Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
09-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych
fot. PKP Cargo
W roku 2021 – choć nastąpiło odbicie po lockdownie – przed rozwojem przewozów towarowych stało wciąż wiele barier. Były one widoczne w niemal każdym aspekcie działania kolei. Najpilniejszej poprawy wymaga jednak przepustowość sieci, od której bezpośrednio zależy szybkość i punktualność dostaw – wynika z raportu Urzędu Transportu Kolejowego.

Z raportu wynika, że czynnikiem wpływającym na wybór środka transportu towarów jest dziś przede wszystkim szybkość i punktualność dostaw. Nie jest tajemnicą, że w wielu przypadkach kolej przegrywa pod tym względem z drogami. Prowadzi to do wniosku o konieczności poprawy przepustowości sieci (85,71% ankietowanych uważa ją za niewystarczającą). Obecny stan wynika zarówno z wieloletnich zaniedbań, jak i z trwającego procesu modernizacji infrastruktury, ale także z faktu, że wielu przewoźników nie wykorzystuje tras, które zarezerwowali.

3 dni czekania na możliwość przejazdu

Przewoźnicy wytykają PKP PLK brak nadzoru nad zamknięciami torowymi na poszczególnych szlakach. Trasy alternatywne są często – w ich ocenie – zbyt długie lub niskiej jakości. Informacje o zamknięciach czy o wolnej przepustowości na poszczególnych odcinkach linii kolejowych powinny być – zdaniem przewoźników – generowane automatycznie, dzięki czemu stałyby się dostępne z większym wyprzedzeniem. Inne zarzuty to brak koordynacji zamknięć z zarządcami sieci krajów sąsiednich, brak rzetelnego i dynamicznego wykonywania obowiązków przez dyżurnych ruchu, a także długi czas oczekiwania na przyznanie zdolności przepustowej na bardziej obciążonych liniach (np. 3 dni dla odcinka Poznań – Rzepin).

Do tego dochodzą rosnące ceny paliw i energii elektrycznej, drogie i czasochłonne szkolenia kadr oraz ogólne przeregulowanie branży. Wszystko razem obniża prędkość handlową pociągów, a niejednokrotnie powoduje opóźnienia w dostawie. Te z kolei przynoszą przewoźnikowi straty nie tylko wizerunkowe. Poprzez mniej efektywne wykorzystanie pracy personelu i pojazdów zwiększają też koszty, ostatecznie przenoszone na nadawcę ładunku. Efektem końcowym jest pogorszenie konkurencyjności transportu kolejowego. Zdaniem uczestników konsultacji niewystarczający jest też dostęp do odpowiedniej infrastruktury załadunkowej i wyładunkowej.

Likwidacja stacji – ślepa uliczka

Biorący udział w badaniu przewoźnicy postulowali – nie po raz pierwszy – wyrównanie zasad dostępu do infrastruktury drogowej oraz kolejowej (uproszczenie wymogów formalnych i ograniczenie kosztów dostępu). Jak zastrzegli, kolej i drogi powinny uzupełniać się nawzajem, a nie konkurować. Po stronie samych przewoźników i zarządców infrastruktury konieczne są natomiast działania usprawniające organizacyjną sferę przewozów.

Szczegółowe dezyderaty dotyczą modernizacji infrastruktury na przejściach granicznych i w terminalach, odbudowy demontowanych w ostatnich trzech dekadach mijanek, stacji i torów dodatkowych, a także zaprzestania ich likwidowania podczas przebudowy kolejnych linii. – Przyspieszenie prędkości na poszczególnych liniach może skrócić czas przejazdu pociągu towarowego np. o 10 minut, lecz z uwagi na likwidację infrastruktury do mijania się pociągów powoduje, że czas przejazdu wydłuża się o 2-3 godziny – czytamy w opracowaniu. Przewoźnicy zgłaszają też potrzebę dostępu do infrastruktury punktowej na stacjach pośrednich (ramp, magazynów etc.), która w wielu przypadkach jest podczas modernizacji likwidowana. Ich brak utrudnia organizację transportu na „ostatniej mili” i zwiększa jego koszty (wymusza korzystanie z usług zewnętrznych).

