Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął postępowanie administracyjne w sprawie niedziałającego internetowego systemu sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc w PKP Intercity.
– Ze względu na konieczność ochrony praw pasażerów oraz w związku z kolejnymi, trwającymi od poniedziałku 13 lipca utrudnieniami w funkcjonowaniu systemu sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc w PKP Intercity oraz wynikającymi z nich znacznymi niedogodnościami dla pasażerów, prezes UTK postanowił włączyć do materiału dowodowego prowadzonego postępowania administracyjnego informacje dotyczące aktualnie występujących utrudnień oraz wezwał spółkę do przedstawienia szczegółowych wyjaśnień – poinformował „Rynek Kolejowy” Urząd Transportu Kolejowego.
UTK informuje, że zgodnie z przepisami Prawa przewozowego, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. Przez należytą obsługę należy rozumieć również rozumieć prawidłowe działanie systemu sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc.
Kontrole w pociągach TLK
Inspektorzy UTK wykryli także nieprawidłowości dotyczące przewozów prowadzonych pociągami TLK. Kontrole w TLK Gwarek, relacji Gdynia – Katowice i TLK Uznam, rel. Kraków – Wrocław, wykazały, że pociągi poruszały się:
• z uszkodzonymi blokadami drzwi bocznych, w tym również w zmodernizowanych wagonach sypialnych z elektronicznym sterowaniem otwierania drzwi,
• z niesprawnymi drzwiami między wagonami,
• z niesprawnym ryglem drzwi bocznych,
• z zerwanymi plombami „zamykania automatycznego drzwi bocznych",
• z brakiem wody,
• z brakiem gaśnic w miejscach do tego wyznaczonych.
W wyniku działań prezes UTK decyzjami administracyjnymi wyłączył z eksploatacji lub ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych i nakazał przewoźnikowi usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości, nakazał przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości i w przypadku ich występowania natychmiastowe ich usunięcie.