NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

UTK przypomina: ETCS obowiązkowy, ale...

| jm, Rynek Kolejowy/UTK 10.06.2014 0

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

 
2014-06-10 11:03:40 Autor: d33
---.31.216.87.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
W praktyce to wygląda inaczej, Łódź zamówiła Flirta z ETCS bo na odcinku Koluszki Skierniewice zmienił się system sterowania ruchem - nie ma już klasycznej blokady więc spadła przepustowość trasy. Na pierwszą trasę gdzie ma wyjechać Flirt Sieradz Kaliska Łowicz to by się raczej przydał czytnik sygnału blokady o którym mało już kto pamięta chociaż i w blokadzie są już teraz dziury np. Domaniewice.
2014-06-10 11:43:21 Autor: .
---.133.40.85
Pomorski Urząd Marszałkowski również zamawia tabor dla PKM z ETCSem
2014-06-10 12:21:49 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
Pytanie ignoranta. Dlaczego na odcinku Koluszki Skierniewice skutkiem zmiany systemu sterowania ruchem - nie ma już klasycznej blokady - jest spadek przepustowość trasy?
2014-06-10 12:59:02 Autor: d33
---.180.71.65.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@życzliwy
Z tego powodu że nowsze nie znaczy lepsze - w sensie sprawności srk. Tak stało się
na odcinku W-wa Włochy - Bednary że po przebudowie w latach dziewięćdziesiątych zmalała przepustowość tak znacznie że obecnie przy zdecydowanie mniejszym natężeniu ruchu niż w latach siedemdziesiątych trasa się blokuje, dochodzi nawet do sytuacji niebezpieczeństwa najechania na tył składu poprzedzającego co przy starym SBL było niemożliwe. Ten problem obniżonej przepustowości pojawia się na wielu nowo przebudowywanych trasach i wystąpi także na E-65 nie tylko z powodu pendolino które jest w tym przypadku zasłoną dymną. Ja wiem o co chodzi, przed kilku laty głównie w kontekście katastrof to wyjaśniałem teraz tu nie ma na to miejsca, jest literatura na ten temat ale niepełna, stare opisy techniczne - poufne i tajne nie są raczej dostępne.
2014-06-10 13:59:46 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
W odpowiedzi na post d33:
"@życzliwy
Z tego powodu że nowsze nie znaczy lepsze - w sensie sprawności srk. Tak stało się
na odcinku W-wa Włochy - Bednary że po przebudowie w latach dziewięćdziesiątych zmalała przepustowość tak znacznie że obecnie przy zdecydowanie mniejszym natężeniu ruchu niż w latach siedemdziesiątych trasa się blokuje, dochodzi nawet do sytuacji niebezpieczeństwa najechania na tył składu poprzedzającego co przy starym SBL było niemożliwe. Ten problem obniżonej przepustowości pojawia się na wielu nowo przebudowywanych trasach i wystąpi także na E-65 nie tylko z powodu pendolino które jest w tym przypadku zasłoną dymną. Ja wiem o co chodzi, przed kilku laty głównie w kontekście katastrof to wyjaśniałem teraz tu nie ma na to miejsca, jest literatura na ten temat ale niepełna, stare opisy techniczne - poufne i tajne nie są raczej dostępne."
Nie róbmy tajemnicy z prostego w gruncie rzeczy systemu. Jego logika wydaje się, że jest dość oczywista i nie powinna różnić się od tej zastosowanej w automatycznej blokadzie. Tak mi się przynajmniej wydaje. Inny jest tylko sposób dostarczania sygnału na lokomotywę.
2014-06-10 14:55:34 Autor: sp
---.158.216.34.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl
W odpowiedzi na post d33:
"W praktyce to wygląda inaczej, Łódź zamówiła Flirta z ETCS bo na odcinku Koluszki Skierniewice zmienił się system sterowania ruchem - nie ma już klasycznej blokady więc spadła przepustowość trasy. Na pierwszą trasę gdzie ma wyjechać Flirt Sieradz Kaliska Łowicz to by się raczej przydał czytnik sygnału blokady o którym mało już kto pamięta chociaż i w blokadzie są już teraz dziury np. Domaniewice."
Jeżeli zmiana blokady liniowej klasycznej oraz 3-stawnej SBL na SBL 4- stawny na całej linii to dla ciebie taka wielka rewolucja, to ja nie mam pytań. Przepustowość się zwiększyła, pociągi mogą jechać na jeden odstęp na całej trasie. Przy wysokich prędkościach jest tak, że wpada towarowy, 4 minuty później osobowy (stówą na bok) i 3 minuty później TLK do Koluszek (na przelocie, 100km/h). Żadna lokomotywa żadnych sygnałów nie czyta, Flirty też nie będą, póki ktoś nie zainstaluje tam ETCS L2. a to nastąpi nieprędko.
2014-06-10 15:31:02 Autor: d33
---.204.170.57.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@sp
Najwyraźniej przepustowość Ci się zwiększyła jak wszystkie pociągi jadą stówką i na dodatek na jeden odstęp - i tu ja mam problem czegoś chyba nie doczytałem przed laty , z czego to wynika że można jechać na jeden odstęp na szlaku głównym w sytuacji kiedy nie ma odczytu sygnału sbl z szyn (na nowym odcinku Koluszki Skierniewice już niema stosownych sygnałów), a skoro nie ma tego zabezpieczenia przed przejechaniem odstępu to co jest zabezpieczeniem przed katastrofą najechania, no bo skoro lokomotywy nie czytają sbl to i nie czytają zrzutu sygnału końcówek poprzedniego pociągu na szyny (sygnał dostępny na odcinku 500-700m za pociągiem na innej częstotliwości niż sbl). Klasyczny przykład w temacie nowatorskich rozwiązań srk i nieczytania sygnału końcówek mieliśmy niedawno na trasie Mińsk Warszawa (najechanie tuż za przystankiem) najwyraźniej w dalszym ciągu w PKP PLK i w dyrekcjach przewoźników nikt nic nie wie o co chodzi (czym się różni stara blokada od nowych wynalazków) i czym to grozi dla bezpieczeństwa ruchu - kolejne katastrofy najwyraźniej nie mogą przywrócić świadomości decydentów a próby zwalenia odpowiedzialności za wypadki na tak zwany czynnik ludzki tylko ten stan utrwalają.
2014-06-10 15:56:05 Autor: sp
---.158.216.238.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Sprawa jest uregulowana Ie1 przecież. Jedzie się tak jak dawniej i jak wszędzie - na widoczność sygnałów wyświetlanych przez semafory SBL i stacyjne.
Pociągi jadące jeden za drugim ze zbliżoną prędkością mogą jechać w odległości minimum 1 odstępu (+ droga hamowania). W praktyce oznacza to jazdę stówką, bo S5 na to pozwala. Jak jest więcej niż jeden odstęp wolny, czyli przed następnym pociagiem mamy sygnał S3 (na 4-stawnej SBL) i S2 (na trójstawnej), to jedziemy maksymalną prędkością i już. To żadna tajemnica, tak jeździmy od zawsze, nic się nie zmieniło.

