Partnerzy serwisu:
Biznes

W 2019 r. więcej intermodalu, ale mniej ładunków w ogóle

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
07-08-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
W 2019 r. więcej intermodalu, ale mniej ładunków w ogóle
fot. Łukasz Gełda, SM42.pl
Rok 2019 był kolejnym, w którym ładunki masowe stopniowo ustępowały miejsca na kolei przewozom intermodalnym -  wynika z podsumowania 2019 r., opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Niestety, wielkość samych przewozów towarowych zauważalnie spadła. Optymizmem może za to napełniać coraz większa liczba nowych przewoźników na polskim rynku.

Przewozy towarowe w 2019 r. spadły w Polsce do poziomu zbliżonego do roku 2010. Wszyscy przewoźnicy kolejowi przewieźli łącznie ok. 236,4 mln ton ładunków – o 5,5% i 13,9 mln t mniej, niż w poprzednim. Najgorsze wyniki odnotowano w grudniu (17,5 mln t) i czerwcu (18,6 mln t). Oznacza to przerwanie trendu wzrostowego, rozpoczętego w roku 2017.

Wielu chętnych do oferowania przewozów

Niższa o 6,3% rok do roku była też praca przewozowa (55,9 mld tonokilometrów). Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku spadła o 2 km do 236 km (spadek o 1%). Równocześnie zwiększyła się jednak długość realizowanych tras, do czego przyczyniły się m. in. relacje tranzytowe i międzynarodowe, często spotykane zwłaszcza w transporcie intermodalnym.

Praca eksploatacyjna (82,3 mln pociągokilometrów) również spadła, choć nie powróciła do stałego poziomu ok. 74,5 mln pockm, obserwowanego od roku 2012. Wzrost w latach 2017 i 2018 okazał się jednak w dużym stopniu przejściowy. Według UTK mógł on wynikać ze zwiększenia liczby relacji międzynarodowych, ale także z licznych zamknięć torowych i objazdów, wymuszonych modernizacją sieci.

Pozytywnym zjawiskiem było natomiast zwiększenie skali działalności przewozowej niektórych podmiotów działających na polskim rynku od niedawna. – Dane za 2019 r. pozwalają również zauważyć rosnące zainteresowanie wejściem na rynek przez nowych przewoźników – zauważają eksperci UTK.

Surowce wciąż dominują, ale ich udział spadł

Interesujące wnioski wynikają z analizy przewozów pod kątem grup ładunków. Transport produktów przetworzonych (w tym – ładunków skonteneryzowanych) jeszcze mocniej, niż w latach poprzednich, zwiększył swój udział w przewozach kosztem tradycyjnie kojarzonych z koleją surowców i ładunków masowych, takich jak węgiel i kruszywa. – Pomimo że udział węgla w produkcji energii w Polsce nadal jest dominujący, to stopniowe zmiany w polityce energetycznej i wykorzystywanie nowych bloków energetycznych znacząco wpływa na wyniki przewozowe tej grupy – komentują autorzy raportu. Spadek przewozów węgla jest od dekady zjawiskiem stałym.

Mimo to węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa oraz gaz ziemny utrzymały udział w przewozach na poziomie 38,5% (aż 98,5% tej grupy stanowił węgiel kamienny). Rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (łącznie w 75% kruszywa) stanowiły 27,4%, a koks, brykiety i produkty rafinacji ropy naftowej – 11,8%. Łącznie więc, mimo spadków (o 7,4% dla grupy pierwszej i o 8,4% dla drugiej, w sumie o ponad 12,8 mln ton), ładunki masowe to nadal 77,7% masy netto wszystkich towarów przewiezionych koleją.

Do innych grup ładunków, których kolej przetransportowała mniej, należą np. metale i wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń). – Dynamika pozostałych grup wskazuje na stosunkowo duży w dalszym ciągu wpływ na wartości całego rynku grupy rudy metali i wyrobów górnictwa, jednakże stopniowo rośnie znaczenie przewozów produktów rafinacji, zaś w pozostałych grupach występuje duże zróżnicowanie dynamiki zmian – podsumowują twórcy opracowania. Najbardziej zauważalnie wzrosły przewozy w grupach: „meble i pozostałe wyroby gotowe” (o 52,2%), „produkty spożywcze, napoje i wyroby tytoniowe” (o 24,3%), „maszyny, urządzenia, sprzęt elektryczny i elektroniczny” (o 21,5%) i „sprzęt transportowy” (o 16,7%).

Intermodal umocnił swoją pozycję

Duży wzrost masy (o ok. 1,9 mln ton i 13%) dotyczył ponadto w ubiegłym roku towarów określonych jako nieidentyfikowalne. Zdaniem UTK może to być wynikiem wykorzystania kontenerów do transportu ładunków przewożonych w poprzednich latach w wagonach konwencjonalnych (standardowa klasyfikacja towarów do celów statystycznych NST 2007 zalicza do grupy towarów nieidentyfikowalnych m. in. te, które są przewożone w kontenerach lub nadwoziach wymiennych). Przewozy intermodalne zwiększyły się do 19,5 mln t i 7,1 mld pockm.

Inaczej przedstawiają się dane pod względem pracy przewozowej. Transport ładunków z grup: „Rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa” (15,7 mld tkm) oraz „Węgiel kamienny, brunatny, ropa, gaz” (15,2 mld tkm) odpowiada łącznie za 55,2% wyniku końcowego. Trzecia najistotniejsza grupa to „Koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej” (9,5 mld tkm). Średnia odległość transportu węgla koleją to 163 km, a produktów rafinacji – 366 km. Wartość tego parametru jest największa dla mebli i innych wyrobów gotowych (419 km), a najmniejsza – dla przesyłek listowych i paczek (16 km).

Spośród 61 przewoźników w zestawieniu aż 51 zadeklarowało przewóz rud metali i produktów górnictwa innych niż węgiel. Surowce z grupy „Węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny” przewoziło natomiast 39 przewoźników. – W przypadku pozostałych grup przewóz realizowany jest wyłącznie przez kilka, kilkanaście podmiotów – zwrócono uwagę w raporcie.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Urząd Transportu Kolejowego 01 sierpnia 2025

5 lat LTG Cargo w Polsce

Infrastruktura

5 lat LTG Cargo w Polsce

LTG Cargo 27 lipca 2025

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Biznes

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Urząd Transportu Kolejowego, opr. Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Czterokrotny wzrost ruchu towarowego na Litwę

Biznes

Ożywić przewozy towarów na torach. Raport Fundacji ProKolej

Biznes

Zobacz również:

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Biznes

Czerwiec ze spadkiem w przewozach towarowych koleją

Urząd Transportu Kolejowego 01 sierpnia 2025

5 lat LTG Cargo w Polsce

Infrastruktura

5 lat LTG Cargo w Polsce

LTG Cargo 27 lipca 2025

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Biznes

Przewozy towarowe: Kolejny miesiąc spadków

Urząd Transportu Kolejowego, opr. Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Czterokrotny wzrost ruchu towarowego na Litwę

Biznes

Ożywić przewozy towarów na torach. Raport Fundacji ProKolej

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij