– Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej wsparła stanowisko Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, że stosowanie na powierzchni okien wagonów folii reklamowych może zagrażać bezpieczeństwu podróżnych poprzez utrudnianie zbijania szyb i możliwości zlokalizowania z zewnątrz przez służby ratunkowe ewentualnych osób poszkodowanych w trakcie pożaru lub wypadku – pisze w komunikacie Urząd Transportu Kolejowego.
Folia może utrudnić akcję ratunkową
Otrzymane przez Prezesa UTK stanowisko Państwowej Straży Pożarnej jednoznacznie wskazuje, że zasadne jest, aby folie reklamowe nie były stosowane na szybach pociągów. W ocenie Komendy Głównej PSP prowadzenie ewentualnej akcji ratunkowej w wagonie, którego powierzchnia boczna pokryta jest folią reklamową, może utrudniać otwieranie okien, zbijanie szyb, a poprzez ograniczenie widoczności, również wgląd do wnętrza wagonu.
W toku prowadzonej korespondencji z PKP Intercity Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wezwał spółkę do zwrócenia uwagi na kwestie związane z bezpieczeństwem podróżnych, których liczne skargi potwierdzają, że siatki reklamowe na oknach wagonów są uciążliwe w trakcie podróży koleją, mogą utrudniać ewakuację, a w trakcie deszczowej pogody całkowicie uniemożliwiają śledzenie trasy pociągu. Ponadto ustalono, że przewoźnik nie informuje na etapie zakupu biletu o przydzieleniu miejsca w wagonie, w którym z powodu tego typu reklamy, jest obniżony standard podróży mimo pobierania pełnej płatności za bilet.
Folia z autobusów naklejona na wagony
Również przedłożone przez PKP Intercity Prezesowi UTK świadectwo badań technicznych materiału reklamowego wskazuje wprost, że folia ta była sprawdzana przez producenta jedynie pod kątem jej stosowania na szybach samochodów, nie zaś wagonów kolejowych, których specyfika jest inna. Wskazuje to, że PKP Intercity prawdopodobnie stosuje materiał reklamowy niezgodnie z jego przeznaczeniem.
Od dalszych wyjaśnień i działań spółki Prezes UTK uzależnia podjęcie kolejnych kroków prawnych. Niewykluczone, że działanie spółki mogą zostać zakwalifikowane jako naruszenie art. 14 ust. 1 Prawa przewozowego, zgodnie z którym na przewoźniku ciąży obowiązek zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
Społecznicy i pasażerowie przeciw reklamom ograniczającym widoczność
30 lipca spółka poinformowała, że na wniosek pasazerów, reklamy T-mobile zostaną zdjęte z okien pociągów.
– Liczne komentarze pasażerów na profilu FB i Twitterze utwierdzały nas w przekonaniu, ze te reklamy były nieakceptowalne dla większości pasażerów. Zarząd PKP IC nie wziął pod uwagę, że Polacy mają już serdecznie dosyć wszechobecnych reklam i stosowanie standardów znanych z tanich sklepów spożywczych czy z bankowości (jak np. zaklejenie warszawskiej Rotundy, za którą bank PKO BP otrzymał nagrodę Miastoszpeciciela), spotka się z dużym sprzeciwem społecznym – powiedział Piotr Manowiecki, członek stowarzyszenia Miasto Moje a w Nim.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
