NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

UTK: Mała liczba wypadków nie usypia naszej czujności

| Roman Czubiński 27.11.2017 1,2k

UTK: Mała liczba wypadków nie usypia naszej czujności
zdjęcie ilustracyjnefot. MS
W Urzędzie Transportu Kolejowego trwają prace nad lepszym zabezpieczeniem kolei przed nowymi zagrożeniami. Choć utrzymuje się zagrożenie terrorystyczne, największym wyzwaniem są dziś konsekwencje anomalii pogodowych – mówił podczas Kongresu Kolejowego naczelnik Wydziału ds. Systemów Zarządzania i Monitorowania w Departamencie Bezpieczeństwa Kolejowego UTK Rafał Wachnik.
– Statystyka wypadków potwierdza, że kolej pozostaje najbezpieczniejszą gałęzią transportu lądowego – poinformował Rafał Wachnik z Urzędu Transportu Kolejowego. W 2016 r. odnotowano, co prawda, wzrost liczbowy, jednak wynikał on z włączenia po raz pierwszy do statystyk wypadków na bocznicach bocznic oraz ze zwiększenia pracy eksploatacyjnej.

Pojazdy coraz lepiej zabezpieczone przed uprowadzeniem

Nowe zagrożenia bezpieczeństwa kolejowego występują w czterech obszarach: terroryzmu, cyberbezpieczeństwa, kradzieży i dewastacji oraz warunków atmosferycznych i środowiska. Na początku ubiegłego roku, po zamachach w Brukseli, specjalny zespół zadaniowy do spraw monitorowania poziomu bezpieczeństwa zajął się aktualizacją procedur. – Testujemy scenariusze między innymi dla sytuacji opanowania przez terrorystów nastawni lub pojazdów – stwierdził Wachnik. Coraz lepsze wyposażenie oraz praktyka codziennych działań utrudnia osobom nieuprawnionym dostęp do stanowisk pracy. – Zdarzały się przypadki, w których inspektorzy dotarli do kabiny bez problemu, ale na ogół widać poprawę – podkreślił Wachnik. W ubiegłym roku miały miejsce trzy przypadki napaści na maszynistę.

Znacząco wzrosła też liczba zgłoszeń pozostawionego bagażu – w 2016 r. było ich ponad 900. – Oznacza to, że rośnie świadomość społeczna – ocenił przedstawiciel UTK. Na szczęście w żadnym przypadku nie wykryto w bagażach materiałów niebezpiecznych. W dodatku coraz więcej dworców ma zainstalowany monitoring, co pozwala odtworzyć po czasie zdarzenia z przeszłości i zidentyfikować osobę, która pozostawiła potencjalnie niebezpieczny ładunek. – Na Radzie Przewoźników padła propozycja, by wzorem kolei zachodnioeuropejskich wprowadzić obligatoryjne znakowanie bagażu przez pasażerów. Być może udałoby się rozdawać pasażerom etykiety w dowolnej liczbie przy okazji drukowania biletu – dodał Wachnik. Kierownik pociągu mógłby wtedy porównywać liczbę pasażerów i kodów na etykietach, wychwytując zawczasu bagaże jadące bez opieki. – Optymalne rozwiązania wypracują jednak przewoźnicy – zastrzegł mówca.

Niepokoi fakt, że organizacje terrorystyczne zmieniają sposób działania, obmyślając coraz trudniejsze do wykrycia sposoby ataku na środki transportu. – Należy wobec tego ściślej współpracować ze służbami, które mają z takimi zagadnieniami styczność na co dzień, i korzystać z ich wiedzy – radził przedstawiciel Urzędu.

Pogoda coraz mniej przewidywalna

W zakresie cyberbezpieczeństwa nie stwierdzono, jak dotąd, przypadków intencjonalnego działania w celu zakłócenia ruchu. Ponadto istnieją mechanizmy, dzięki którym ryzyko zaistnienia wypadku jest ograniczone nawet w razie ingerencji z zewnątrz w działanie urządzeń sterowania. – Ważne, by identyfikować takie zdarzenia – podkreślił Wachnik. Również zdarzenia należące do trzeciego obszaru – kradzieże i dewastacje – miały do tej pory raczej charakter wybryków chuligańskich. – Dzięki systemowym działaniom PLK i służb liczba zdarzeń cyklicznie spada. Nadal jednak straty z tego powodu wynoszą ok. 9,5 mln zł rocznie – zaznaczył reprezentant UTK.

W przeciwieństwie do poprzednio omówionych, ostatnia grupa – zdarzenia spowodowane siłami przyrody – jest coraz liczniejsza. – Jeszcze dwa lata temu nikt nie brał pod uwagę huraganów i trąb powietrznych w Polsce – przyznał Wachnik. Najliczniejszą pod względem przyczyny grupą są zdarzenia związane z drzewami. Ich upadki na tory i sieć trakcyjną są spowodowane przez burze i silne wiatry, ale także przez... bobry. – Również tu trzeba identyfikować zdarzenia, by coraz efektywniej uruchamiać odpowiednie procedury – stwierdził.

Aplikacja UTK ułatwi gromadzenie danych

Relację między bezpieczeństwem a jakością Wachnik porównał do struktury jajka. – Warstwa zewnętrzna, skorupka, to procedury i kultura organizacyjna. Powinniśmy zadbać o to, by była jak najszczelniejsza. Jeśli jednak zagrożenie zdoła przez nią przeniknąć, ucierpi znajdujące się pod spodem białko – warstwa jakości: jedno zdarzenie powoduje przeciętnie opóźnienia rzędu 4 godzin. Jeśli jednak i tam niebezpieczeństwo się nie zatrzyma, dotrze do samego rdzenia, niszcząc żółtko, czyli bezpieczeństwo – podsumował.

W przyszłym roku UTK planuje uruchomić aplikację pod roboczą nazwą e-bezpieczeństwo. – Będzie to pomoc dla przewoźników i zarządców infrastruktury w rejestrowaniu i analizie zdarzeń kolejowych. Zależy nam na tym, by weszła ona do powszechnego zastosowania: każdy użytkownik będzie wypełniał protokół w systemie, a odpowiednie dane będą zaciągane automatycznie do wspólnej bazy. Dzięki temu od 2019 będziemy mieli rzetelniejsze dane, które pozwolą nam zmierzyć się z ryzykiem ilościowo, nie tylko jakościowo – zakończył Wachnik.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Kongres Kolejowy

Wiecej z regionu:

Polska (45854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5