NUMER 07/2019
NUMER 07/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:

UTK: Rozbiórka torów w Gdańsku niezgodna z prawem

| Michał Szymajda 27.06.2019 96

UTK: Rozbiórka torów w Gdańsku niezgodna z prawem
Odcięta bocznia w GdańskuFot. Nikodem Wodowski
Spółka HMT Polska naruszyła przepisy z zakresu kolejnictwa likwidując w Gdańsku tory prowadzące do bocznicy używanej m.in. przez ArcelorMittal. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w decyzji stwierdził, że przedsiębiorstwo przed rozbiórką powinno poinformować o tym zamiarze aplikantów, samorząd oraz ministra infrastruktury.
Urząd Transportu Kolejowego przedstawił swoje stanowisko w sprawie głośnej likwidacji części bocznicy kolejowej w Gdańsku Kokoszkach przez spółkę HMT, związaną z marką Toi Toi. Pisaliśmy o nie obszernie w końcu 2018 roku, gdy, ze względu na likwidację torowiska, część wagonów utknęła na odciętym torze pod zakładem ArcelorMittal.

– Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym (art. 38 ba) w przypadku likwidacji drogi kolejowej zarządca powinien pisemnie poinformować o takim zamiarze zainteresowanych aplikantów (np. przewoźników, spedytorów, nadawców ładunków zainteresowanych zamówieniem trasy na danej infrastrukturze) oraz właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest droga kolejowa, a także ministra właściwego do spraw transportu. Ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego nie wynika, aby HMT zastosowała tę procedurę w stosunku do któregokolwiek z wymienionych podmiotów. Rozbiórka toru bez zastosowania działań wskazanych w przepisach ustawy o transporcie kolejowym, jest niedozwolona, a sam demontaż infrastruktury kolejowej dokonany bez uprzedniego zastosowania tej procedury jest niezgodny z prawem – informuje urząd.

W ocenie Prezesa UTK procedurę likwidacji drogi kolejowej przewidzianą w art. 38ba ustawy o transporcie kolejowym należy również stosować do torów, które służą jako dojazd do obiektów infrastruktury usługowej, bocznic kolejowych czy prywatnej infrastruktury kolejowej. Rozebrany tor znajdował się na terenie uprzemysłowionym, dlatego HMT Polska dokonując nielegalnej rozbiórki torów pozbawiła zakład przemysłowy dostępu do połączenia z infrastrukturą kolejową. Na torze dojazdowym do bocznicy ArcelorMittal odbywał się systematyczny ruch pociągów.

Decyzja Urzędu Transportu Kolejowego nie niesie za sobą kary finansowej dla podmiotu, który rozebrał tory, nie wyznacza również terminu naprawienia szkody. Może być natomiast ważnym argumentem w sporze sądowym między firmą, która tory rozebrała, a ArcelorerMittal, który uważa się za poszkodowanego w tej sprawie. Obecnie odcinek torów na byłej bocznicy został już zagospodarowany w inny sposób.

Od decyzji nie służy odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może jednak zwrócić się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji. Kompletny dokument dotyczący sprawy można przeczytać na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2019
NUMER 07/2019
Tematem najnowszego numeru naszego miesięcznika są trwające inwestycje infrastrukturalne - nie tylko na kolei. Czerwiec był chyba rekordowym miesiącem pod względem liczby zagranicznych wyjazdów naszych dziennikarzy, dlatego nie brakuje ciekawych relacji. W numerze piszemy też o pięcioleciu ŁKA. Polecamy rozmowy z t. Prejsem i R. Masiulisem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5