| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 28.07.2015 ⚫
136
Członkowie Forum Kolejowego-Railway Business Forum przekazali Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju uwagi do Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku w ramach trwających konsultacji społecznych dokumentu, który ma zagwarantować finansowanie inwestycji kolejowych w najbliższych latach.
Zdaniem organizacji, założone inwestycje nie tworzą ciągów transportowych, a dobór modernizowanych i rewitalizowanych linii wydaje się przypadkowy. RBF zauważa też, że zdefiniowanie celów w zakresie wyłącznie średniej prędkości, a nie wartości czasu jazdy może skutkować modernizacją linii kolejowych o przebiegu okrężnym, której wynikiem będą wysokie parametry techniczne, ale nadal niezadowalający czas przejazdu.
Forum zwraca też uwagę na brak zakresu prac na liniach kolejowych oraz na to, że cele strategiczne dla ruchu pasażerskiego są określone zbyt ogólnie. "Średnia prędkość 100 km/h to w sam raz na wielu liniach, ale nie tych, które łączą Warszawę z metropoliami i pomiędzy metropoliami, które łączą autostrady, o ile mamy tam ambicję nadania znacznej roli kolei" - czytamy w uwagach do projektu.
RBF zauważa, że opis technicznego stanu infrastruktury kolejowej w KPK został sporządzony w oparciu o raporty roczne za lata 2010-2013. Zatem w tej części dokument odnosi się do statystyki sprzed ponad półtora roku, jest więc nieaktualny, biorąc chociażby pod uwagę zrealizowane w 2014 r. nakłady inwestycyjne.
Do tego założenia realizacji inwestycji na poziomie od 9 do 18 mld zł rocznie w latach 2018-2020 należy uznać za skrajnie nierealistyczne, biorąc pod uwagę m. in. potencjał wykonawców i ograniczoną wydajność administracyjną PLK.
Dodatkowo, zgodnie z przyjętym Dokumentem Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r., na zarządcę infrastruktury kolejowej został nałożony obowiązek wdrożenia narzędzia w postaci tzw. modelu ruchu, pozwalającego na wykonywanie sieciowych prognoz ruchu wykorzystanych m.in. przy sporządzeniu dokumentów aplikacyjnych. "Takie narzędzie wciąż nie istnieje, czy można mieć zatem pewność, że lista inwestycji w KPK jest skonstruowana na podstawie obiektywnych kryteriów?" - pyta RBF.
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Łódź: Moderus Gamma po szeregu badań homologacyjnych
915
Zintegrowany transport Jak informuje Łódź, zakończył się szereg badań homologacyjnych nowego tramwaju Moderus Gamma LF 06 AC. Jeszcze w styczniu przyjechać ma drugi z 30 zakupionych pojazdów.
Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1,7k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
740
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
2,4k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
600
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,4k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
681
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
554
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
563
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >