Coraz więcej taboru wjeżdżącego po polskich liniach kolejowych i tramwajowych posiada na wyposażeniu piasecznice. Urządzenia te standardowo montuje się we wszystkich nowych pojazdach szynowych. Są to urządzenia podające suchy piasek o odpowiedniej granulacji pod koła pojazdu szynowego w celu wyeliminowania poślizgu. Piasecznice zmniejszają poślizg przy jeździe po wzniesieniach i hamowaniu. Dzisiaj przedstawimy podejścia do uzupełniania piasku w pojazdach szynowych.
Ręczne napełnianie – niewygodne i nieefektywne
Praktycznie od początku istnienia pojazdów szynowych, wyposażane były one w piasecznice. Wzwiązku z potrzebą ich uzupełniania, stosowano proste narzędzia, konewki, łopaty, lejki, itp. Zważając na małe otwory wlotowe piasecznic, ich napełnianie jest bardzo czasochłonne przy użyciu wymienionych narzędzi.
Dodatkowym efektem ubocznym ręcznego uzupełniania piasecznic jest narażenie pracowników obsługi na szkodliwe działanie pyłu powstającego przy ręcznym napiaszczaniu. Wymagany jest znaczny też nakład pracy dla tejże czynności. Lokomotywy mają zbiorniki o pojemności od 300 do nawet 2600 kg piasku. Przykładowo lokomotywa EU07 ma zbiorniki na 700 kg piasku, a ET42 na 2600 kg, przy założeniu że 1 m³ suchego piasku waży od 1 400kg do 1600 kg.
Urządzenia mobilne – proste w obsłudze
Coraz popularniejsze staje się wykorzystywanie specjalnych, przenośnych do napełniania piasecznic. Dystrybutor składa się zpojemnika na piasek, sprężarki, pompy odsysania powstającego pyłu, rur i dyszyspecjalnie przystosowanego do otworów wlotowych piasecznic. Zbiornik na piasek w takim dystrybutorze ma pojemność co najmniej 250 litrów. Można go uzupełniać zarówno piaskiem z worka jak też silosu. Przewoźne urządzenie może napełniać piasecznice praktycznie wszędzie – sprężarka działa poprzez własne zasilanie z akumulatorów. Dużą zaletą opisywanego urządzenia jest szybka możliwość przemieszczenia w dowolne miejsce. Możemy wykorzystać w tym celu wózek widłowy lub ręczny.Bardzo dobrym rozwiązaniem jest produkt firmy Corail, gdzie dystrybutor piasku jest zamontowany na pojeździe elektrycznym. Małe pojazdy do napełniania piasecznic Corail możemy spotkać na zajezdniach tramwajowych w Szczecinie (Pogodno), Krakowie (Nowa Huta) oraz Poznaniu (Franowo).
Instalacja stacjonarna – dla większej ilości taboru
Duże zajezdnie coraz częściej inwestują w systemy stacjonarne tankowania piaskiem pojazdów szynowych. Instalacja stacjonarna składa się w tym przypadku z silosu, systemu rur przesyłowych, pompy głównej i dystrybutorów. Największym plusem tego typu rozwiązania jest wygoda użycia. Obsługa jest podobna do przypadku tankowania samochodu. Kolejnym plusem jest wydajność, która jest zdecydowanie większa niż urządzeń mobilnych. Instalacja jest połączona rurami z silosem na piasek, który jest zasypywany znacznie rzadziej niż zbiornik mobilnego dystrybutora. Przechowywanie piasku w silosie o pojemności 20-30 m3 zabezpiecza surowiec przed działaniem czynników zewnętrznych np. wilgoć. Instalacja stacjonarna z silosem w znacznym stopniu poprawia standardy BHP na terenie zajezdni jeśli chodzi o normy hałasu i zapylenia. Przy tworzeniu stacjonarnej instalacji piasecznic ważne jest uwzględnienie warunków i potrzeb w danym zakładzie. Przy dopasowaniu instalacji zarówno do gabarytów hali jak też liczby posiadanych pojazdów szynowych warto skorzystać z porad ekspertów. W tym przypadku można liczyć na doradców Corail, którzy zaprojektowali i wykonalisystemy stacjonarnego uzupełniania piasecznic w Warszawie i Poznaniu.
Nowoczesne systemy napełniania piasecznic podnoszą standardy obsługi taboru
Inwestycja w systemy mobilne lub stacjonarne piaskiem jest opłacalna jeśli bierzemy pod uwagę skrócenie czasu codziennej obsługi oraz spełnienie norm BHP. Należy pamiętać, że wyposażenie hali w tego typu urządzenia jest konieczna w przypadku zakupu nowego taboru.
Więcej informacji o rozwiązaniach do uzupełniania piasku znajdą Państwo tutaj