Wkrótce minie pierwszy kwartał, odkąd w składzie z wagonem typu Combo zamontowane zostały pierwsze automaty z napojami i przekąskami. Chociaż PKP Intercity i Wars twierdzą, że nie było poważniejszych problemów, to na urządzenia np. w zmodernizowanych ED74 będzie trzeba jeszcze poczekać.
Aktualna historia automatów vendingowych w PKP Intercity nie jest długa. Pierwsze urządzenia (jedno z napojami gorącymi, drugie z przekąskami)
zostały zamontowane w wagonie Combo, który włączany był do składu IC "Strzelecki", kursującego w relacji Warszawa – Gorzów Wielkopolski i Gorzów Wielkopolski – Warszawa.
Pasażerowie mogli z nich korzystać od 14 czerwca br., czyli praktycznie tuż po wprowadzeniu wakacyjnej korekty rozkładów jazdy. Rynek Kolejowy zapytał zarówno przewoźnika - PKP Intercity oraz operatora – Wars, jak oceniają dotychczasowy okres eksploatacji?
To już dziesięć wagonów z automatami w pilotażu
Maszyny vendingowe zainstalowane są w 10 wagonach Combo, które na co dzień użytkuje PKP Intercity. W ostatnim wagonie montaż zakończył się stosunkowo niedawno, bo 15 lipca. W sierpniu z kolei zamontowano urządzenia w pięciu wagonach zastępczych.– Jest jeszcze za wcześnie na podsumowania. Możemy jednak powiedzieć, że do tej pory nie odnotowaliśmy większych problemów [z automatami] – przekazał Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP IC.
Zaznaczył jednocześnie, że nadal prowadzony jest pilotaż oferty gastronomicznej w takiej formie. – Po jego zakończeniu spółka będzie mogła skorzystać z prawa opcji na dostawę 118 automatów do 45 wagonów Combo i do 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74.
Wars o automatach. Nie było poważniejszych problemów
– Na tę chwilę nie odnotowujemy bardzo dużych problemów technicznych. W razie potrzeby mamy dostępny całodobowy serwis i możliwość zdalnego resetowania automatu – tłumaczy Grzegorz Bębenek, główny specjalista ds. marketingu Wars.
Przy okazji pytamy czy ograniczona sieć punktów dystrybucyjnych Wars powoduje problem uzupełnieniem automatów? Nasz rozmówca tłumaczy, że przewoźnik przekazał wcześniej na jakich trasach będą jeździć pociągi z automatami vendingowymi, co było pomocne w kwestiach logistycznych.
– Mieliśmy czas na przygotowanie zaplecza na wszystkich stacjach końcowych oraz na wyszkolenie pracowników. Automaty są towarowane codziennie podczas tzw. “nocowania” pociągu na danej stacji końcowej – dodaje Grzegorz Bębenek.
Lista pociągów, w zastawieniu których kursuje wagon z automatami:
- IC 17100 (78101)/(87100)71100 Strzelecki w relacji Warszawa – Gorzów Wielkopolski – Warszawa,
- IC 18100/81100 Gałczyński w relacji Warszawa – Szczecin/Świnoujście – Warszawa,
- IC 18106/81106 Mewa w relacji Warszawa – Świnoujście – Warszawa,
- IC 18102/81102 Podlasiak w relacji Suwałki – Świnoujście – Suwałki,
- IC 17104/71104 Warta w relacji Warszawa – Poznań (w niedziele), Poznań – Warszawa (w poniedziałki),
- IC 65102/56102 Mamry w relacji Wrocław – Olsztyn – Wrocław,
- IC 57102/75102 Drwęca w relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
- IC 75106/57106 Lednica w relacji Poznań – Gdynia – Poznań,
- IC 57104/75104 Bachus w relacji Gdynia - Zielona Góra – Gdynia,
- IC 57150/75150 Zatoka w relacji Poznań – Gdynia – Poznań.
Na razie pasażerowie nie znajdą w internecie informacji o ofercie dostępnej w automatach. To ze względu na pilotaż rozwiązania, tak przynajmniej tłumaczy to operator. Pasażerowie dowiedzą się o możliwości zakupu przekąsek jedynie z komunikatów wygłaszanych przez drużyny konduktorskie oraz z ekranów informacyjnych w wagonach.
Kilka przetargów zanim zainstalowano pierwsze automaty
Warto wspomnieć, że faktyczna historia automatów vendingowych w PKP Intercity sięga kilku lat wstecz. Jeszcze poprzedni zarząd państwowego przewoźnika próbował się zmierzyć z tym tematem, ale to się długo nie udawało.
Jesienią 2021 roku
PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę w formie leasingu 148 automatów vendingowych do 60 wagonów Combo i 14 zespołów trakcyjnych ED74. Po zakończeniu postępowania okazało się, że
przewoźnik nie otrzymał żadnej oferty.
Po kolejnych miesiącach przygotowań,
w maju 2022 roku ogłoszono kolejny przetarg. Tym razem zamówienie PKP Intercity obejmowało dostawę łącznie 30 sztuk automatów (po dwa na wagon) w wagonach Combo.
Po otwarciu ofert okazało się, że są za drogie, bo 30 urządzeń i 48-miesięczny ich serwis wyceniono na 7,8 mln zł brutto.
Następną
próbę państwowy przewoźnik podjął w czerwcu 2023 roku. To zamówienie PKP Intercity obejmowało dostawę także 30 automatów (15 na napoje gorące, 15 na przekąski). Jesienią tego samego roku dowiedzieliśmy się, że urządzenia w końcu
zostaną zainstalowane w wagonach Combo PKP Intercity - udało się bowiem rozstrzygnąć przetarg.