NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

UTK: Mała liczba wypadków nie usypia naszej czujności

| Roman Czubiński 27.11.2017 55

UTK: Mała liczba wypadków nie usypia naszej czujności
zdjęcie ilustracyjnefot. MS
W Urzędzie Transportu Kolejowego trwają prace nad lepszym zabezpieczeniem kolei przed nowymi zagrożeniami. Choć utrzymuje się zagrożenie terrorystyczne, największym wyzwaniem są dziś konsekwencje anomalii pogodowych – mówił podczas Kongresu Kolejowego naczelnik Wydziału ds. Systemów Zarządzania i Monitorowania w Departamencie Bezpieczeństwa Kolejowego UTK Rafał Wachnik.
– Statystyka wypadków potwierdza, że kolej pozostaje najbezpieczniejszą gałęzią transportu lądowego – poinformował Rafał Wachnik z Urzędu Transportu Kolejowego. W 2016 r. odnotowano, co prawda, wzrost liczbowy, jednak wynikał on z włączenia po raz pierwszy do statystyk wypadków na bocznicach bocznic oraz ze zwiększenia pracy eksploatacyjnej.

Pojazdy coraz lepiej zabezpieczone przed uprowadzeniem

Nowe zagrożenia bezpieczeństwa kolejowego występują w czterech obszarach: terroryzmu, cyberbezpieczeństwa, kradzieży i dewastacji oraz warunków atmosferycznych i środowiska. Na początku ubiegłego roku, po zamachach w Brukseli, specjalny zespół zadaniowy do spraw monitorowania poziomu bezpieczeństwa zajął się aktualizacją procedur. – Testujemy scenariusze między innymi dla sytuacji opanowania przez terrorystów nastawni lub pojazdów – stwierdził Wachnik. Coraz lepsze wyposażenie oraz praktyka codziennych działań utrudnia osobom nieuprawnionym dostęp do stanowisk pracy. – Zdarzały się przypadki, w których inspektorzy dotarli do kabiny bez problemu, ale na ogół widać poprawę – podkreślił Wachnik. W ubiegłym roku miały miejsce trzy przypadki napaści na maszynistę.

Znacząco wzrosła też liczba zgłoszeń pozostawionego bagażu – w 2016 r. było ich ponad 900. – Oznacza to, że rośnie świadomość społeczna – ocenił przedstawiciel UTK. Na szczęście w żadnym przypadku nie wykryto w bagażach materiałów niebezpiecznych. W dodatku coraz więcej dworców ma zainstalowany monitoring, co pozwala odtworzyć po czasie zdarzenia z przeszłości i zidentyfikować osobę, która pozostawiła potencjalnie niebezpieczny ładunek. – Na Radzie Przewoźników padła propozycja, by wzorem kolei zachodnioeuropejskich wprowadzić obligatoryjne znakowanie bagażu przez pasażerów. Być może udałoby się rozdawać pasażerom etykiety w dowolnej liczbie przy okazji drukowania biletu – dodał Wachnik. Kierownik pociągu mógłby wtedy porównywać liczbę pasażerów i kodów na etykietach, wychwytując zawczasu bagaże jadące bez opieki. – Optymalne rozwiązania wypracują jednak przewoźnicy – zastrzegł mówca.

Niepokoi fakt, że organizacje terrorystyczne zmieniają sposób działania, obmyślając coraz trudniejsze do wykrycia sposoby ataku na środki transportu. – Należy wobec tego ściślej współpracować ze służbami, które mają z takimi zagadnieniami styczność na co dzień, i korzystać z ich wiedzy – radził przedstawiciel Urzędu.

Pogoda coraz mniej przewidywalna

W zakresie cyberbezpieczeństwa nie stwierdzono, jak dotąd, przypadków intencjonalnego działania w celu zakłócenia ruchu. Ponadto istnieją mechanizmy, dzięki którym ryzyko zaistnienia wypadku jest ograniczone nawet w razie ingerencji z zewnątrz w działanie urządzeń sterowania. – Ważne, by identyfikować takie zdarzenia – podkreślił Wachnik. Również zdarzenia należące do trzeciego obszaru – kradzieże i dewastacje – miały do tej pory raczej charakter wybryków chuligańskich. – Dzięki systemowym działaniom PLK i służb liczba zdarzeń cyklicznie spada. Nadal jednak straty z tego powodu wynoszą ok. 9,5 mln zł rocznie – zaznaczył reprezentant UTK.

W przeciwieństwie do poprzednio omówionych, ostatnia grupa – zdarzenia spowodowane siłami przyrody – jest coraz liczniejsza. – Jeszcze dwa lata temu nikt nie brał pod uwagę huraganów i trąb powietrznych w Polsce – przyznał Wachnik. Najliczniejszą pod względem przyczyny grupą są zdarzenia związane z drzewami. Ich upadki na tory i sieć trakcyjną są spowodowane przez burze i silne wiatry, ale także przez... bobry. – Również tu trzeba identyfikować zdarzenia, by coraz efektywniej uruchamiać odpowiednie procedury – stwierdził.

Aplikacja UTK ułatwi gromadzenie danych

Relację między bezpieczeństwem a jakością Wachnik porównał do struktury jajka. – Warstwa zewnętrzna, skorupka, to procedury i kultura organizacyjna. Powinniśmy zadbać o to, by była jak najszczelniejsza. Jeśli jednak zagrożenie zdoła przez nią przeniknąć, ucierpi znajdujące się pod spodem białko – warstwa jakości: jedno zdarzenie powoduje przeciętnie opóźnienia rzędu 4 godzin. Jeśli jednak i tam niebezpieczeństwo się nie zatrzyma, dotrze do samego rdzenia, niszcząc żółtko, czyli bezpieczeństwo – podsumował.

W przyszłym roku UTK planuje uruchomić aplikację pod roboczą nazwą e-bezpieczeństwo. – Będzie to pomoc dla przewoźników i zarządców infrastruktury w rejestrowaniu i analizie zdarzeń kolejowych. Zależy nam na tym, by weszła ona do powszechnego zastosowania: każdy użytkownik będzie wypełniał protokół w systemie, a odpowiednie dane będą zaciągane automatycznie do wspólnej bazy. Dzięki temu od 2019 będziemy mieli rzetelniejsze dane, które pozwolą nam zmierzyć się z ryzykiem ilościowo, nie tylko jakościowo – zakończył Wachnik.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Kongres Kolejowy

Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS