NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Warmińsko-mazurskie: 3 mln zł więcej na kolej, a na lotnisko – 14 mln

| Martyn Janduła 02.01.2017 83

Warmińsko-mazurskie: 3 mln zł więcej na kolej, a na lotnisko – 14 mln
Fot. Przewozy Regionalne
Przyjęty przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego budżet na 2017 rok zakłada zwiększenie dofinansowania kolei w regionie. Zdecydowane zwiększenie wydatków planowane jest jednak w związku z Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury. Tutaj przewidziano pomoc sięgającą ponad połowę tego, co dostanie kolej.
Budżet województwa warmińsko-mazurskiego na 2017 rok zakłada dochody na poziomie 616,9 mln zł, a wydatki na 659,2 mln zł. Deficyt założono na poziomie 42,3 mln zł. Duża część wydatków przeznaczona zostanie na transport i łączność. Na ten cel urząd marszałkowski chce przeznaczyć 333 mln zł. Jest to o 116 mln zł więcej niż rok temu (217 mln zł na 2016 rok).

Troszkę więcej na kolej

Kwota przeznaczana na kolej w województwie ma wynieść 53,5 mln zł względem 50,2 mln zł z poprzedniego roku. Opłacenie zamówionych przewozów kolejowych na rok 2017 roku ma wynieść 49,9 mln zł. Oznacza to, że marszałek wyda na przewozy 3,2 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. Z budżetu województwa pochodzić będzie 40,2 mln zł, z Funduszu Kolejowego – 5,6 mln zł, a dotacja od samorządu województwa pomorskiego – 4,1 mln zł.

Na zbliżonym poziomie pozostaje dopłata dla przewoźników z tytułu refundacji kosztów finansowania uprawnień do ulgowych przejazdów autobusowych. W tym roku województwo zapłaci przewoźnikom o 800 tys. zł więcej, a całkowita kwota wyniesie 45,8 mln zł. Zadanie to jest jednak finansowane z budżetu państwa.

W budżecie znalazł się również zapis mówiący o zakupie zmodernizowanego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego. Miałby on być finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020. Wartość zamówienia oszacowano na 500 tys. zł, z czego 425 tys. ma wynieść unijne dofinansowanie.

Coraz droższe lotnisko

Co ciekawe, coraz bardziej kapitałochłonne okazuje się być mazurskie lotnisko w Szymanach. Kwota pomocy udzielonej spółce Warmia i Mazury, która zarządza portem lotniczym wyniosła w 2016 roku 15,7 mln zł. W 2017 roku planuje się przeznaczyć na lotnisko już 29,4 mln zł. Jak wytłumaczyło nam biuro prasowe, pomoc w postaci środków pieniężnych jako dokapitalizowanie przez województwo warmińsko-mazurskie spółki Warmia i Mazury udzielana jest w okresie przejściowym. – Środki przeznaczone są na pomoc operacyjną dla portu lotniczego zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej dotyczącymi pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych z 4 kwietnia 2014 roku – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Część środków ma pójść na rozbudowę płyty postojowej, która zwiększy się o jedno stanowisko dla samolotu. Istotny jest jednak fakt, że niemal 16,9 mln zł trzeba będzie przeznaczyć na pokrycie niedopasowania poziomu płynności finansowej do kosztów operacyjnych spółki. W pierwszym roku działalności spółki na ten cel przeznaczono 10 mln zł.

Wreszcie będzie na inwestycje

Gustaw Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, zaznaczył, że budżet ten znacząco różni się od budżetu z poprzedniego roku, gdy trzeba było spłacać zadłużenia. – To budżet otwarty na inwestowanie, które w poprzednim ograniczyliśmy po to, by teraz mieć na wkłady własne w projekty unijne – dodał. Zapewnił przy tym, że zabezpieczono także środki na utrzymanie połączeń kolejowych i lotniczych. Z kolei radni PiS zarzucali marszałkowi nadmierne zadłużanie regionu, które w nowym budżecie sięgnie 300,8 mln zł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5