Na początku stycznia bilety warszawskiej komunikacji miejskiej zdrożeją nawet o 25 %. Przewidziane są dalsze podwyżki. Pasażerowie płacą coraz więcej, a około 30-tysięcy urzędników, pracowników miejskich spółek i ich rodzin jeździ komunikacją miejską za darmo- informuje „Rzeczpospolita”.
Z danych Zarządu Transportu Miejskiego wynika, że największą grupą, która posiada karty upoważniające do darmowych przejazdów są pracownicy Miejskich Zakładów Autobusowych oraz ich rodziny. Wydano około 15 073 kart upoważniających do przejazdów za darmo. Dla pracowników Tramwajów Warszawskich, a także dla ich rodzin przeznaczono 9117 kart. Według władz miasta przywileje te są od dawna zapisane w układach zbiorowych z pracownikami tych spółek. Ich likwidacja pozwoliłaby jednak zaoszczędzić około 27 mln zł.
„Rzeczpospolita” informuje - ,,nietrudno policzyć, że gdyby każdy z nich kupił w ciągu roku cztery kwartalne bilety, kasa miasta zyskałaby prawie 27 mln zł. To prawie 1/4 sumy, jaką ZTM chce zarobić na podwyżce biletów, planowanej od 1 stycznia”.
Do bezpłatnych przejazdów mają prawo m.in. małżonek pracownika, dzieci, pasierbowie, wdowy i emeryci. W Miejskich Zakładach Autobusowych i Tramwajach Warszawskich na kartę upoważniającą do darmowych przejazdów mogą liczyć teściowie pracowników, jednak pod zastrzeżeniem, że nie są zatrudnieni i prowadzą gospodarstwo domowe pracownika. Za darmo jeździć może także konkubent lub konkubina pracownika, musi być jednak zameldowana wspólnie z pracownikiem albo jego dziećmi.
„Łącznie z pracownikami i rodzinami ZTM i Metra Warszawskiego oraz pracownikami Szybkiej Kolei Miejskiej (ich rodziny nie mają prawa do bezpłatnych przejazdów, dlatego korzystać może z nich tylko 320 osób) za darmo (czyli na koszt podatników) komunikacją miejską podróżuje ponad 30 tys. urzędników, pracowników miejskich spółek i ich rodzin” – podaje „Rzeczpospolita”. Z darmowych przejazdów korzysta zdecydowanie więcej rodzin pracowników niż np. dzieci z rodzin wielodzietnych, dzieci z rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych.
Bezpłatny przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego w Warszawie przysługuje na podstawie ustaw. Przywilej zostały przyznany przez warszawskich radnych w drodze uchwał podjętych przez Radę Warszawy. Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz przyznaje, że chce to zmienić, ale na przeszkodzie stoją związki zawodowe.
Więcej