W 2019 r. zmalała ogólna liczba wypadków, w tym również ta dot. znaczących wypadków. Spadła też liczba ofiar śmiertelnych znaczących wypadków oraz liczba ciężko rannych. Niższe są też współczynniki ryzyka dla pasażerów, pracowników oraz dla osób nieupoważnionych przebywających na terenach kolejowych. Zła sytuacja panuje wciąż na przejazdach kolejowo-drogowych – ocenia raport UTK.
W Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego ukazał się
„Raport w sprawie bezpieczeństwa transportu kolejowego w 2019 r.”. Raport zawiera informacje o stanie bezpieczeństwa kolei. Krajowa władza bezpieczeństwa, którą w Polsce jest Prezes UTK, corocznie publikuje raport roczny w sprawie swoich działań za poprzedni rok i przesyła go do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej do 30 września każdego roku.
Raport obejmuje swoim zakresem zarówno ogólnodostępną krajową sieć kolejową, jak i sieci funkcjonalnie wydzielone, na których wykonywane są przewozy kolejowe osób. Nie obejmuje on systemu kolei wąskotorowych, kolejowego transportu wewnątrzzakładowego, systemu transportu tramwajowego, transportu linowego i linowo-terenowego oraz systemu metra. Uwzględniane są w nim wyłącznie zdarzenia określane jako znaczące wypadki, w tym poważne wypadki.
Publikowane informacje pochodzą z danych przekazanych Prezesowi UTK przez certyfikowanych przewoźników kolejowych oraz autoryzowanych zarządców infrastruktury kolejowej. Ponadto wykorzystano dane z innych źródeł, w tym z Rejestru Zdarzeń Kolejowych prowadzonego przez Prezesa UTK.