej - wówczas zamontowano prawie 700 rozjazdów za 600 milionów złotych. Ale już samo wprowadzenie nowego programu rozjazdowego na listę Krajowego Programu Kolejowego
było sukcesem konsultacji społecznych, bo wcześniej nie zaplanowano takiej inwestycji. Zarządca infrastruktury wymienia też rozjazdy także podczas prac modernizacyjnych, prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego - w sumie liczba wymienionych rozjazdów ma dojść do 5000 sztuk.
Według raportu PKP PLK z 2012 roku, potrzeby wymiany rozjazdów na sieci kolejowej to 2430 sztuk rocznie, a wynikające z cyklu życia (bez linii korytarzowych) – 700 sztuk. W Polsce jest ponad 40 tysięcy rozjazdów. W 1989 roku dokonano wymiany 4332 sztuk rozjazdów,