Partnerzy serwisu:
Innowacje

UTK: Big data podnosi bezpieczeństwo ruchu kolejowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
14-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
UTK: Big data podnosi bezpieczeństwo ruchu kolejowego
fot. Madeliefje13, lic. CC BY-SA 3.0Panel systemu ETCS w kabinie maszynisty
Nowoczesne technologie informatyczne oparte na zbieraniu i analizie dużej ilości danych przyczyniają się do radykalnego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa – twierdzi Kamil Wilde, wiceprezes UTK. Wskazuje on także na inne zalety tych rozwiązań: obniżenie kosztów eksploatacyjnych czy wzrost niezawodności, który prowadzi do podniesienia jakości usług przewozowych.

– Kolej przechodzi obecnie cyfrową transformację. Powiązana jest ona z nowoczesną analizą bezpieczeństwa: przewidywaniem zagrożeń i podjęciem właściwych środków zaradczych jeszcze przed ich wystąpieniem – mówił w Łodzi podczas Kongresu Rozwoju Transportu Kamil Wilde, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego ds. techniki i bezpieczeństwa ruchu. Podkreślał także, że dużą zaletą współczesnych rozwiązań w tym zakresie jest możliwość czerpania danych nie tylko z wewnątrz systemu kolejowego, ale i z jego otoczenia, np. w zakresie warunków pogodowych.

Kolej zarządzana proaktywnie

Sednem dokonującej się przemiany ma być według prelegenta odejście od reaktywnego podejścia do problemów na rzecz proaktywnego zarządzania nimi. – Reakcja następuje nie po fakcie, kiedy coś już się wydarzy, ale na podstawie analizy dokonanej z wyprzedzeniem. Przeprowadza się ją na podstawie zbieranych danych, a następnie podejmuje się decyzję o działaniu – tłumaczył. Przekładać się ma to nie tylko na zmniejszenie liczby wypadków, ale i na większą efektywność kosztową i podniesienie jakości usług.

– Na linii Moskwa – Petersburg od 2016 r. do czerwca tego roku wystąpiło tylko dziewięć opóźnień pociągów przy ruchu odbywającym się non stop – argumentował Kamil Wilde. Przedstawiciel UTK wymienił więc zwiększenie poziomu niezawodności wśród najważniejszych zalet oparcia zarządzania systemem kolejowym na rozwiązaniach informatycznych wykorzystujących technologie big data. Inne to także np. redukcja zapasu części zamiennych niezbędnych do utrzymania infrastruktury czy taboru oraz skrócenie czasu napraw, bo ewentualne awarie mogą być przewidziane na podstawie analizy danych o bieżącym funkcjonowaniu całego systemu.

Zalety są duże, ale koszty implementacji – ogromne

– Skoro zalety są tak duże, to należy się zastanowić, czemu wdrożenie big data na kolei nie idzie bardzo szybko – stwierdził Kamil Wilde. Zwrócił on uwagę na wysokie koszty implementacji nowoczesnych rozwiązań, przestarzałą infrastrukturę niepozwalającą na wdrożenie bez dodatkowych nakładów inwestycyjnych czy problemy z kompatybilnością różnych, w tym wykorzystywanych już systemów. Podkreślał także, że niskie jest tempo dążenia do tzw. interoperacyjności infrastruktury, co przyczyniłoby się do ułatwienia zastosowania rozwiązań bazujących na big data.

Kamil Wilde wskazywał przy tym, że do wdrażania nowoczesnych rozwiązań informatycznych przyczyniać się ma także samo UTK. Obecnie w fazie planowania jest obecnie system monitorowania maszynistów. – Obejmie on trzy moduły: czasu pracy, kwalifikacji i procesu egzaminowania – wymieniał. – Toczą się już rozmowy z Ministerstwem Rozwoju oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa dotyczące zmiany procesu egzaminowania. Chcielibyśmy bowiem, by egzaminy były przeprowadzane w UTK – wskazywał.

UTK chce lepiej zarządzać danymi o kolei w Polsce

Drugim z systemów UTK ma być ten agregujący wszystkie rejestry znajdujące się obecnie w Urzędzie. – Jest on już realizowany, otrzymaliśmy na ten cel środki – podkreślał prelegent. Ma on zawierać m.in. moduł pozwalający na zgłaszanie każdego zdarzenia na sieci kolejowej czy moduł statystyczno-analityczny. – Tak naprawdę wszystkie dane dotyczące transportu kolejowego skupiają się bowiem nie w MIB czy w poszczególnych spółkach, które prowadzą swoje rejestry wewnętrzne, ale u nas – przekonywał o słuszności przyjętej koncepcji Kamil Wilde.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5