NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

UTK: Rozbiórka torów w Gdańsku niezgodna z prawem

| Michał Szymajda 27.06.2019 5,5k

UTK: Rozbiórka torów w Gdańsku niezgodna z prawem
Odcięta bocznia w GdańskuFot. Nikodem Wodowski
Spółka HMT Polska naruszyła przepisy z zakresu kolejnictwa likwidując w Gdańsku tory prowadzące do bocznicy używanej m.in. przez ArcelorMittal. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w decyzji stwierdził, że przedsiębiorstwo przed rozbiórką powinno poinformować o tym zamiarze aplikantów, samorząd oraz ministra infrastruktury.
Urząd Transportu Kolejowego przedstawił swoje stanowisko w sprawie głośnej likwidacji części bocznicy kolejowej w Gdańsku Kokoszkach przez spółkę HMT, związaną z marką Toi Toi. Pisaliśmy o nie obszernie w końcu 2018 roku, gdy, ze względu na likwidację torowiska, część wagonów utknęła na odciętym torze pod zakładem ArcelorMittal.

– Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym (art. 38 ba) w przypadku likwidacji drogi kolejowej zarządca powinien pisemnie poinformować o takim zamiarze zainteresowanych aplikantów (np. przewoźników, spedytorów, nadawców ładunków zainteresowanych zamówieniem trasy na danej infrastrukturze) oraz właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest droga kolejowa, a także ministra właściwego do spraw transportu. Ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego nie wynika, aby HMT zastosowała tę procedurę w stosunku do któregokolwiek z wymienionych podmiotów. Rozbiórka toru bez zastosowania działań wskazanych w przepisach ustawy o transporcie kolejowym, jest niedozwolona, a sam demontaż infrastruktury kolejowej dokonany bez uprzedniego zastosowania tej procedury jest niezgodny z prawem – informuje urząd.

W ocenie Prezesa UTK procedurę likwidacji drogi kolejowej przewidzianą w art. 38ba ustawy o transporcie kolejowym należy również stosować do torów, które służą jako dojazd do obiektów infrastruktury usługowej, bocznic kolejowych czy prywatnej infrastruktury kolejowej. Rozebrany tor znajdował się na terenie uprzemysłowionym, dlatego HMT Polska dokonując nielegalnej rozbiórki torów pozbawiła zakład przemysłowy dostępu do połączenia z infrastrukturą kolejową. Na torze dojazdowym do bocznicy ArcelorMittal odbywał się systematyczny ruch pociągów.

Decyzja Urzędu Transportu Kolejowego nie niesie za sobą kary finansowej dla podmiotu, który rozebrał tory, nie wyznacza również terminu naprawienia szkody. Może być natomiast ważnym argumentem w sporze sądowym między firmą, która tory rozebrała, a ArcelorerMittal, który uważa się za poszkodowanego w tej sprawie. Obecnie odcinek torów na byłej bocznicy został już zagospodarowany w inny sposób.

Od decyzji nie służy odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może jednak zwrócić się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji. Kompletny dokument dotyczący sprawy można przeczytać na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5