Nie tylko przewozy pasażerskie się liczą

Same prace modernizacyjne powinny być planowane w koordynacji z przewoźnikami towarowymi. Odnosi się to zarówno do wyznaczania tras alternatywnych, jak i do wyznaczania godzin prac dziennych i nocnych (niejednokrotnie w dzień priorytet mają pociągi pasażerskie, w nocy zaś ruch nie odbywa się w ogóle).

Badania są przeprowadzane przez UTK co najmniej raz na dwa lata. W 2021 r. – oprócz kolejowych przewoźników towarowych – osobne ankiety wypełnili nadawcy, odbiorcy i spedytorzy, operatorzy obiektów infrastruktury usługowej oraz przedstawiciele organizacji reprezentujących użytkowników towarowego transportu kolejowego.

2021 r.: Rosną przewozy międzynarodowe

Tymczasem – jak informuje UTK – w 2021 r. przewozy w komunikacji międzynarodowej stanowiły ponad 35% masy i ponad 44,3% pracy przewozowej wszystkich przewozów towarowych w Polsce. W liczbach bezwzględnych oznacza to przewiezienie ponad 86,2 mln ton towarów i 24,8 mld tonokilometrów pracy przewozowej. Dominowały przewozy surowców masowych (koksu, brykietów i produktów rafinacji ropy naftowej, rud metali, produktów górnictwa i kopalnictwa oraz węgla). Duży udział w rynku posiadały ładunki ujęte w grupie „towary nieidentyfikowalne”, przewożone najczęściej z wykorzystaniem kontenerów. Zdecydowanie wzrosły przeładunki (w tym – intermodalne) w portach Gdańsk, Gdynia i Szczecin – Świnoujście.

W stosunku do 2020 r. wzrosła masa zarówno w imporcie (47,961 mln ton), jak i eksporcie (30,67 mln ton) oraz tranzycie (7,594 mln ton). Praca przewozowa wyniosła odpowiednio: 11,917 mld tkm (import), 8,469 mld tkm (eksport) i 4,429 mld tkm (tranzyt). Spośród wszystkich parametrów spadła (i to nieznacznie – o 0,02%) tylko praca przewozowa w tranzycie. Przewieziona masa wzrosła ogółem o 13,2%, a praca przewozowa – o 7%. UTK tłumaczy ten trend m. in. wzrostem rynku e-commerce.

Największy udział w kolejowych przewozach międzynarodowych miały spółki PKP Cargo i PKP LHS, których łączny udział na koniec 2021 r. wyniósł 50,9% według masy przewiezionych towarów i 52% według pracy przewozowej. Dalsze miejsca zajęły: DB Cargo Polska i CTL Logistics. Głównymi partnerami wymiany międzynarodowej w eksporcie towarów z Polski były Niemcy, Czechy, Ukraina, Austria, Chiny, Indie, Wielka Brytania, Hiszpania oraz Słowacja (razem blisko 71,8% masy i 68,6%pracy przewozowej). Główni partnerzy importowi to: Rosja, Ukraina, Białoruś, Niemcy i Czechy (71,1% masy, 58,9% pracy przewozowej). W związku z rosyjską napaścią na Ukrainę i objęciem Rosji i Białorusi sankcjami dla roku 2022 lista ta będzie zapewne przedstawiała się zupełnie inaczej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Pasażer

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Roman Czubiński 31 marca 2025

UTK: Przewozy pasażerskie w styczniu wciąż w górę

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Urząd Transportu Kolejowego 03 lutego 2025

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Łukasz Malinowski, UTK 28 stycznia 2025

Zobacz również:

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Pasażer

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Roman Czubiński 31 marca 2025

UTK: Przewozy pasażerskie w styczniu wciąż w górę

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Urząd Transportu Kolejowego 03 lutego 2025

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Łukasz Malinowski, UTK 28 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij