NUMER 06/2021
NUMER 06/2021
Temat numeru:
Utrzymanie i naprawa taboru
szukaj
Śledź nas:

UTK uprościł listę wymagań technicznych. Inwestycje mają być łatwiejsze

| Redakcja 22.07.2021 1,5k

UTK uprościł listę wymagań technicznych. Inwestycje mają być łatwiejsze
Fot PKP Polskie Linie Kolejowe SA
W Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Infrastruktury opublikowana została aktualizacja tzw. Listy Prezesa UTK istotna dla zarządców infrastruktury. To lista właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności systemu kolei w obszarze instalacji stałych. Dokument obejmuje wymagania dla podsystemów: Infrastruktura, Energia, Sterowanie – urządzenia przytorowe. Nowa lista zacznie obowiązywać od 28 grudnia.
Lista Prezesa UTK obowiązująca od 2017 r. została zaktualizowana w dwóch etapach, by zapewnić spójność krajowych i europejskich wymagań technicznych. W grudniu 2020 r. opublikowana została aktualizacja dotycząca pojazdów kolejowych, w czerwcu 2021 r. zaktualizowana została część dotycząca instalacji stałych.

- Zmiany Listy to ogrom wykonanej pracy, ale dzięki temu zapewnimy spójność wymagań krajowych i europejskich. Usunięte zostaną w ten sposób nieuzasadnione bariery techniczne a procesy inwestycyjne będą łatwiejsze – aktualizację podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Co się zmieniło?

Lista ma zastosowanie w dwóch wymiarach:

  • zawiera wymagania w przypadku uzyskania odstępstwa od stosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI);
  • zawiera wymagania dla tej części systemu kolei, która objęta jest dyrektywą w sprawie interoperacyjności jako uzupełnienie wymagań TSI.

Lista została zaktualizowana pod kątem adekwatności spełnienia zasadniczych wymagań. Po przeglądzie przepisów krajowych pod względem ich zgodności z TSI, usunięte zostały przede wszystkim te wymagania, które regulowały aspekty techniczne podsystemów inaczej niż TSI, te które powtarzały regulacje TSI oraz te, które nie dotyczyły wymagań zasadniczych systemu kolei.

W rezultacie Lista nie zawiera wymagań dla podsystemu Infrastruktura i Energia zarówno na poziomie podsystemu, jak i poszczególnych budowli. TSI zawierają komplet wymagań dla tych podsystemów na optymalnym, z punktu widzenia spełnienia wymagań zasadniczych, poziomie szczegółowości.

W zakresie podsystemu „Sterowanie - urządzenia przytorowe”, krajowe wymagania techniczne znajdą zastosowanie odnośnie warstwy podstawowej sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo wymagania dla „dławika torowego” i „linki dławikowej”, zostały przeniesione do podsystemu sterowanie, ponieważ dotyczą braku powodowania zakłóceń w urządzeniach sterowania ruchem.

Wymagania dla rozjazdów kolejowych wskazanych w Liście Prezesa UTK mają zastosowanie tylko dla sieci kolejowych objętych obowiązkiem stosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) do dnia uchylenia obowiązku uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w rozporządzeniu w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych[1].

Obowiązywanie nowej Listy

Zmiany dotyczące instalacji stałych wejdą w życie 28 grudnia. Lista zawiera szereg przepisów przejściowych, które pozwalają zminimalizować ryzyko zakłóceń w toczących się procesach oceny zgodności. Jednak po 28 grudnia we wszystkich procesach oceny, nieobjętych przepisami przejściowymi, należy wykazać zgodność z nową Listą.

Lista Prezesa UTK z 2017 r. może zostać zastosowana do projektów, dla których, przed upływem 12 miesięcy od dnia publikacji aktualizacji listy, został zakończony proces oceny zgodności potwierdzony wystawieniem certyfikatu zgodności typu lub z typem budowli bądź urządzenia, które wymagania uzyskania takiego certyfikatu. Dodatkowo, Lista Prezesa UTK z 2017 r. może zostać także zastosowania w przypadku budowy, modernizacji lub odnowienia podsystemów instalacji stałych, dla których ogłoszono przetarg na zaprojektowania przed dniem publikacji niniejszej listy.

Jeśli chodzi o budowę, modernizację lub odnowienie podsystemów instalacji stałych, które nie są prowadzone w trybie przetargowym, Lista Prezesa UTK z 2017 r. może mieć zastosowanie w przypadku, gdy przed dniem publikacji aktualizacji listy nastąpiło podpisanie umowy w zakresie projektowania.

Wystawianie deklaracji zgodności z typem dla urządzeń i budowli potwierdzające zgodność z Listą Prezesa UTK z 2017 r. jest możliwe nie dłużej niż w przeciągu 12 miesięcy od dnia publikacji aktualizacji listy. Oznacza to, że producenci powinni przeanalizować, czy ich urządzenia i budowle spełniają zmienione wymagania. Jeżeli nie, a dostosowanie do zmienionych wymagań prowadzić będzie do zmiany typu, należy wówczas wystąpić o nowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.

Usunięcie wymagań dla niektórych rodzajów urządzeń i budowli nie oznacza, że ich wprowadzenie do obrotu nie wymaga uzyskania świadectwa i wystawienia deklaracji zgodności z typem, dopóki obowiązek taki przewiduje rozporządzenie w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów urządzeń, budowli i pojazdów kolejowych.

Podstawą prawną do wydania i opublikowania Listy Prezesa UTK jest art. 25d ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5118)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5118)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2021
NUMER 06/2021
Ostatnie miesiące przyniosły spore zmiany na rynku napraw taboru kolejowego. PKP Cargo sfinalizowało zakup zakładów w Gniewczynie, PKP Intercity Remtrak przejęło ostatecznie zakład w Opolu, a nieco wcześniej zakończyło rozbudowę swoich głównych zakładów. Ostatnie lata przyniosły także budowę wielu zapleczy utrzymaniowych, przeważnie w ramach realizacji dużych kontraktów taborowych. Pomimo tego ciągle utrzymują się mniejsze podmioty oferujące usługi naprawcze oraz większe zakłady jak Olkol. W tym numerze staraliśmy się porozmawiać z możliwie największą liczbą firm działających na tym rynku, by pokazać, jakie są perspektywy jego rozwoju na najbliższe lata.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5