NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Stacja Muzeum częścią projektu deweloperskiego w centrum Warszawy? Nowy pomysł PKP

| Jakub Madrjas 24.04.2019 7,2k

Stacja Muzeum częścią projektu deweloperskiego w centrum Warszawy? Nowy pomysł PKP
il. JAZ+Architekci/PKP SA
PKP SA ma nowy pomysł w sprawie Stacji Muzeum (d. Muzeum Kolejnictwa). Część ekspozycji miałaby pozostać w obecnej lokalizacji przy pl. Zawiszy w Warszawie jako element nowego projektu deweloperskiego. Pozostałe eksponaty zasiliłyby Narodowe Muzeum Kolejnictwa, które może zostać wybudowane w Gnieźnie. 
Nad problemem Stacji Muzeum, czyli dawnego Muzeum Kolejnictwa, samorząd województwa i kolejarze pochylają się od kilku lat. Znajdująca się w sercu Warszawy, nieopodal pl. Zawiszy placówka lata świetności ma już za sobą. Według planów sprzed kilku lat miała zostać przeniesiona na Odolany (do końca 2018 roku), ale ten pomysł jest już nieaktualny.

Sytuacja placówki jest skomplikowana; z jednej strony PKP PLK potrzebuje jak najwięcej terenów do wykorzystania jako zaplecze przy przebudowie linii średnicowej. Z drugiej – instytucją zarządza Urząd Marszałkowski, ale pieniądze na utrzymanie daje też Fundacja Grupy PKP. Do tego tuż obok trwa odbudowa stacji Warszawa Główna. Jak poinformował dzisiaj prezes Mamiński, PKP SA przekazała Stacji Muzeum dotację w wysokości kilku milionów złotych z przeznaczeniem na rewitalizację zabytków. O skomplikowanej sprawie finansowania Muzeum pisaliśmy w tym miejscu.

Nowa inwestycja mieszkaniowo-biurowa z Muzeum w sercu?

Prezes PKP SA przedstawił też dziennikarzom nowy pomysł na zagospodarowanie obiektu. Chodzi o budowę nowego kompleksu mieszkaniowo-biurowego na terenach Stacji Muzeum przez spółkę PKP XCity Development, w który zostałaby wkomponowana najważniejsza część ekspozycji. – To byłoby muzeum w centrum miasta, jak w wielu miejscach w Europie, a nie gdzieś na peryferiach Szczęśliwic, nazywanych Odolanami – mówi Mamiński.

Decydujące będzie porozumienie z marszałkiem województwa mazowieckiego, który zarządza muzeum. Zdaniem prezesa PKP koncepcja przeniesienia muzeum sprzed kilku lat była nietrafiona. – Do proponowanego miejsca nie ma żadnego dojazdu i nikt nawet nie planuje jego budowy – przypomina prezes Mamiński.

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie?

W ramach inwestycji deweloperskiej można byłoby zaprezentować tylko część rozległych zbiorów Muzeum. Co z pozostałymi? Prezes PKP przypomina inicjatywę powołania Narodowego Muzeum Kolejnictwa. Byłoby to naturalne miejsce dla pozostałych eksponatów. Jak mówi prezes, rozważane są różne lokalizacje, ale największe szanse mają tereny byłej lokomotywowni w Gnieźnie. – Znajduje się tam przepiękna hala wachlarzowa – przypomina.

PKP SA informuje, że pracuje nad koncepcją Narodowego Muzeum Kolejnictwa z grupą senatorów. – Kolejarze i sympatycy kolei zasługują na to, żeby w Polsce było miejsce, w którym kultura techniczna Polskich Kolei Państwowych mogła być dobrze wyeksponowana – podsumowuje Mamiński.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5