„Rynek Kolejowy” dotarł do informacji, że w regionie w I połowie 2014 r. doszło do większej liczby wypadków niż w 2013 r. Ze statystyk PKP PLK wynika, że doszło do minimalnie większej liczby niebezpiecznych zdarzeń, a poszkodowanych w ich wyniku było mniej.
Więcej zdarzeń w I połowie 2014 r.
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy” na Lubelszczyźnie w I półroczu 2014 roku doszło do większej liczby niebezpiecznych zdarzeń, czyli m.in. wypadków i kolizji na przejazdach, potrąceń pieszych przez pojazdy szynowe przy przekraczaniu torów w miejscach niedozwolonych oraz na obiektach udostępnionych podróżnym, udanych prób samobójczych niż przez cały rok 2013 r. Według uzyskanych informacji w ubiegłym roku doszło do 15 zdarzeń, natomiast w ciągu 6 miesięcy miało miejsce 17 zdarzeń.
Jednak danych tych nie potwierdza PKP PLK. Ze statystyk zarządcy infrastruktury kolejowej udostępnionych przez Biuro Prasowe wynika, że w I połowie 2014 r. było więcej wypadków niż w analogicznym okresie czasu roku poprzedniego. W omawianej części roku na terenach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK odnotowano dwie kolizje (w 2013 r. – 1) oraz jedno wykolejenie (2 zdarzenia w 2013 r.). Wzrosła liczba wypadków na przejazdach i przejściach kolejowych oraz poza nimi – łącznie takich zdarzeń odnotowano 14, gdy w roku ubiegłym było ich 12. Łącznie liczba niebezpiecznych zdarzeń w I połowie 2014 r. wyniosła 17 względem 15 w analogicznym okresie czasu roku ubiegłego.
Pozytywnym akcentem są mniejsze następstwa wypadków. O ile w roku ubiegłym, przy mniejszej liczbie zdarzeń, zginęło 5 osób, a ciężko rannych zostały 2 osoby, tak w 2014 r. śmierć poniosły 4 osoby, a ciężko rannych zostało 3. W 2014 r. ginęły wyłącznie osoby postronne w wyniku zdarzeń poza przejazdami i przejściami – w ubiegłym roku jedna osoba poniosła śmierć jako użytkownik przejazdu.
Natomiast dwukrotnie zwiększyła się liczba samobójstw lub prób samobójczych – w I połowie mijającego roku na życie targnęły się 4 osoby, a w analogicznym okresie 2013 r. - 2.
Tragiczny przełom sierpnia i września
Podana za pierwsze półrocze 2014 r. statystyka uległa już wyraźnemu pogorszeniu. W wypadki obfitował przełom sierpnia i września.
W ostatni weekend sierpnia, w Motyczu kierowca samochodu osobowego ominął półrogatki na przejeździe kat. B i wjechał bezpośrednio pod pociąg towarowy. W wyniku zdarzenia poniósł śmierć, innym skutkiem wypadku była okresowa dezorganizacja ruchu kolejowego na linii nr 7 między Lublinem a Nałęczowem.
W dniu 6 września na przejeździe kolejowym kategorii,, D’’ na szlaku Kraśnik – Szastarka (linia kolejowa nr 68) przed nadjeżdżający pociąg regionalny „RESOVIA” wjechał samochodów osobowy. W wyniku uderzenia szynobusu SA 134 – 029 w auto został ranny jego kierowca. Mimo działań służb medycznych (w tym zadysponowania Lotniczego Pogotowia Ratunkowego), prowadzący pojazd mężczyzna w wieku 20. lat, zmarł. W wyniku zdarzenia uszkodzeniu uległ m.in. pojazd szynowy, a przerwa w ruchu na wymienionym szlaku trwała od 8:40 do 12:07.
W nocy z niedzieli na poniedziałek do wypadku doszło na terenie Lublina. Pociąg TLK "CZARTORYSKI" relacji Gdynia Główna - Lublin potrącił ze skutkiem śmiertelnym mężczyznę siedzącego na torze, który nie reagował na sygnały dźwiękowe uruchomione przez maszynistę prowadzącego skład. W wyniku zdarzenia pociąg nr 52113 został odwołany na dalszej drodze przebiegu. Pasażerów z pociągu „Czartoryski” zabrał pociąg IR „Bystrzyca” relacji Warszawa Zachodnia – Lublin, którego przyjazd do stacji docelowej opóźnił się o 23 minuty. Tor nr 1 linii kolejowej Warszawa – Dorohusk na szlaku od Motycza do Lublina był zamknięty od godz. 23:38 do godz. 03:35. Ruch pociągów odbywał się po torze czynnym nr 2.
Jak podaje Maciej Dutkiewicz, w III kwartale mijającego roku doszło do 14 niebezpiecznych zdarzeń, z czego 11 dotyczyło wypadków na przejazdach i przejściach oraz wypadków z ludźmi poza przejazdami lub przejściami. W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 6 osób, a 1 została ciężko ranna. Zatem po zsumowaniu danych za niepełne 3 miesiące liczba wypadków zbliżyła się do liczby zdarzeń, jakie miały miejsce w 2013 r. Statystyki za rok ubiegły wykazują, że w ciągu 12 miesięcy minionego roku doszło do 32 wypadków, w których zginęło 11 osób, a ciężkie obrażenia miały 4 osoby. Ponadto zanotowano 7 prób samobójczych.
Inicjatywy na rzecz poprawy bezpieczeństwa
Rosnąca liczba wypadków (choćby tylko na Lubelszczyźnie) musi budzić refleksje ze względu na poważne zaangażowanie PKP Polskie Linie Kolejowe w zakresie poprawy bezpieczeństwa na podległych jej obszarach kolejowych. Przykładowo jak można przeczytać w materiałach dotyczących podsumowania wakacji 2014 r. na przejazdach kolejowych „w 2012 wdrożono w PLK kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa. Obejmuje on ponad 200 inicjatyw w czterech obszarach: inwestycje, działania pracownicze, organizacyjne, techniczne. Wśród nich jest m.in. program modernizacji 1300 przejazdów kolejowo– drogowych w latach 2012 – 2014 o wartości 1 mld zł”. W ramach działań zarządcy infrastruktury prowadzone są działania o charakterze edukacyjnym (np. kampania „Bezpieczny przejazd – zatrzymaj się i żyj") oraz prewencyjnym, np. w rejonach „dzikich przejść” dla pieszych. Takie działania prowadzone są także na terenie województwa lubelskiego.