Spółka PKP Intercity podjęła decyzję o wypłacie odszkodowań wszystkim pasażerom, którym na przestrzeni roku przed wydaniem wyroku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odmówiła w postępowaniach reklamacyjnych wypłaty odszkodowań za opóźnienia pociągów międzynarodowych i krajowych EIC/Ex powstałe na skutek działania siły wyższej np. warunków atmosferycznych.
Pasażerowie, którym w okresie od 27 września 2012 r. do 26 września br. przewoźnik odmówił wypłaty odszkodowania za opóźnienie pociągu krajowego Express InterCity (EIC), Express (Ex) lub pociągu międzynarodowego jadącego do/z krajów UE, mogą więc występować o ponowne rozpatrzenie reklamacji.
Decyzja PKP Intercity to echo wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 września 2013 r. w sprawie skargi wniesionej przez austriackie przedsiębiorstwo kolejowe ÖBB-Personenverkehr AG. Organ ten jednoznacznie potwierdził, że Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym nie przewiduje żadnych wyjątków od prawa do uzyskania ustalonej w nim wysokości rekompensaty za opóźnienie pociągu, jeżeli powstało ono na skutek działania siły wyższej. Z powodu takich zdarzeń przedsiębiorstwa kolejowe mogą uwolnić się jedynie od wypłaty odszkodowań w zakresie naprawy szkody, jaką pasażer poniósł w związku z opóźnieniem pociągu, natomiast rekompensaty będące częścią ceny biletu powinny być wypłacane bezwarunkowo.
Art. 17 ust. 1 unijnego rozporządzenia stanowi, że minimalna kwota rekompensaty wynosi 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut i 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej. Należy pamiętać powyższy przepis na terenie Polski obowiązuje obecnie wyłącznie w odniesieniu do pociągów międzynarodowych i krajowych Express InterCity (EIC). Wyłączenie stosowania tego przepisu dla pozostałych pociągów obowiązuje do 3 grudnia 2014 roku.
W pisemnych wystąpieniach do przewoźnika konieczne jest dostarczenie oryginału biletu, ale nie jest wymagane, by znajdowało się na nim poświadczenie o opóźnieniu. Wszystkie opóźnienia są zapisywane w systemie dyspozytorskim i na tej podstawie można zweryfikować punktualność określonego pociągu - nawet po wielu miesiącach od daty przejazdu.
- Odszkodowanie nie przysługuje za podróże odbyte pociągami TLK w połączeniach krajowych – na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 25 maja 2011 r., w sprawie zwolnienia ze stosowania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym –informuje spółka PKP IC. Pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania, jeżeli opóźnienie nie przekracza 60 minut lub jeśli pasażer został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy jest krótsze niż 60 minut. Odszkodowanie nie będzie wypłacane jeśli wynosiłoby nie więcej niż 4 EUR dla jednej osoby.