Railway Business Forum złożyło uwagi do Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Według RBF dokument z jednej strony jest zbyt ogólny, a z drugiej - brakuje w nim szeregu potrzebnych inwestycji.
Członkowie Forum Kolejowego-Railway Business Forum przekazali Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju uwagi do Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku w ramach trwających konsultacji społecznych dokumentu, który ma zagwarantować finansowanie inwestycji kolejowych w najbliższych latach.
Zdaniem organizacji, założone inwestycje nie tworzą ciągów transportowych, a dobór modernizowanych i rewitalizowanych linii wydaje się przypadkowy. RBF zauważa też, że zdefiniowanie celów w zakresie wyłącznie średniej prędkości, a nie wartości czasu jazdy może skutkować modernizacją linii kolejowych o przebiegu okrężnym, której wynikiem będą wysokie parametry techniczne, ale nadal niezadowalający czas przejazdu.
Forum zwraca też uwagę na brak zakresu prac na liniach kolejowych oraz na to, że cele strategiczne dla ruchu pasażerskiego są określone zbyt ogólnie. "Średnia prędkość 100 km/h to w sam raz na wielu liniach, ale nie tych, które łączą Warszawę z metropoliami i pomiędzy metropoliami, które łączą autostrady, o ile mamy tam ambicję nadania znacznej roli kolei" - czytamy w uwagach do projektu.
RBF zauważa, że opis technicznego stanu infrastruktury kolejowej w KPK został sporządzony w oparciu o raporty roczne za lata 2010-2013. Zatem w tej części dokument odnosi się do statystyki sprzed ponad półtora roku, jest więc nieaktualny, biorąc chociażby pod uwagę zrealizowane w 2014 r. nakłady inwestycyjne.
Do tego założenia realizacji inwestycji na poziomie od 9 do 18 mld zł rocznie w latach 2018-2020 należy uznać za skrajnie nierealistyczne, biorąc pod uwagę m. in. potencjał wykonawców i ograniczoną wydajność administracyjną PLK.
Dodatkowo, zgodnie z przyjętym Dokumentem Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r., na zarządcę infrastruktury kolejowej został nałożony obowiązek wdrożenia narzędzia w postaci tzw. modelu ruchu, pozwalającego na wykonywanie sieciowych prognoz ruchu wykorzystanych m.in. przy sporządzeniu dokumentów aplikacyjnych. "Takie narzędzie wciąż nie istnieje, czy można mieć zatem pewność, że lista inwestycji w KPK jest skonstruowana na podstawie obiektywnych kryteriów?" - pyta RBF.
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.