PLK nie planuje zmian w tym zakresie, nie będzie już żadnych nowych systemów "czytających" sygnały. Czekamy na ETCS, który na głównych magistralach będzie sukcesywnie montowany. Pojazdy nieposiadające pokładowych ETCS będą jeździły jak dawniej - na widoczność sygnałów. Pojazdy z ETCS - na podstawie sygnałów przekazywanych do kabiny.
2014-06-10 16:07:33 Autor: tyg
---.warszawa.mm.pl
@d33 Zafiksowałeś na testowanym kiedyś KHP i ci zostało.
Hamowanie na jeden odstęp jest dozwolone ze względu na zwiększenie wymaganego procentu masy hamującej. Wypadek w Wesołej spowodowało wspólnie dwóch "Asów"- jeden rutyniarz jadący "na pałę" na zajętym odstępie, a drugi resetujący się po cichu na szlaku.
2014-06-11 07:55:34 Autor: kolej moja miłość
---.toya.net.pl
Zamiana blokady SBL 3-stawnej na 4-stawną w żaden sposób nie zmniejsza przepustowości linii kolejowej na której jest zamontowana! Zmienia natomiast poziom bezpieczeństwa na szlaku szczególnie w warunkach zlej widoczności - podnosząc go! System ECTS jeszcze bardziej ten poziom bezpieczeństwa poprawi i umożliwi podniesienie prędkości powyżej 160km/h, gdyż ,,pędząc' w pełnej mgle maszynista będzie miał wyświetlany wiarygodny obraz semaforów na swoim pulpicie.
2014-06-11 09:05:01 Autor: d33
---.30.85.243.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@kolej moja miłoś
Tam jest układ semaforów będący naśladownictwem czterostawnej i to nie wymuszającej odstępów dostępnych przed pociągiem, sterowany komputerowo z poziomu nastawni (bez LCS) - jednowarstwowy.
W Sprowie dyżurna dostała do podpisu dokument że obejmuje posterunek z blokadą, i co - tam żadnej blokady nie było tylko semafory komputer i jakieś kontenery ze sterownikami - teraz wytworzyły się takie układy że wszystko sprzedają PKP PLK jako blokada aby nie robić homologacji nowym wynalazkom ale to nie są blokady - więc mi tu nie pierd... że między Koluszkami a Skierniewicami jest szybciej (większa przepustowość) i bezpieczniej bo w tym przypadku jedno wyklucza drugie.
2014-06-12 16:10:27 Autor: kolej moja miłość
---.toya.net.pl
@d33
Nie wiem czy ty umiesz czytać ze zrozumieniem. Nigdzie nie napisałem, że przy zamianie blokady 3-stawnej na 4-stawną zwiększa się przepustowość! Napewno zwiększa się poziom bezpieczeństwa! Czy system sterowanyb jest przez przekaźniki, czy program komputerowy to dla użytkownika (maszynisty) nie ma żadnego znaczenia - MA DZIAŁAĆ POPRAWNIE! Jeśli nie działa to taką blokadę anuluje się rozkazem S ! Jeśli masz wiedzę to napisz ile takich sytuacji miało miejsce w ostatnim miesiącu na trasie Koluszki - Skierniewice i ile tam od zamiany blokady było wypadków. Wypadek był w ... Babach! No ale tam jest stara blokada! System ECTS też nie zwiększy przwepustowosci ale zwiększy poziom bezpieczeńsywa i znacząco poprawi komfort pracy.
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS