Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

UTK: Zmiany ubezpieczeń dopiero w przyszłym roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UTK: Zmiany ubezpieczeń dopiero w przyszłym roku
Podczas trwającej w Warszawie konferencji „Ubezpieczenia w działalności przewoźników kolejowych”, zorganizowanej przez TOR Konferencje, Radosław Pacewicz, zastępujący Dyrektora Generalnego, Dyrektor Departamentu Regulacji Rynku Kolejowego w Urzędzie Transportu Kolejowego przedstawił stanowisko UTK w sprawie nadchodzących zmian w kwestii obowiązkowych ubezpieczeń dla przewoźników kolejowych.

Urząd prowadzi prace nad nowymi przepisami dotyczącymi ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC). Według propozycji urzędu, licencjonowani przewoźnicy kolejowi w Polsce będą musieli ubezpieczyć się  według modelu ubezpieczenia OC opartego na jednolitej sumie gwarancyjnej wynoszącej 100 mln złotych. Propozycja budzi spore kontrowersje ze względu na możliwy wzrost obciążeń związanych z prowadzeniem działalności przez przewoźników.

Radosław Pacewicz podkreślił, że w ustawie o transporcie kolejowym nie ma doprecyzowanych zasad i warunków zawierania umowy ubezpieczenia przez przewoźników. - Obecnie przedsiębiorca deklaruje nam, że będzie posiadał odpowiedni poziom ubezpieczenia. Jako urząd nie mamy jednak możliwości wyegzekwowania od podmiotów wartości tych ubezpieczeń. Stąd pomysł, by to ujednolicić, wprowadzić jednolitą sumę ubezpieczenia – powiedział Pacewicz.

Jak dodał, Urzędowi Transportu Kolejowego chodzi zarówno o kwestie bezpieczeństwa, jak i o wyrównanie szans na rynku. - Nierówny poziom ubezpieczeń powoduje zaburzenie konkurencji – mówił Pacewicz. Jak dowodził, niektórzy przewoźnicy mają obecnie sumę gwarancyjną wynoszącą poniżej 20 mln złotych, przez co nieuczciwie konkurują z przewoźnikami, którzy podpisali wyższe ubezpieczenie, na które płacą wyższą składkę.

Bezpiecznie, czyli taniej

UTK twierdzi również, że podniesie sumy gwarancyjnej wcale nie musi się mocno odbić na składkach. Konkurencja pomiędzy ubezpieczycielami spowoduje bowiem według urzędu złagodzenie wzrostu stawek. Do tego niższe składki mają płacić ci przewoźnicy, którzy będą stwarzać mniejsze ryzyko konieczności wypłaty odszkodowania.

- Jeśli ktoś ma świadomość wysokich kosztów ubezpieczenia będzie robił wszystko, by udowodnić ubezpieczycielowi że zachowuje się w sposób racjonalny i przestrzega procedur zarządzania ryzykiem. - Te składki będą zróżnicowane zależnie od tego, czy mamy do czynienia z odpowiedzialnym przedsiębiorcą. Nie jesteśmy za wysokimi składkami – zadeklarował.

Porównał tę sytuację z rynkiem odszkodowań w komunikacji samochodowej. - Wydaje nam się, że postęp technologiczny i wzrost wartości taboru powoduje, że już nie mamy do czynienia ze skansenem, ten został w Wolsztynie. W parze z modernizowaną za miliardy złotych siecią i taborem powinna iść odpowiedzialność cywilna – podkreślił.

Przepisy wejdą w życie później

Według uwag, które otrzymał Urząd Transportu Kolejowego, duże wątpliwości wzbudzało zastosowanie tej samej obowiązkowej sumy ubezpieczeń dla „dużych” przewoźników, jak i dla przewoźników wąskotorowych czy operatorów bocznic. Jak stwierdził Pacewicz, UTK nie zgadza się z takim podejściem, ponieważ propozycja dotyczy tylko licencjonowanych przewoźników.

Radosław Pacewicz przyznał, że nowe przepisy ze względu na wymogi unijne należało wprowadzić do 16 czerwca 2015 roku. Tak się jednak nie stanie. Jak ujawnił, nie należy się w ogóle liczyć z wprowadzeniem ich w tym roku, m.in. ze względu na kończącą się kadencję sejmu. Być może przepisy wejdą w życie w I kwartale 2016 roku.

Pacewicz stwierdził również, że dyskusja z przewoźnikami praktycznie się zakończyła. - Widzimy w tej chwili, że ci którzy są przeciwni zmianom nie zmienią zdania – stwierdził. Urzędnicy zastanawiają się nad przyjęciem części uwag zgłoszonych przez przewoźników. Chodzi m.in. o przedłużenie okresu przejściowego z dwóch do pięciu lat.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5