NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UTK: Więcej kontroli pociągów w wakacje

| Roman Czubiński 12.07.2020 2k

UTK: Więcej kontroli pociągów w wakacje
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
W trakcie wakacji inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą intensywne kontrole pociągów. Działania UTK pomagają w tym, by podróż była bezpieczna i komfortowa. Od czerwca do końca sierpnia pracownicy urzędu sprawdzą ponad 170 składów – informuje UTK.
Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz związane z komfortem podróżowania i prawami pasażera. W tym roku pracownicy UTK szczególną uwagę zwrócą na to, czy drużyny konduktorskie mają na wyposażeniu maseczki, rękawiczki i środki dezynfekujące, jaki jest stan czystości składu oraz czy w toaletach jest mydło i ręczniki papierowe. Sprawdzane również będzie, czy w pociągu znajduje się informacja o limicie osób podróżujących oraz przypomnienie o konieczności zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.

– Kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu na lądzie. W pierwszym półroczu na liniach kolejowych były 222 wypadki. Do większości z nich, bo aż ponad 70% doszło na przejazdach i tak zwanych dzikich przejściach, czyli z reguły bez winy kolei. Cały czas staramy się podnosić stan bezpieczeństwa systemu kolejowego i z myślą o komforcie i bezpieczeństwie podróżnych co roku podejmujemy dodatkowe działania nadzorcze – mówił podczas kontroli Kamil Wilde, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, to za każdy dzień opóźnienia grozi przewoźnikowi do 5 tys. euro kary.

W czasie tegorocznych ferii zimowych inspektorzy UTK skontrolowali 150 pociągów pasażerskich. W 84 przypadkach zostały stwierdzone nieprawidłowości, m. in. uszkodzone drzwi boczne i czołowe, niedziałający system informacji pasażerskiej i nieprawidłowości w dokumentacji. W związku przeprowadzonymi działaniami wydano ponadto 20 decyzji ograniczających eksploatację pojazdów oraz 14 decyzji wyłączających pojazdy z eksploatacji.

W ubiegłym roku UTK przeprowadził 372 kontrole. W trakcie jednej kontroli sprawdzanych było kilka pociągów. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości w 105 przypadkach pojazdy zostały wyłączone z eksploatacji, 165 decyzji ograniczało eksploatację. W 2019 roku prezes UTK nałożył też 16 kar na przewoźników pasażerskich za naruszenia przepisów dotyczących kolejnictwa. Cztery postępowania dotyczyły przestrzegania praw pasażerów i zakończyły się nałożeniem kar przekraczających 1,1 mln zł.

Ograniczenia wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 wpłynęły na wyniki przewozowe kolei. Od maja sytuacja w ruchu pasażerskim zaczyna się poprawiać. W porównaniu z kwietniem z kolei skorzystało o 60% pasażerów więcej. Nadal jest to znacznie mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku (o 65%). Po trudnym okresie w marcu i kwietniu widać, że Polacy wracają do podróży koleją. Średnia dobowa frekwencja pasażerów w kwietniu wynosiła ok. 14%, a na początku lipca wzrosła do ok. 32%.

– Jestem przekonany, że pasażerowie wrócą na kolej. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy ankietę, którą wypełniło ponad 5,5 tys. podróżnych. Wynika z niej, że prawie 70% pasażerów lubi korzystać
z usług kolei. Ankietowani pozytywnie ocenili obsługę podróżnych, podnoszenie jakości świadczonych usług czy nowoczesny tabor – podkreślił Wilde. – Jeżeli podróżni zobaczą, że pociągi i dworce są czyste, dostosowane do frekwencji, to z pewnością wrócą do podróżowania transportem zbiorowym – dodał.

W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży pasażerowie mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15 – 16.15.

Od początku 2020 roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło łącznie 490 skarg pasażerów, w tym 57 spraw dotyczących bezpośrednio sytuacji związanej z epidemią koronawirusa. Główne tematy, których dotyczyły skargi i zapytania pasażerów w zakresie COVID-19, to: zwroty niewykorzystanych biletów, przekroczenia limitu przewożonych pasażerów czy brak maseczek u współpasażerów. W całym ubiegłym roku do UTK trafiło niemal 1400 skarg.

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłosić poprzez aplikację Bezpiecznik dostępną dla telefonów z systemami Android i iOS oraz na adres bezpieczenstwo@utk.gov.pl.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5