Partnerzy serwisu:
Biznes

Warszawa: Lokomotywownia na Odolanach w rejestrze zabytków [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Data publikacji:
20-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-03-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków

Podziel się ze znajomymi:

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał wzniesioną w 1948 roku lokomotywownię na Odolanach w Warszawie do rejestru zabytków. Była to ostatnia parowozownia w stolicy i jednocześnie ostatnia zamknięta na terenie węzła warszawskiego. W kolejnych dekadach została ona zaadaptowana do obsługi taboru spalinowego i elektrycznego. Jej eksploatacja została zakończona w ubiegłym roku.

W roku 1948 wybudowana została parowozownia na wsi Odolany, która została przyłączona do Warszawy 3 lata później (stanowi część Woli). Wybrana lokalizacja nie była przypadkowa – na początku minionego stulecia to właśnie przez Odolany poprowadzona została Kolej Warszawsko-Kaliska. Z kolei krótko po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, bo już w latach dwudziestych, powstała stacja postojowa Warszawa Szczęśliwice. Krótko po zakończeniu II wojny światowej rozpoczęta została odbudowa torowisk, budynków stacyjnych oraz zaplecza technicznego, które zostały zniszczone bądź poważnie uszkodzone. W ramach tego procesu w 1946 roku zapadła decyzja o budowie stacji rozrządowej na Odolanach wraz z parowozownią.

Nową parowozownię zaprojektował Stefan Kazimierz Brandt, który był w naszym kraju prekursorem w zakresie konstrukcji żelbetowych. Projekt stanowił adaptację przedwojennego projektu parowozowni schodkowej z 24 stanowiskami, która powstała w Zduńskiej Woli Karsznicach na Magistrali Węglowej w 1933 roku. Do 1948 roku powstało 6 hal z 3 torami. Jeszcze w latach 50. część hal została zelektryfikowana, natomiast w latach 60. w związku z modernizacją ciągu linii kolejowych pomiędzy Warszawą a Gliwicami parowozownia została kompleksowo dostosowana do obsługi taboru spalinowego i elektrycznego.

– W hali 0 wydzielono pomieszczenia biurowo-administracyjne i techniczne. Od strony wschodniej przylegał do niej budynek szatni z umywalniami i jadalnią. Pomiędzy częścią warsztatową a halą I wydzielono warsztat gospodarczy. Hale I-III przeznaczone były do obsługi taboru spalinowego, zaś Hale V-VI przeznaczono do obsługi taboru elektrycznego. Na terenie parowozowni zaprojektowano także konieczną infrastrukturę mieszkaniową i techniczną, m.in. transformatorownię, hydrofornię, budynek straży pożarnej, budynki administracyjne i mieszkalne, kotłownię, magazyny, zasobniki, bunkier składu olejowego, suszarnie do piasku, punktu kontrolne oraz torowisko łączące Parowozownię Odolany z linią kolejową ze stacji Warszawa Zachodnia do stacji Szczęśliwice (tzw. stara obwodnica) – czytamy w poście opublikowanym przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Fakt, iż odwołujemy się do publikacji konserwatora zabytków, nie jest przypadkowy. Decyzją MWKZ lokomotywownia na Odolanach, która była eksploatowana jeszcze w 2024 roku, została wpisana do rejestru zabytków. Jak wskazuje MWKZ, parowozownia, a następnie lokomotywownia, była na przestrzeni kolejnych dekad świadkiem najpierw powojennej odbudowy infrastruktury kolejowej w Warszawie, a następnie jej późniejszej historii. Przypomnijmy, że w przeszłości rozpatrywano lokomotywownię na Odolanach w kontekście docelowej lokalizacji Stacji Muzeum. Koncepcja szybko stała się jednak nieaktualna. Były prezes zarządu PKP Krzysztof Mamiński wskazywał w tym kontekście na brak dojazdu.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Mikołaj Kobryński 27 października 2025

Chmurski: SKM Warszawa potrzebuje więcej przepustowości i przystanków

Infrastruktura

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Pasażer

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Roman Czubiński 04 października 2025

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Infrastruktura

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Roman Czubiński 16 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Regionalnym przez media: Wieści z bocznych torów i otoczenia kolei

Infrastruktura

Zobacz również:

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Tabor i technika

19WE odstawione. W oczekiwaniu na naprawę główną…

Mikołaj Kobryński 27 października 2025

Chmurski: SKM Warszawa potrzebuje więcej przepustowości i przystanków

Infrastruktura

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Pasażer

20 lat warszawskiej SKM. „Udany eksperyment”

Roman Czubiński 04 października 2025

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Infrastruktura

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Roman Czubiński 16 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Regionalnym przez media: Wieści z bocznych torów i otoczenia kolei

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij