NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

W sierpniu jeszcze mniejszy wpływ pandemii na kolej

| Jakub Madrjas 29.09.2020 1,5k

W sierpniu jeszcze mniejszy wpływ pandemii na kolej
Fot Adrian Kulik, SM42.pl
Sierpień był najlepszym miesiącem na kolei od początku epidemii koronawirusa. Pociągami przewieziono 20,1 mln podróżnych i 18,8 mln ton towarów. Oznacza to najmniejsze od marca spadki, porównując rok do roku. W sierpniu było o 28,8% mniej podróżnych i o 3% mniej przewiezionych towarów – podsumowuje Urząd Transportu Kolejowego.
Przewozy pasażerskie

Jak podkreśla UTK, w przewozach pasażerskich wynik miesięczny przekroczył 20 mln podróżnych po raz pierwszy od ogłoszenia stanu epidemii. W sierpniu z usług kolei skorzystało 20,1 mln pasażerów, praca przewozowa kształtowała się na poziomie 1,5 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna ponad 14,5 mln pociągokilometrów. Oznacza to spadki odpowiednio 28,8%, 32% oraz 3,8% rok do roku.

Widoczne jest stopniowe wyhamowanie wzrostów miesiąc do miesiąca. Podczas gdy w czerwcu i lipcu wzrosty te przekraczały ponad 4 mln pasażerów, to w sierpniu wzrost wyniósł już tylko blisko 1,3 mln podróżnych.

– W miesiącach wakacyjnych widoczny był powrót pasażerów na kolej. Podróżni zaufali kolei, planując urlopowe wyjazdy. Obecnie coraz ważniejsze będą codzienne podróże pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscem pracy. By zagwarantować odpowiednią ofertę, przewoźnicy wznowili dużą cześć połączeń. Wyniki z miesiąca na miesiąc są bardziej optymistyczne, jednak nie możemy zapominać, że epidemia cały czas wywiera negatywny wpływ na przewozy pasażerskie – przyznaje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Wyniki za okres styczeń – sierpień to ponad 143 mln pasażerów, blisko 9 mld pasażerokilometrów oraz blisko 104 mln pociągokilometrów. Spadki, licząc rok do roku, wyniosły w tym czasie odpowiednio 34,4%, 39,7% oraz 9,2%. Parametrem, w którym spadek jest najbardziej widoczny jest praca przewozowa. Wartość średniej odległości, na jaką podróżował pasażer, wyniosła w tym okresie 62,5 km i była niższa o 8%. Spowodowane jest to znacznym ograniczeniem podróży na dalsze dystanse w pierwszych miesiącach pandemii – uważa UTK.

Przewozy towarowe

Jak podaje UTK, w sierpniu masa przewiezionych towarów wyniosła 18,8 mln ton, praca przewozowa 4,5 mld tonokilometrów, zaś praca eksploatacyjna 6,6 mln pociągokilometrów. Wartości te są odpowiednio niższe o 3%, 2,2% oraz 1,7% w porównaniu do sierpnia 2019 r. Są to najmniejsze spadki podstawowych parametrów od początku 2020 r.

– Rynek przewozów towarowych, w porównaniu z przewozami pasażerskimi, okazał się znacznie bardziej odporny na zmiany wynikające z epidemii koronawirusa. Widoczne jest to także w sierpniu. Na przykład największy przewoźnik towarowy osiągnął w tym miesiącu najlepszy wynik od początku roku. Warto zauważyć, że pomimo spadków wskaźników gospodarczych jak PKB czy przychodów sektora usług konsumenckich w przypadku kolei bardzo wysokie wartości osiągnęły przewozy intermodalne. Nie zmienia to potrzeby podejmowania przez przewoźników działań, których celem jest minimalizacja strat związanych z COVID-19 – komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.

Od początku roku do końca sierpnia przewozy towarowe wyniosły 142 mln ton, 33,2 mld tonokilometrów oraz 49,3 mln pociągokilometrów. Wartości te oznaczają spadki odpowiednio o 9,8%, 11,6% oraz 10,4%. Średnia odległość przewozów za okres styczeń – sierpień wyniosła 233 km – o 2% mniej niż przed rokiem.

PKP Cargo wciąż traci udziały w rynku

Swoje wyniki przewozowe opublikowało również PKP Cargo. Od około dwóch lat przewoźnik – niezależenie od pandemii – traci udziały w rynku. W sierpniu 2020 roku Grupa przetransportowała łącznie na krajowym rynku 7,3 mln ton towarów (-9,4 proc. r/r), a praca przewozowa wyniosła 1,8 mld tkm (-9,2 proc. r/r).

Przewoźnik informuje, że w sierpniu przewozy były większe niż w lipcu, a wzrost miesiąc do miesiąca odnotowały przewozy: intermodalne (+15,0 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+5,7 proc.), węgla kamiennego (+5,4 proc.), nawozów sztucznych (+13,7 proc.) oraz koksu i węgla brunatnego (+8,9 proc.). Dlatego spółka informuje w komunikacie prasowym, że udziały jej udziały rynkowe wzrosły (do prawie 40 proc., w ujęciu masy towarowej i do około 41 proc. pod względem pracy przewozowej) – to prawda, ale w ujęciu miesiąc do miesiąca.

Jak czytamy w komunikacie, w okresie styczeń-sierpień 2020 roku Grupa PKP Cargo przewiozła na krajowym rynku w sumie 53,5 mln ton towarów (spadek o 19,3 proc. rok do roku), a praca przewozowa wykonana w tym czasie wyniosła 13,5 mld tkm (-19,4 proc. r/r). – Jeśli na rynku utrzymają się dotychczasowe trendy i kolej będzie odrabiać straty w przewozach, to w kolejnych miesiącach te wskaźniki powinny się poprawiać – wyraża nadzieję przewoźnik.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5