NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UTK bada sposób informowania o przesiadkach w pociągach PKP IC

| Jakub Madrjas 07.03.2017 278

UTK bada sposób informowania o przesiadkach w pociągach PKP IC
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
W lutym Fundacja ProKolej zwróciła się do Rzecznika Praw Pasażerów i Prezesa UTK z prośbą o sprawdzenie, czy PKP Intercity właściwie informuje pasażerów o możliwościach przesiadek. Operator ma taki obowiązek, wynikający z przepisów unijnych.
Unjne rozporządzenie 1371/2007 definiujące prawa pasażerów określa, że korzystając z usług kolei powinniśmy mieć „dostęp do informacji o głównych możliwościach przesiadek”. Według Fundacji, z sygnałów docierających od podróżnych i obserwacji wynika, że w Polsce obowiązek ten nie jest realizowany. – Nawet w przewozach międzynarodowych, w najwyższej klasy pociągach PKP Intercity nie można odnaleźć informacji o przesiadkach na terenie Polski. Nie ma jej w materiałach drukowanych dostępnych w wagonach, na wyświetlaczach elektronicznych, ani w komunikatach głosowych. I co charakterystyczne po wyjeździe za granicę problem często ustępuje – uważa ProKolej.

Sławomir Sadowski z Urzędu Transportu Kolejowego informuje „Rynek Kolejowy”, że sprawa jest obecnie badana przez prezesa UTK. Przy okazji UTK przypomina, że Rzecznik Praw Pasażera Kolei, do którego zwróciła się Fundacja, działa jedynie w sporach indywidualnych. – Rzecznik został powołany w celu prowadzenia postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Ta forma rozwiązywania sporu przez Rzecznika należy do tzw. alternatywnych metod rozstrzygania sporów. Skargi dotyczące funkcjonowania sytemu kolejowego nadal należy kierować do Prezesa UTK – przypomina Sadowski.

Rzecznik PKP Intercity Cezary Nowak nie widzi uchybień w realizowaniu obowiązku informacji przez spółkę. Jak informuje, operator przyjął stosowne wytyczne, zgodnie z którymi pracownicy drużyn konduktorskich są zobowiązani do „rzetelnego i sumiennego informowania podróżnych o wszelkich kwestiach związanych z podróżą”.

– Podstawową drogą informowania osób podróżujących w pociągach są urządzenia nagłaśniające, a wygłaszanie komunikatów realizowane jest przez kierownika pociągu. Alternatywnie do wygłaszanych przez kierownika pociągu komunikatów, w pojazdach EZT z przystosowaną do tej funkcjonalności infrastrukturą informacje dotyczące najbliżej stacji zatrzymania pociągu, usługi gastronomicznej oraz bezpieczeństwa, są odtwarzane automatycznie. Ponadto w składach zespolonych EZT oraz w wagonach wyposażonych w monitory/wyświetlacze LED emitowane są informacje o następnej stacji – zapewnia Nowak.

Jak dodaje rzecznik, uzupełnieniem informacji dynamicznej jest informacja statyczna opublikowana na plakatach znajdująca się w przedsionkach wagonów zawierająca m.in. informacje o usługach świadczonych na pokładach pociągów (usługi gastronomiczne, możliwość płatności kartą, przewóz roweru oraz możliwości powiadomienia obsługi pociągu o zaistniałym zagrożeniu oraz numery telefonów alarmowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5