Partnerzy serwisu:
Biznes

W sierpniu jeszcze mniejszy wpływ pandemii na kolej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
29-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
W sierpniu jeszcze mniejszy wpływ pandemii na kolej
Fot Adrian Kulik, SM42.pl
Sierpień był najlepszym miesiącem na kolei od początku epidemii koronawirusa. Pociągami przewieziono 20,1 mln podróżnych i 18,8 mln ton towarów. Oznacza to najmniejsze od marca spadki, porównując rok do roku. W sierpniu było o 28,8% mniej podróżnych i o 3% mniej przewiezionych towarów – podsumowuje Urząd Transportu Kolejowego.

Przewozy pasażerskie

Jak podkreśla UTK, w przewozach pasażerskich wynik miesięczny przekroczył 20 mln podróżnych po raz pierwszy od ogłoszenia stanu epidemii. W sierpniu z usług kolei skorzystało 20,1 mln pasażerów, praca przewozowa kształtowała się na poziomie 1,5 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna ponad 14,5 mln pociągokilometrów. Oznacza to spadki odpowiednio 28,8%, 32% oraz 3,8% rok do roku.

Widoczne jest stopniowe wyhamowanie wzrostów miesiąc do miesiąca. Podczas gdy w czerwcu i lipcu wzrosty te przekraczały ponad 4 mln pasażerów, to w sierpniu wzrost wyniósł już tylko blisko 1,3 mln podróżnych.

– W miesiącach wakacyjnych widoczny był powrót pasażerów na kolej. Podróżni zaufali kolei, planując urlopowe wyjazdy. Obecnie coraz ważniejsze będą codzienne podróże pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscem pracy. By zagwarantować odpowiednią ofertę, przewoźnicy wznowili dużą cześć połączeń. Wyniki z miesiąca na miesiąc są bardziej optymistyczne, jednak nie możemy zapominać, że epidemia cały czas wywiera negatywny wpływ na przewozy pasażerskie – przyznaje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Wyniki za okres styczeń – sierpień to ponad 143 mln pasażerów, blisko 9 mld pasażerokilometrów oraz blisko 104 mln pociągokilometrów. Spadki, licząc rok do roku, wyniosły w tym czasie odpowiednio 34,4%, 39,7% oraz 9,2%. Parametrem, w którym spadek jest najbardziej widoczny jest praca przewozowa. Wartość średniej odległości, na jaką podróżował pasażer, wyniosła w tym okresie 62,5 km i była niższa o 8%. Spowodowane jest to znacznym ograniczeniem podróży na dalsze dystanse w pierwszych miesiącach pandemii – uważa UTK.

Przewozy towarowe

Jak podaje UTK, w sierpniu masa przewiezionych towarów wyniosła 18,8 mln ton, praca przewozowa 4,5 mld tonokilometrów, zaś praca eksploatacyjna 6,6 mln pociągokilometrów. Wartości te są odpowiednio niższe o 3%, 2,2% oraz 1,7% w porównaniu do sierpnia 2019 r. Są to najmniejsze spadki podstawowych parametrów od początku 2020 r.

– Rynek przewozów towarowych, w porównaniu z przewozami pasażerskimi, okazał się znacznie bardziej odporny na zmiany wynikające z epidemii koronawirusa. Widoczne jest to także w sierpniu. Na przykład największy przewoźnik towarowy osiągnął w tym miesiącu najlepszy wynik od początku roku. Warto zauważyć, że pomimo spadków wskaźników gospodarczych jak PKB czy przychodów sektora usług konsumenckich w przypadku kolei bardzo wysokie wartości osiągnęły przewozy intermodalne. Nie zmienia to potrzeby podejmowania przez przewoźników działań, których celem jest minimalizacja strat związanych z COVID-19 – komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.

Od początku roku do końca sierpnia przewozy towarowe wyniosły 142 mln ton, 33,2 mld tonokilometrów oraz 49,3 mln pociągokilometrów. Wartości te oznaczają spadki odpowiednio o 9,8%, 11,6% oraz 10,4%. Średnia odległość przewozów za okres styczeń – sierpień wyniosła 233 km – o 2% mniej niż przed rokiem.

PKP Cargo wciąż traci udziały w rynku

Swoje wyniki przewozowe opublikowało również PKP Cargo. Od około dwóch lat przewoźnik – niezależenie od pandemii – traci udziały w rynku. W sierpniu 2020 roku Grupa przetransportowała łącznie na krajowym rynku 7,3 mln ton towarów (-9,4 proc. r/r), a praca przewozowa wyniosła 1,8 mld tkm (-9,2 proc. r/r).

Przewoźnik informuje, że w sierpniu przewozy były większe niż w lipcu, a wzrost miesiąc do miesiąca odnotowały przewozy: intermodalne (+15,0 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+5,7 proc.), węgla kamiennego (+5,4 proc.), nawozów sztucznych (+13,7 proc.) oraz koksu i węgla brunatnego (+8,9 proc.). Dlatego spółka informuje w komunikacie prasowym, że udziały jej udziały rynkowe wzrosły (do prawie 40 proc., w ujęciu masy towarowej i do około 41 proc. pod względem pracy przewozowej) – to prawda, ale w ujęciu miesiąc do miesiąca.

Jak czytamy w komunikacie, w okresie styczeń-sierpień 2020 roku Grupa PKP Cargo przewiozła na krajowym rynku w sumie 53,5 mln ton towarów (spadek o 19,3 proc. rok do roku), a praca przewozowa wykonana w tym czasie wyniosła 13,5 mld tkm (-19,4 proc. r/r). – Jeśli na rynku utrzymają się dotychczasowe trendy i kolej będzie odrabiać straty w przewozach, to w kolejnych miesiącach te wskaźniki powinny się poprawiać – wyraża nadzieję przewoźnik.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5