Partnerzy serwisu:
Biznes

Urząd marszałkowski: Pieniądze z budowy linii do Modlina szansą dla Kolei Mazowieckich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
28-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Urząd marszałkowski: Pieniądze z budowy linii do Modlina szansą dla Kolei Mazowieckich
Po niepowodzeniu projektu połączenia kolejowego z lotniskiem w Modlinie, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego chce przesunąć unijne pieniądze wcześniej zapewnione na tę inwestycję na zakup nowego taboru, który będzie jeździł w barwach Kolei Mazowieckich. Pomysł nie podoba się radnym SLD m. in. ze względu na trudną sytuację województwa. Władze województwa uważają jednak, że to doskonała okazja do znalezienia środków na realizację przynajmniej części planu inwestycyjnego przewoźnika.

Rynek Kolejowy: Czy pomysł przeniesienia środków z projektu budowy torów prowadzących na lotnisko w Modlinie na zakup nowego taboru dla Kolei Mazowieckich jest realny? Jakie działania podjął w tej sprawie urząd marszałkowski?

Joanna Czechowicz-Bieniek, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego: Pomysł wykorzystania dodatkowych środków unijnych przez spółkę Koleje Mazowieckie wychodzi naprzeciw planom inwestycyjnym przewoźnika i przede wszystkim czyni je realnymi. Spółka realizuje program unowocześniania taboru poprzez jego modernizację, jak i zakup nowych jednostek, co wynika z zapisów umowy wieloletniej na świadczenie usług publicznych, która zobowiązuje przewoźnika do stopniowej poprawy jakości świadczonych usług m.in. poprzez wzrost komfortu podróży. W ramach programu inwestycyjnego przewoźnika planowane jest nabycie dodatkowych wagonów piętrowych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także rozbudowa baz utrzymaniowo-naprawczych. Powodzenie wykorzystania tych środków będzie przede wszystkim zależało od sprawnego przygotowania projektów i przeprowadzenia procedur przetargowych przez Koleje Mazowieckie.

Rola urzędu marszałkowskiego polega przede wszystkim na zatwierdzaniu planu inwestycyjnego spółki w ramach podpisanej w 2009 r. umowy ramowej. Należy bowiem zaznaczyć, że oprócz pojedynczych zakupów pojazdów szynowych z wykorzystaniem środków rezerwy celowej budżetu państwa, urząd marszałkowski nie prowadzi zakupu taboru. Zadania te realizują przewoźnicy – Koleje Mazowieckie oraz Warszawska Kolej Dojazdowa. W marcu br. został zawarty aneks do umowy ramowej, w ramach którego spółka Koleje Mazowieckie uzyskała zgodę na realizację rozszerzonego zakresu inwestycyjnego.

Radni SLD podkreślają, że w samorządzie nie ma pieniędzy na wkład własny na takie działanie. Czy urząd marszałkowski stać na realizację projektu?

Inwestycje będą realizowane przez spółkę Koleje Mazowieckie w ramach umowy ramowej. Oznacza to, że spółka dokona zakupu pojazdów, a koszty amortyzacji, jak i koszty finansowe zostaną objęte rekompensatą w ramach umowy ramowej i poszczególnych umów rocznych. Udział środków unijnych powoduje z kolei, że wielkość dodatkowej rekompensaty, wynikającej z zakupu nowego taboru, będzie uzależniona wyłącznie od poniesionego przez Koleje Mazowieckie wkładu własnego. Jednocześnie warunkiem realizacji planu inwestycyjnego jest uzyskanie przez operatora dofinansowania unijnego oraz utrzymanie planowanej na dany rok kwoty rekompensaty na poziomie określonym umową.

Jakie jest zapotrzebowanie przewoźnika na tabor?

Operator, realizując zleconą przez organizatora pracę przewozową, posługuje się nadal w dużej mierze, pomimo zakupów i modernizacji parku taborowego, ponad 30-letnim taborem. Potrzeby przewoźnika związane są z modernizacją i częściową wymianą taboru związaną z realizacją zamawianego przez urząd marszałkowski rozkładu jazdy pociągów, który z roku na rok wykazuje tendencję wzrostową, co związane jest z rosnącą liczbą pasażerów. Warto przy tym zaznaczyć, że istotne jest zapewnienie odpowiedniej rezerwy taborowej, aby eliminować sytuacje odwoływania pociągów czy uruchamiania pociągów w mniejszym zestawieniu.   W ramach planów inwestycyjnych Koleje Mazowieckie zaplanowały m.in.: zakup 22 wagonów piętrowych oraz 2 lokomotyw do składów pociągów w systemie „push–pull”, zakup 12 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, zakup 10 sztuk dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz rozbudowę baz utrzymaniowo – naprawczych.


Przypomnijmy: po tym, jak Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego wycofał się z realizacji projektu, w ramach którego miały powstać tory do Portu Lotniczego Modlin, pojawił się pomysł przesunięcia unijnych środków przypisanych tej inwestycji na zakup taboru dla spółki Koleje Mazowieckie. Zdaniem radnego Sejmiku Województwa Mazowieckiego Grzegorza Pietruczuka (SLD) pomysł jest nieralny, przede wszystkim ze względu na bardzo trudną sytuację województwa. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5