Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Warszawa: Lokalne pociągi z priorytetem podczas modernizacji Średnicy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Transportu Kolejowego

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Warszawa: Lokalne pociągi z priorytetem podczas modernizacji Średnicy
fot. Adrian Grycuk, CC BY-SA 3.0 pl, commons.wikimedia.orgLinia kolei średnicowej przy ul. Żelaznej, widok w kierunku zachodnim
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wyraził zgodę na uprzywilejowanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe odcinka linii kolejowej nr 448 (linia średnicowa regionalna) dla przewozów wojewódzkich. Zgoda dotyczy pociągów regionalnych: pospiesznych (RP), osobowych (RO) i aglomeracyjnych (RA) na czas modernizacji linii kolejowej nr 2, czyli dalekobieżnej linii średnicowej.

Jak podaje komunikat prasowy, prezes UTK wydał decyzję, która pozwala zarządcy infrastruktury na uprzywilejowanie linii kolejowej nr 448 na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia. Decyzja obejmuje przewozy wojewódzkie na czas modernizacji linii kolejowej nr 2 na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia. Zgoda obowiązuje od rocznego rozkładu jazdy pociągów 2024/2025. Prace modernizacyjne na dalekobieżnej linii średnicowej mają zakończyć się we wrześniu 2027 r. Taki wniosek PKP PLK złożyły w sierpniu ubiegłego roku.

Uwarunkowania prawne

Prezes UTK stwierdził, że zarządca infrastruktury spełnił lub zadeklarował spełnianie warunków określonych w art. 29b ustawy o transporcie kolejowym. Zarządca infrastruktury:
  • przeprowadził konsultacje z przewoźnikami,
  • opracował organizację ruchu w Warszawskim Węźle Kolejowym, w której zostały określone trasy alternatywne dla pociągów innych niż wojewódzkie,
  • zadeklarował przydzielanie zdolności przepustowej na linii kolejowej nr 448, która pozostanie niewykorzystana, na potrzeby przewozów wojewódzkich dla pozostałych pociągów.
Art. 29b ustawy o transporcie kolejowym umożliwia zarządcy infrastruktury wskazanie odcinków linii kolejowych, na których określony rodzaj przewozów będzie uprzywilejowany. Zarządca musi spełnić kilka warunków:
Przeprowadzić konsultacje z zainteresowanymi stronami;Zapewnić trasy alternatywne dla pozostałych pociągów;Zapewnić możliwość wykorzystania przez inne pociągi pozostałej zdolności przepustowej;Uzyskać zgodę Prezesa UTK.
Warunki określone w art. 29b ustawy o transporcie kolejowym muszą być spełnione przez cały okres obowiązywania uprzywilejowania. Możliwa będzie też korekta sposobu organizacji ruchu na czas modernizacji linii kolejowej nr 2, by dostosować ją do zmian i dynamiki rynku. W związku z uprzywilejowaniem, zarządca infrastruktury określi w regulaminie sieci zasady organizacji ruchu w Warszawskim Węźle Kolejowym.

Cel wprowadzenia uprzywilejowania

Jak zapewnia UTK, uprzywilejowanie przewozów wojewódzkich na linii nr 448 zapewni sprawną podróż do centrum Warszawy (do pracy, szkoły). Taką możliwość da pierwszeństwo przy przydzielaniu zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej. Prezes UTK uznał podane przez PKP PLK uzasadnienie za słuszne i wystarczające do wyrażenia zgody na wprowadzenie takiego uprzywilejowania. Podróżni dojeżdżający codziennie do pracy czy szkoły muszą dotrzeć do miejsca docelowego na określoną godzinę. Zapewnienie im dojazdu do stacji położonej możliwie najbliżej celu podróży jest sprawą kluczową.

Jak informuje UTK, Podstawowe zmiany w organizacji ruchu pociągów w okresie modernizacji linii nr 2 na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia dotyczyć będą przewozów dalekobieżnych. Wybrane relacje mają rozpoczynać i kończyć się na stacjach Warszawa Zachodnia, Warszawa Główna i Warszawa Wschodnia. Stacją zastępczą dla Warszawy Centralnej – i częściowo Wschodniej – będzie Warszawa Gdańska, przez którą będzie prowadzony przede wszystkim ruch tranzytowy. PKP PLK realizuje na tej stacji inwestycje, które mają przystosować ją do przyjęcia zwiększonych potoków podróżnych. Osoby przyjeżdżające do Warszawy pociągami dalekobieżnymi będą miały zapewniony dogodny dojazd do centrum stolicy sprawnie działającą komunikacją miejską, w tym metrem.

Operacja średnica. W jednym czasie z mostem, metrem i tramwajem na Gocław?

Przygotowywana modernizacja linii średnicowej spowoduje spore utrudnienia w ruchu w całej Warszawie. Znamy założenia kolei i wymagania miasta, wynikające ze zleconej przez miasto analizy dot. organizacji ruchu. Szczególnym wyzwaniem będzie koordynacja inwestycji szczególnie utrudniających komunikację na prawym brzegu Wisły (remont mostu Poniatowkskiego, przebudowa al. Waszyngtona, budowa tramwaju na Gocław oraz III linii metra) – wykonawca proponuje opóźnienie niektórych przedsięwzięć.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5