Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia
fot. Roman Czubiński
Do stacji docelowej dojechał punktualnie mniej niż co drugi pociąg towarowy na sieci PKP PLK – wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego za ubiegły rok. Co gorsza, średni czas opóźnienia przekroczył 13 godzin. Niewielkim pocieszeniem może być fakt nieznacznej poprawy w stosunku do roku 2021.

Punktualność pociągów towarowych w roku 2022 wyniosła – według statystyk UTK – 43,62%. Pociągi uruchamiane na terenie Polski są przy tym zauważalnie bardziej punktualne (45,92%), niż międzynarodowe (35,85%). Przyczynia się do tego zapewne przedłużanie się procedur odprawy na przejściach granicznych (połączonych często ze zmianą lokomotywy), a także dłuższe na ogół trasy pociągów międzynarodowych.

Wynik poniżej 50% trudno uznać za satysfakcjonujący. Warto jednak przypomnieć, że w 2021 r. rezultaty były jeszcze gorsze. Wskaźnik punktualności osiągnął wtedy zaledwie 41,71%. Poprawę „rok do roku” osiągnięto we wszystkich miesiącach z wyjątkiem stycznia, marca i kwietnia. Wzrost o 1,91 punktu procentowego nastąpił mimo zwiększenia ruchu towarowego ogółem (w 2021 r. uruchomiono 445 809 pociągów towarowych, w 2022 r. – 446 839). Prace torowe na wielu liniach oraz związane z nimi ograniczenia przepustowości – przy czym w dodatku priorytet otrzymują zwykle pociągi pasażerskie – mimo wszystko wciąż dają znać o sobie.

Najlepszymi pod względem punktualności miesiącami były październik i listopad. O czasie dotarło wtedy do celu 45,01% pociągów. Najgorzej było natomiast w styczniu (40,9%). Łącznie w ostatnim kwartale 2022 r. punktualnie kursowało 43,99% pociągów towarowych – o 0,2 punktu procentowego mniej, niż w kwartale trzecim, i o 0,25 pp mniej, niż w drugim.

Średni czas opóźnienia pociągu towarowego wyniósł w ubiegłym roku 795 minut. Warto przypomnieć, że w statystykach opóźnień UTK uwzględnia się tylko te pociągi towarowe, które przybyły do celu co najmniej 16 minut po planowanej godzinie – te, które spóźniły się maksymalnie o 15 minut i 59 sekund, są uznawane za punktualne.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5