NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

USA: Ogromne problemy intermodalu

| Łukasz Malinowski 18.07.2021 1,5k

USA: Ogromne problemy intermodalu
fot. Barrett Ward/ Unsplash
Odradzająca się po pandemii gospodarka Stanów Zjednoczonych wywołała ogromny wzrost zapotrzebowania na transport kolejowy. Niestety przewoźnicy nie byli w stanie sprostać wyzwaniu, a Union Pacific był zmuszony zawiesić na tydzień przewozy do terminala w Chicago.
Amerykańscy przewoźnicy kolejowi mają poważne problemy z obsługą szybko rosnącego ruchu kontenerowego z Zachodniego Wybrzeża do centrum kraju. Union Pacific (UP) zdecydował się na zawieszenie połączeń intermodalnych z portów do terminala Global IV w Chicago na tydzień, zaczynając od najbliższej niedzieli. Ma to dać czas na jego odblokowanie.

W ostatnim czasie prace na terminalu nie szły zbyt szybko – po okresie pandemii ciągle nie zatrudniono wystarczającej liczby pracowników, co spowodowało spowolnienie przeładunków. Do tego sam proces odbioru ładunków wydłużył się wskutek wprowadzonych w czasie pandemii nowych przepisów. Obsługujący terminale przewoźnicy samochodowi nie byli w stanie sprawnie obsłużyć ostatniej mili i w końcu terminal nie był w stanie przyjmować i rozładowywać kolejnych pociągów z kontenerami.

Z podobnymi problemami, ale nie aż na taką skalę, mierzą się BNSF Railway oraz Norfolk. Efektem działań podjętych przez przewoźników, a zwłaszcza UP, będzie jednak rosnące nagromadzenie kontenerów w portach. Jak podaje magazyn Trains, może w nich utknąć ok. 40 tys. TEU, czyli ok. 50 składów. Tu warto przypomnieć, że amerykańscy operatorzy zestawiają długie pociągi intermodalne z wagonami pozwalającymi przewozić kontenery jeden na drugim.

Problemy wynikają przede wszystkim z bardzo szybkiego wzrostu popytu na usługi transportowe. Gospodarka amerykańska zaczyna szybko wracać do życia, w czym bardzo pomogły szybkie i masowe szczepienia mieszkańców. Firmy zaczęły więc zwiększać zamówienia i uzupełniać zapasy, z czym dotąd zwlekano.

UP zdecydowało się nawet na ponowne uruchomienie terminala Global III zlokalizowanego w Rochell (w okolicach Chicago) w celu odciążenia terminalu Global IV. Ten pierwszy został zamknięty w roku 2019, kiedy w ramach optymalizacji procesów zdecydowano się na rozbudowę Global IV i Global II obsługującego ruch krajowy.

BNSF stara się uniknąć zablokowania swoich terminali w Chicago i Memphis m.in. poprzez kierowanie niektórych pociągów na zdecydowanie dłuższe trasy i opóźnianie ich rozładunku bądź pozostawianie części składów na dostępnych na trasie bocznicach.

Obaj przewoźnicy podkreślają, że największym wyzwaniem jest w tej chwili rozładunek i wywóz kontenerów z terminali, a nie obsługa ruchu z portów. Eksperci zwracają jednak uwagę, że przewoźnicy powinni przyjrzeć się obecnym zasadom funkcjonowania terminali i sposobom współpracy z przewoźnikami drogowymi i widzą tu duże pole do poprawy.

W tle toczy się również dyskusja o tzw. Precision scheduled railroding, czyli organizacji przewozów intermodalnych opartej o stałe połączenia kolejowe pomiędzy terminalami – takie rozwiązanie wdrożyło wielu przewoźników, w tym UP, ale nie BNSF. W efekcie ułatwiło ono przewozy na długich trasach (porty – terminale lądowe), ale zwiększyło zapotrzebowanie na obsługę ostatnich odcinków do terminali przez transport kołowy.

W roku 2020 amerykańscy przewoźnicy kolejowy przetransportowali ok. 13,5 mln kontenerów i naczep, w rekordowym roku 2018 było ich 14,5 mln.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Chicago (15)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Chicago (15)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5