Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wczoraj, dziś i jutro, samorządowe przewozy pasażerskie na Mazowszu – 15 lat działalności Kolei Mazowieckich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Podczas Targów Trako 2019 odbyła się konferencja podsumowująca 15 lat działalności Kolei Mazowieckich – pierwszego samorządowego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w Polsce. Od czasu gdy na mazowieckie szlaki wyjechały zielono-żółto-szare pociągi, standard transportu kolejowego z roku na rok ulegał systematycznej poprawie.

Park taborowy Kolei Mazowieckich na początku działalności liczył 184 wysłużone elektryczne zespoły trakcyjne. Dziś jest to 316 sztuk różnego rodzaju taboru, z czego 119 to zupełnie nowe pojazdy.

W sumie koszt zakupu nowych pojazdów wyniósł ponad 1 mld zł, a inwestycje w modernizacje posiadanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ponad 704 mln zł. Było to możliwe także dzięki efektywnemu wykorzystywaniu środków unijnych. W ciągu 15 lat Koleje Mazowieckie pozyskały 1,8 miliarda zł dofinansowania z UE. W perspektywie finansowej 2007-20013 spółka uzyskała ponad 1 mld zł ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (RPO WM). W obecnej perspektywie KM pozyskało łącznie 800 mln zł.

Dotychczasowe osiągnięcia oraz najważniejsze plany na najbliższe lata działalności były przedmiotem dyskusji, która odbyła się podczas konferencji pt. Wczoraj, dziś i jutro, samorządowe przewozy pasażerskie na Mazowszu – 15 lat działalności Kolei Mazowieckich. W konferencji uczestniczyli m.in. Robert Stępień, prezes zarządu, oraz członkowie zarządu Kolei Mazowieckich, Marek Miesztalski, skarbnik województwa mazowieckiego, oraz Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu Railway Business Forum.

– Jakieś 16-17 lat temu żywo dyskutowano o sposobie na zorganizowanie przewozów regionalnych. Wszyscy wiedzieliśmy, że opieranie się na spółce, która pod nas nie podlega, łożenie na nią, bez możliwości kontrolowania tego, w co się inwestuje, jest po prostu nieefektywne i niegospodarne. Podjęta wtedy decyzja była bardzo odważna, ale wiedzieliśmy, że nie ma innej drogi, a dziś po rozwoju Kolei Mazowieckich widzimy, że była to decyzja najlepsza – wspominał skarbnik województwa Marek Miesztalski.

– Dzięki odważnej decyzji, podjętej ponad 15 lat temu przez samorząd województwa mazowieckiego transport kolejowy na Mazowszu przeszedł kolosalną zmianę. To oczywiście była zmiana na lepsze. Dzisiaj organizacja transportu publicznego na Mazowszu jest wzorem dla innych regionów Polski.

To efekt dobrej współpracy, m.in. z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie, z samorządem województwa mazowieckiego oraz wynik konsekwentnie realizowanej strategii spółki Koleje Mazowieckie. Nie bez powodu jesteśmy dziś drugim co do wielkości przewozów przewoźnikiem kolejowym w kraju, ale także pierwszym pod względem nowoczesnego taboru. Nie zamierzamy zwalniać tempa w realizacji inwestycji służących podnoszeniu jakości przewozów, o czym świadczy nasze ostatnie zamówienie – mówił Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Rozwój KM to nie tylko olbrzymie inwestycje w tabor. KM rozpoczęły działalność w oparciu o dzierżawę czterech Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru, których stan techniczny wymagał szeroko zakrojonych inwestycji oraz doposażenia w nowoczesne urządzenia. Na przestrzeni piętnastu lat zmieniło się tam właściwie wszystko: zakupiono nowe pomosty robocze, suwnie, podnośniki, nowoczesne urządzenia do przetaczania pojazdów, systemy do zapobiegania oblodzeniu pojazdu, stanowisko do sprawdzania sprzęgów, wagę do pomiarów nacisków statycznych oraz szereg innych urządzeń służących do obsługi i naprawy pojazdów kolejowych. Stare, manualne bramy wjazdowe do hal wymieniono na nowoczesne, szybkobieżne. W 2006 r. KM kupiły, najnowocześniejszą wówczas, tokarnię podtorową, która została zamontowana w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów. Ponadto zmodernizowały tokarnię w Sochaczewie. W 2015 r. w Tłuszczu wybudowały jedną z najnowocześniejszych w Europie myjnię taboru kolejowego. Obiekt za 18,7 mln zł w całości został sfinansowany ze środków własnych spółki. Budynek myjni może pomieścić wszystkie rodzaje składów KM, w tym także pięcioczłonowe ezt.

Spółka opracowała ofertę taryfową uwzględniającą potrzeby różnych grup pasażerów, a dzięki ofertom specjalnym każdy może znaleźć coś dla siebie. Ponadto, realizując swoją społeczną misję, reaktywowała zawieszone przez „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. połączenia, a idąc z duchem czasu, wprowadziła nowe kanały sprzedaży biletów. Ważnym i przełomowym momentem była integracja biletowa na obszarze aglomeracji warszawskiej, czyli wdrożenie oferty „Wspólny bilet ZTM - KM - WKD”. W 2015 r. KM zaoferowały podróżnym elektroniczny nośnik biletów – Kartę Mazowiecką, a w 2017 r. rozpoczęły akcję „Koleją do Kultury”, w ramach której pasażerowie, na podstawie biletu KM, mogą korzystać z dodatkowych rabatów na zwiedzanie muzeów, skansenów lub wizyt w teatrze.

Koleje Mazowieckie to także przewoźnik aktywnie reagujący na negatywne trendy. Jednym z nich jest rosnąca luka pokoleniowa w grupie pracowników drużyn trakcyjnych. Koleje Mazowieckie utworzyły własny ośrodek szkoleniowy, w oparciu o który organizują szkolenia m.in. na stanowisko maszynisty. W 2014 r. ośrodek został doposażony w najnowocześniejszy symulator pojazdu kolejowego typu 22WEe – 76 „Elf” za prawie 1, 8 mln zł. Do tej pory, dzięki utworzeniu ośrodka KM wyszkoliły blisko 500 maszynistów.

Spółka jest w fazie realizacji przełomowego dla branży kolejowej kontraktu na zakup 71 ezt FLIRT produkcji Stadlera. Na tegorocznych Targach Trako wspólnie z producentem – Stadler Polska – zaprezentowała pierwszy z 71 FLIRT najnowszej generacji. Ten nowoczesny, niskopodłogowy, pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w siedleckim zakładzie wyjedzie na mazowieckie tory w najbliższych miesiącach, a kolejne będą odbierane sukcesywnie aż do 2022 r. Nowe pojazdy będą zastępować stopniowo wycofywane elektryczne zespoły trakcyjne EN57.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5