Urząd Transportu Kolejowego przypomniał dziś, że zamawianie taboru wyposażonego w europejski system sterowania ETCS jest obowiązkowe. No chyba, że spełni się jeden z licznych powodów do odstępstwa.
Jak pisze Urząd Transportu Kolejowego, obowiązek wyposażenia pojazdu w ERTMS dotyczy pojazdów kolejowych posiadających kabinę maszynisty, zamówionych po dniu 1 stycznia 2012 r. lub wprowadzonych do eksploatacji po dniu 1 stycznia 2015 r., a także modernizacji.
Dlaczego zatem zamawiany w ostatnich latach tabor nie jest wyposażony w ETCS, za wyjątkiem czterech przetargów (Flirt dla ŁKA, Flirt dla PKP IC, Dart dla PKP IC, Pendolino dla PKP IC)? Otóż od reguły są liczne wyjątki.
W efekcie, jak tłumaczy UTK, obowiązek nie ma zastosowania w przypadków pojazdów, jeżeli są one zaprojektowane z przeznaczeniem wyłącznie do użytku krajowego lub regionalnego z przekroczeniem granicy.
W przypadku braku wyposażenia pojazdu w ETCS na wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania we wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego, iż spełnienia przesłanki zwalniające go o od obowiązku stosowania ETCS. Brak uzasadnienia spowoduje wezwanie wnioskodawcy do złożenia odpowiednich wyjaśnień, co może wpłynąć na czas realizacji wniosku.