| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 23.06.2015 ⚫
178
Urząd prowadzi prace nad nowymi przepisami dotyczącymi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC). Według propozycji urzędu, licencjonowani przewoźnicy kolejowi w Polsce będą musieli ubezpieczyć się według modelu ubezpieczenia OC opartego na jednolitej sumie gwarancyjnej wynoszącej 100 mln złotych. Propozycja budzi spore kontrowersje ze względu na możliwy wzrost obciążeń związanych z prowadzeniem działalności przez przewoźników.
Radosław Pacewicz podkreślił, że w ustawie o transporcie kolejowym nie ma doprecyzowanych zasad i warunków zawierania umowy ubezpieczenia przez przewoźników. - Obecnie przedsiębiorca deklaruje nam, że będzie posiadał odpowiedni poziom ubezpieczenia. Jako urząd nie mamy jednak możliwości wyegzekwowania od podmiotów wartości tych ubezpieczeń. Stąd pomysł, by to ujednolicić, wprowadzić jednolitą sumę ubezpieczenia – powiedział Pacewicz.
Jak dodał, Urzędowi Transportu Kolejowego chodzi zarówno o kwestie bezpieczeństwa, jak i o wyrównanie szans na rynku. - Nierówny poziom ubezpieczeń powoduje zaburzenie konkurencji – mówił Pacewicz. Jak dowodził, niektórzy przewoźnicy mają obecnie sumę gwarancyjną wynoszącą poniżej 20 mln złotych, przez co nieuczciwie konkurują z przewoźnikami, którzy podpisali wyższe ubezpieczenie, na które płacą wyższą składkę.
Bezpiecznie, czyli taniej
UTK twierdzi również, że podniesie sumy gwarancyjnej wcale nie musi się mocno odbić na składkach. Konkurencja pomiędzy ubezpieczycielami spowoduje bowiem według urzędu złagodzenie wzrostu stawek. Do tego niższe składki mają płacić ci przewoźnicy, którzy będą stwarzać mniejsze ryzyko konieczności wypłaty odszkodowania.
- Jeśli ktoś ma świadomość wysokich kosztów ubezpieczenia będzie robił wszystko, by udowodnić ubezpieczycielowi że zachowuje się w sposób racjonalny i przestrzega procedur zarządzania ryzykiem. - Te składki będą zróżnicowane zależnie od tego, czy mamy do czynienia z odpowiedzialnym przedsiębiorcą. Nie jesteśmy za wysokimi składkami – zadeklarował.
Porównał tę sytuację z rynkiem odszkodowań w komunikacji samochodowej. - Wydaje nam się, że postęp technologiczny i wzrost wartości taboru powoduje, że już nie mamy do czynienia ze skansenem, ten został w Wolsztynie. W parze z modernizowaną za miliardy złotych siecią i taborem powinna iść odpowiedzialność cywilna – podkreślił.
Przepisy wejdą w życie później
Według uwag, które otrzymał Urząd Transportu Kolejowego, duże wątpliwości wzbudzało zastosowanie tej samej obowiązkowej sumy ubezpieczeń dla „dużych” przewoźników, jak i dla przewoźników wąskotorowych czy operatorów bocznic. Jak stwierdził Pacewicz, UTK nie zgadza się z takim podejściem, ponieważ propozycja dotyczy tylko licencjonowanych przewoźników.
Radosław Pacewicz przyznał, że nowe przepisy ze względu na wymogi unijne należało wprowadzić do 16 czerwca 2015 roku. Tak się jednak nie stanie. Jak ujawnił, nie należy się w ogóle liczyć z wprowadzeniem ich w tym roku, m.in. ze względu na kończącą się kadencję sejmu. Być może przepisy wejdą w życie w I kwartale 2016 roku.
Pacewicz stwierdził również, że dyskusja z przewoźnikami praktycznie się zakończyła. - Widzimy w tej chwili, że ci którzy są przeciwni zmianom nie zmienią zdania – stwierdził. Urzędnicy zastanawiają się nad przyjęciem części uwag zgłoszonych przez przewoźników. Chodzi m.in. o przedłużenie okresu przejściowego z dwóch do pięciu lat.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
1,1k
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
583
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
1,7k
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
498
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,3k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
639
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
544
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
554
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4,1k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >