Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Warszawa: Jest miejsce na tramwaj na Trakcie Królewskim

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Warszawa: Jest miejsce na tramwaj na Trakcie Królewskim
Tramwaj na Trakcie Królewskim, malowany podobnie jak autobus, nie pogorszy nie pogorszy estetyki tego reprezentacyjnego ciągu – tym bardziej, że można wybudować trasę bez sieci trakcyjnej. Pojazd szynowy, który jednocześnie może przewieźć więcej pasażerów, bez przeszkód się tutaj zmieści – uważa Michał Kiembrowski z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, który zbija argumenty urbanisty Krzysztofa Domaradzkiego, krytykującego ideę przywrócenia w tym miejscu tramwajów.

Ze smutkiem i rozczarowaniem, ale bez większego zaskoczenia przyjąłem wypowiedź pana doktora Domaradzkiego dotyczącą powrotu tramwajów na Krakowskie Przedmieście. Wypowiedź ta zawiera bowiem niezwykłą liczbę uproszczeń, stereotypów i pretekstów, a niemal wcale nie przedstawiono w niej rzeczowych argumentów.

Na początku należy podkreślić, że obecna „moda” na powrót sieci tramwajowych wcale nie jest domeną Unii Europejskiej. Sieci tramwajowe przywracają bowiem miasta Stanów Zjednoczonych, systemy takie pojawiają się także w krajach arabskich, afrykańskich, a nawet w Ameryce Łacińskiej – dotychczas będącej domeną systemów autobusowych. Wracając jednak do samej Unii – każdy projekt inwestycyjny uzyskujący dofinansowanie musi udowodnić swą ekonomiczną opłacalność, z reguły w ramach studium wykonalności. Fakt, że dziesiątki takich projektów obroniły się dowodzi bezsprzecznie, że nie jest to kwestia „mody” a twardych, rzeczowych argumentów na korzyść komunikacji szynowej – pomimo jej (nielicznych zresztą) wad.

Dziwi także nawiązanie do przyczyn likwidacji komunikacji tramwajowej w latach '60 i '70 XX wieku, tym bardziej, że dotyczyła ona głównie krajów Zachodu – a właśnie przed analogiami z tą grupą krajów doktor Domaradzki chce się bronić. Argumenty te, podporządkowane komunikacji kołowej oraz (w przypadku Polski) interesom RWPG związanym z eksportem sowieckiej ropy, nie powinny być przytaczane po 50 latach (tym bardziej, że wielokrotnie zostały obalone a ci, którzy tak chętnie tramwaje likwidowali są teraz gorącymi zwolennikami ich przywrócenia).

Urbanista w ogóle nie odnosi się do kwestii wspólnej komunikacji tramwajowo-autobusowej, sugerując jedynie, że przywrócenie tramwaju stoi w sprzeczności z chęcią „wydobycia piękna” Krakowskiego Przedmieścia. Jest to teza kuriozalna w sytuacji, gdy miasta o niewątpliwie bardziej znanej marce w zakresie architektury, takie jak np. Wiedeń czy Monachium, tramwajów w śródmieściu się nie tylko nie wstydzą, ale i wręcz je pielęgnują. Odrębnej wzmianki wymagają tutaj liczne miasta francuskie, używające infrastruktury tramwajowej do podkreślenia i wyeksponowania określonych detali czy założeń.

To tylko fragment artykułu. Więcej na portalu Transport Publiczny

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5