| Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury ⚫ 13.04.2015 ⚫
124
W 2014 roku znowelizowano – niezwykle istotną dla funkcjonowania polskiego rynku pracy – ustawę Prawo zamówień publicznych. Bez wątpienia udało się tego dokonać dzięki wieloletnim, konsekwentnym i wspólnym działaniom związków zawodowych, pracodawców oraz strony rządowej. Uczestnicy rynku jednoznacznie opowiedzieli się za uzdrowieniem sytuacji w sektorze publicznym. Nowe regulacje mają umożliwić wykonawcom skuteczne realizowanie usług w przypadku zmian stawki VAT, wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym.
Wykonawcy kwestionują postanowienia ogłoszeń o zamówieniu oraz SIWZ – w wielu wypadkach uważają je za sprzeczne z przepisami zawartymi w znowelizowanej ustawie Prawo zamówień publicznych. Twierdzą, że choć zamawiający wpisuje do specyfikacji klauzule weryfikacyjne, to tak naprawdę większość z nich nie reguluje mechanizmów waloryzacji. Często bowiem klauzule te są ustalane na nieracjonalnym rynkowo poziomie.
– Zdarzają się sytuacje, w których zamawiający uwzględnia w SIWZ zapis, że waloryzacja nastąpi tylko wtedy, kiedy np. minimalna pensja wzrośnie o 5%. Dane historyczne pokazują, że ten przepis praktycznie nie ma szans realizacji, bo w ostatnich latach nie było takiego przypadku. Warto podkreślić, że klauzule waloryzacyjne – według art. 142 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych - powinny zostać zastosowane przy okazji każdego, nawet jedno- lub dwuprocentowego wzrostu obowiązkowych obciążeń.
Postępowanie zgodnie z intencją ustawodawcy będzie miało ogromne znaczenie zwłaszcza od 1 stycznia 2016 roku, kiedy zacznie obowiązywać ustawa nakładająca stawkę ZUS we wszystkich umowach zleceniach. Ponadto trzeba pamiętać, że waloryzacja nie tylko pozwala wykonawcom na otrzymanie sprawiedliwego wynagrodzenia za usługę, ale także poprawia sytuację pracowników. To dzięki niej zatrudnieni nie muszą się obawiać, że zostaną zwolnieni na skutek nieprzewidzianego wzrostu obciążeń pracodawcy – komentuje Marek Kowalski, przewodniczący Rady Zamówień Publicznych Konfederacji Lewiatan.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
561
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,5k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
481
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
635
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
536
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
549
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >