NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

UTK: Więcej kontroli pociągów w wakacje

| Roman Czubiński 12.07.2020 97

UTK: Więcej kontroli pociągów w wakacje
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
W trakcie wakacji inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą intensywne kontrole pociągów. Działania UTK pomagają w tym, by podróż była bezpieczna i komfortowa. Od czerwca do końca sierpnia pracownicy urzędu sprawdzą ponad 170 składów – informuje UTK.
Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz związane z komfortem podróżowania i prawami pasażera. W tym roku pracownicy UTK szczególną uwagę zwrócą na to, czy drużyny konduktorskie mają na wyposażeniu maseczki, rękawiczki i środki dezynfekujące, jaki jest stan czystości składu oraz czy w toaletach jest mydło i ręczniki papierowe. Sprawdzane również będzie, czy w pociągu znajduje się informacja o limicie osób podróżujących oraz przypomnienie o konieczności zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.

– Kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu na lądzie. W pierwszym półroczu na liniach kolejowych były 222 wypadki. Do większości z nich, bo aż ponad 70% doszło na przejazdach i tak zwanych dzikich przejściach, czyli z reguły bez winy kolei. Cały czas staramy się podnosić stan bezpieczeństwa systemu kolejowego i z myślą o komforcie i bezpieczeństwie podróżnych co roku podejmujemy dodatkowe działania nadzorcze – mówił podczas kontroli Kamil Wilde, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, to za każdy dzień opóźnienia grozi przewoźnikowi do 5 tys. euro kary.

W czasie tegorocznych ferii zimowych inspektorzy UTK skontrolowali 150 pociągów pasażerskich. W 84 przypadkach zostały stwierdzone nieprawidłowości, m. in. uszkodzone drzwi boczne i czołowe, niedziałający system informacji pasażerskiej i nieprawidłowości w dokumentacji. W związku przeprowadzonymi działaniami wydano ponadto 20 decyzji ograniczających eksploatację pojazdów oraz 14 decyzji wyłączających pojazdy z eksploatacji.

W ubiegłym roku UTK przeprowadził 372 kontrole. W trakcie jednej kontroli sprawdzanych było kilka pociągów. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości w 105 przypadkach pojazdy zostały wyłączone z eksploatacji, 165 decyzji ograniczało eksploatację. W 2019 roku prezes UTK nałożył też 16 kar na przewoźników pasażerskich za naruszenia przepisów dotyczących kolejnictwa. Cztery postępowania dotyczyły przestrzegania praw pasażerów i zakończyły się nałożeniem kar przekraczających 1,1 mln zł.

Ograniczenia wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 wpłynęły na wyniki przewozowe kolei. Od maja sytuacja w ruchu pasażerskim zaczyna się poprawiać. W porównaniu z kwietniem z kolei skorzystało o 60% pasażerów więcej. Nadal jest to znacznie mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku (o 65%). Po trudnym okresie w marcu i kwietniu widać, że Polacy wracają do podróży koleją. Średnia dobowa frekwencja pasażerów w kwietniu wynosiła ok. 14%, a na początku lipca wzrosła do ok. 32%.

– Jestem przekonany, że pasażerowie wrócą na kolej. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy ankietę, którą wypełniło ponad 5,5 tys. podróżnych. Wynika z niej, że prawie 70% pasażerów lubi korzystać
z usług kolei. Ankietowani pozytywnie ocenili obsługę podróżnych, podnoszenie jakości świadczonych usług czy nowoczesny tabor – podkreślił Wilde. – Jeżeli podróżni zobaczą, że pociągi i dworce są czyste, dostosowane do frekwencji, to z pewnością wrócą do podróżowania transportem zbiorowym – dodał.

W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży pasażerowie mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15 – 16.15.

Od początku 2020 roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło łącznie 490 skarg pasażerów, w tym 57 spraw dotyczących bezpośrednio sytuacji związanej z epidemią koronawirusa. Główne tematy, których dotyczyły skargi i zapytania pasażerów w zakresie COVID-19, to: zwroty niewykorzystanych biletów, przekroczenia limitu przewożonych pasażerów czy brak maseczek u współpasażerów. W całym ubiegłym roku do UTK trafiło niemal 1400 skarg.

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłosić poprzez aplikację Bezpiecznik dostępną dla telefonów z systemami Android i iOS oraz na adres bezpieczenstwo@utk.gov.pl.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44542)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (44542)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5